Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2116 ggr
chocomian
0

Snabb viktuppgång?

Hallå!

Min hona parades mellan 00-02 på natten till den 10 Februari. Vägde henne samma kväll (och väger henne utan mat i kinderna) och då vägde hon 162 gram.

Nu, 3 dagar efteråt, vägde jag henne återigen ohamstrad i kinderna och då står vågen på 170 gram(!?!?!)

Kan de gå upp så mycket i vikt när de är dräktiga så fort?

Har läst och sett att de flesta går upp några dagar innan födseln? :S

Bella-R
0

Nä, dom går inte upp i vikt så fort efter parningen, vågen måste ha visat fel ;P

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

chocomian
0

#1 Tyvärr inte.. har vägt alla andra hamstrarna här hemma på den och deras vikt stämmer :S typ något gram mer eller mindre väger dem nu, jämfört med den kvällen :P

För jag vägde alla hamstrarna på samma gång, när jag ändå var i farten :P

nonisaga
0

att gå upp från 162-170 på ca 2dg är väldigt mkt för en hamster. Har hon sovit extra mkt dom här dagarna?

chocomian
0

#3 Sedan parningen den natten, har hon sovit typ… konstant hela dagarna och bara varit uppe och ätit lite då och då >_<

Bella-R
0

#3 Ja, verkligen. Knappt så jag kan tro det :S Dom ökar som mest i vikt dom två-tre sista dagarna innan förlossningen. Vågen måste ha visat fel :S

nonisaga
0

ja jag håller med Bella-R för min hona Saga blev parad samma natt och har oxå sovit sen dess, hon har bara gått upp 1g.

Väg henne igen och se om det stämmer:)

issa83
0

Även min hona som blev parad den 7 feb har redan gått upp i vikt. Men det kan ju vara av mycke sömn och om hon kanske känner på sig att hon är dräktig och äter därför mer eller nåt. Jag vet inte. Men hon har definitivt gått upp i vikt.

Bella-R
0

#7 7 feb är ju ändå mellan 2 och 3 dagar tidigare, så det är väl iaf liiite mer normalt tycker jag :P Sen beror det på HUR mycket hon ökat i vikt.

nonisaga
0

#4 och #7 då måste era honor ha mååånga bebbar i magenTungan ute

Anna-Helga
0

Det är nog individuellt. Är det, som i det här fallet, en liten hona som blir parad så kanske viktuppgången blir påtagligare, eftersom det är samma saker som händer i kroppen som på en lite större hamster. Kroppen måste ju förbereda sig inför dräktigheten så att säga. Lite som för människor. Men det låter mycket, jag håller med. Men Chokomian har ju dubbelkollat, så det måste ju stämma…

chocomian
0

#10 Jo precis, det är ju som med människorna, individuellt.

Men man får sig minsann en chock!

Jag trodde inte alls på vågen, så jag tog fram de andra hamstrarna och vägde dem, jämförde med föregående dagarnas resultat och det stämde mer eller mindre med något gram hit eller dit.

Så vågen är det inget fel på här hemma iaf :D

membeel
0

Min hona ökade i vikt bara 3-4 dagar efter paringen, och hon var dräktig .. så nog kan dom visa bara några dagar efter .. det är nog mer individuellt .. är ju lika som med bulorna, vissa får dom, andra inte ;)

chocomian
0

#12 Ojdå, då är det ju inte helt orimligt att hon gått upp så mycket och kanske är dräktig..

Ska kolla brunsten i morgon natt, så får se om det visar något då.

Ska även väga henne ikväll igen, så det inte är helskumt :P

chocomian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min sötnos ute och går en runda :)

bblomquist
0

inis inis, har du gått och blivit tjockare (: du blir nog en bra mamma, men jag tror också add det är "inviduellt" eller hur man säger.. :) jag tycker det ser ut som en liten knöl där!

chocomian
0

Knölar får hon inte ännu isf och hon har varit sådär "knölig" länge ;D

Kollade vikten ikväll… samma som innan; 170gram, så visst stämmer vågen här hemma :P

Curlys
0

Oki.. kan väl säkert variera från hona till hona, men oftast ökar de mest de sista dagarna.

issa83
0

Min hona som blev para den 7 feb, alltså typ 6 dagar sedan väger nu 230g..hon vägde 219 vid parningen så en uppgång redan på 11g. Vad tror ni?Bebbar?Tungan ute

nonisaga
0

#18 jag tror massa bebbar :P

issa83
0

#19 inte FÖR många bara vill jag haGladLiiite lagom räcker hihi

nonisaga
0

#20 vi får väl seFlört När ska dom komma??

issa83
0

#21 dom är beräknade till den 23 feb.Inte nu på måndag men nästa:)

nonisaga
0

#22 jaha okej, då väntar vi:)

issa83
0

#23 jaaGladMycke vikt tidigt.Det är ju liksom 10 dagar kvar. Men jag hoppas verkligen att det betyder bebisar

chocomian
0

Kvällens vikt: 173 gram :D

nonisaga
0

#25 Ger du henne ngt extra som innehåller mkt fett?? man ser att hon blivit större, tycker jag iaf.

chocomian
0

#25 Hon har ständigt tillgång till fröblandning, ägg, grönsaker, lite frukt och godis :D dock är hon inte jättefuktig på att äta, inte idag iaf, för hon har sovit hela dagen :P

nonisaga
0

#27 okej, hon kanske går upp massa i vikt för att hon sover hela tiden???:O

chocomian
0

#28 Inte en susning du.. :P hon sov aldrig på förmiddagarna innan jag parade henne, utan hon har börjat sova HELA dagarna from natten hon parades :S

nonisaga
0

#29 min hona med, men hon väger lika mkt som förr.Men då vet jag inte vad det kan vara, vi får väl vänta och se :P

chocomian
0

Detta känns lite märkligt.

