Halm som bomaterial?
Kan man ha halm som bo material till Guldhamstrar?

jag är inte riktigt säker på det jag nu kommer svara så jag kan inte ge dig något korrekt svar mén jag har hört att hö kan skada kindpåsarna och halm är dess värre en hö tkr då jag eftersom halm är hårdare ..men jag är inte riktigt säker men jag hoppas du får ett riktigt svar av någon :)
jaa, jag tänkte dt också men när min syrra å jag skulle köpa underlag till hennes dvärgar i zoo affärn sa hon ia affären att man kunde ha halm som byggmaterial. Ding, tänkte jag. Det vore väl mysigt om Guldarna fick halm och mysa med men sen kom jag på att jag hört det där om hö.
nej nej inte hö/halm, inge bra !
okej, tack!

Då var det som jag trodde :)
Mjukt Ängshö ska tydligen vara mindre farligt för hamstrar att boa med.
men är det dåligt för dvärgar också? (Roborovski)
Jag tror man måste ta alla påståenden med en nypa salt. Mina hamstrar har inget problem med hö, om gerbiler kan ha hö så varför skulle inte hamstarar kunna ha det.
Det finns många myter och påståenden och man ska ta dom till sig för det ligger alltid något bakom dem, men ta det med en nypa slat som sagt.
Hälsningar Malin
Men hamstrar har ju kindpåsar de kan sticka hål på
Hamstar stoppar höet i kinderna, det gör inte gerbiler
Man ska inte ge hö eller så riskerar hamster få löss eller skabb..
om du vill ha ändå måste du frysa höet innan du använder.
Mina hamstrar har fått hö ett år nu, inga problem.
Inga löss, inget skabb och dom hamstrar inte höet vad jag sett, dom hamstrar dock botten materialet.
Hälsningar Malin
Vad olika alla tycker :P dom som oftast jobbar i djuraffärer är ju utbildade och borde veta vad som är bra eller dåligt :P eller?

De må vara utbildade i djuraffärer men kunskap det kan man inte direkt säga att många av dem uppvisar. Hittade ju en dvärghamsterbur med två fullvuxna guldhamster honor i för några månader sedan i en djuraffär. Ytterligare några dagar efter det hittade jag en miniduna Bur med 25-30 möss av olika kön i en annan (arken) djuraffär.
Själv har jag kört halm om burmaterialet tagit slut helt. Halm som legat inne några veckor. Hamstrar i det vilda använder ju sådant att bygga med, varför skulle våra förvisso föräldade hamstar ha problem med det? Just nu har bara Krut det i sin Bur, men han bryr sig inte om halmen alls. Varken att bygga med eller leka med.