Min hona har brunstat vart 4:e dag sedan första parningen och jag parade senast om henne inatt.

Detta är sista omparningen, innan jag kommer flytta.

Hon ökar fortfarande i vikt, trots brunst och inga bebbar i magen :S som det verkar nu iaf…

Idag väger hon 181 gram…

Helena1978
0

Ungefär hur gammal är din hona??

chocomian
0

#32 Hon blir 5 mån i Mars nu

chocomian
0

Hmm?

issa83
0

Det ser ju onekligen lite misstänkt ut:) Men man kan ju aldrig veta säkert tyvärr föen det piper i boet:)

Ebba-A
0

#34 Herregud! Det ser verkligen bebisfyllt ut ;s

Värd på Choklad iFokus

ZorroR
0

min hona gick ner i vikt när hon blev dräcktig, känndes som om att hon fylldes med luft xD

issa83
0

#37 men hon var dräktig och fick bebisar sen eller?

chocomian
0

#36 Ja, jag vore förvånad om den inte är bebisfylld :S

När man tar upp och håller i henne och så.. är hennes mage rätt varm och mullig känner man.. och spenarna syns lite mer än vanligt :)

Om det inte är en önskesynvilla ;P

Royalz
0

Dagen före eller dagen hon är beräknad till då kan man känna försiktig på magen på sidorna, om det känns som om det är knölar där inne så är det bebisar :)

chocomian
0

#40 Ah okej :o om man nu kan känna det så tydligt? :o Om 1a parningen tog, ska hon ha mellan den 25-26 Februari nu, så ska hålla utkik :) Fixade även nytt med allt i henne Bur nyss… oj så galen hon blev :S jag "förstörde" ju henne bo :(

Men hon fick massvis med papper och började hamstra så mycket hon kunde och nu vet hon nog inte riktigt vart hon ska bygga sitt bo :P

Helena1978
0

Ok, undrade bara då kH i bland kan ha lite senare "mognadsperiod" och växa på sig lite mer varteftersom, då du tidigare skrev att hon växte utan bebisar i magen.. fast på bild #34 ser hon dräktig ut.

chocomian
0

#42 Jo, det var när jag precis hade köpt henne i djuraffären. Misstänkte lite då att hon var dräktig, men hon var sådan "normal" så det var skönt!

Men nu har hon lagt på sig rejält och är betydligt större och rundare än hon brukar vara.

chocomian
0

Så tjock, go o glà hon är min sötnos! :D

Royalz
0

Hon är dräktig :)

chocomian
0

Och bild från 26 Januari, innan parningsförsöken

chocomian
0

#45 Jag hoppas allt på det! :)

Linda3046
0

#44 oj vilken tjockis :D Såvida du inte gett massa tilläggsmat så verkar det konstigt att hon gått upp så mycket på den här tiden. Men skumt att hon ändå brunstar :S

chocomian
0

#48 Hon får samma mat och äter samma mängder då som nu :P

Så ja, detta är ett mysterium :D

issa83
0

#49 vi får ta varandra i hand och bara vänta och se vad våra honor döljer för hemligheterGladMen denna väntan…aaaahggghhh!!!

chocomian
0

#50 Ja :) hatar denna eeeeeeeeeeviga väntan! :(

issa83
0

#51 JaaaaaSkrikandes Jag är så sjukt dålig på att lugna mig, ha tålamod och vänta hehe

[BARABAZ]
0

De kan se sprickfärdiga ut även när de är skendräktiga. Vikten kan variera även när de inte är dräktiga, Så mitt råd är att var förberedd på bebisar för säkerhets skull, men räkna med att hon troligast går tom eftersom hon brunstar.

ZorroR
0

#38 Japp, hon fick 10 bebbar :)

Men direkt efter födslen gick hon upp minst 20 gram på 3 dagar! :S

chocomian
0

Här ligger vikten kvar på 180gram :P

issa83
0

Förlåt för att jag skriver i din tråd nu men min hona har nu gått upp 41g (!!!) sedan parningenFörvånadÄr det inte bebisar därinne i magen så blir jag allvarligt oroad för hennes hälsa…

chocomian
0

#56 Det är okej! :) handlar ju om viktuppgång ;)

Jösses! Klart det är bebisar då! och jag tror på många småttingar ;)

MangoPeperoniOwner
0

Vad spännande det ska bli att se kullen! Skrattande

chocomian
0

#58 min eller isssa83's kull?

bblomquist
0

Inis kanske får sötnosaar snaart! :)

chocomian
0

Jag hoppas på det, för inatt brunstade inte Inis :)