Annat sätt att söka info?
Skrev här igår men det verkar inte vara någon här som vet svaren på mina frågor men ni kanske har koll på vart man kan få svar? Finns det någon annan sight med bra info/forum eller kanske någon bok om dvärghamsterfödsel? Känner att jag behöver ha mer koll så fort som möjligt.
Vad är det för information du söker?
Tittat du under artiklar så hittar du det mesta där. Eller under Länkar.
Har kollat artiklarna om guldhamsterungar är det samma som för dvärghamstrar?
Ska kolla under länkar med, kanon! Tack för hjälpen!
Detta inlägget skrev jag igår:
Hejsan!
Hittade den här sighten och hoppas ni kan hjälpa mej. Har läst massor här och fått lite svar på mina frågor.
Jag köpt två han-hamstrar i en djuraffär den 22 dec. Delade på dom i varsin Bur, den 1 feb nu för jag tyckte den ena var elak mot den andre. Den 6 feb hittade vi ungar i boet. Hanen var alltså en hona. :)
Ungarna är nu minst 10 dagar (om man ska gå efter dagen vi hittade dom) men har redan öppnat ögonen. Alla har ännu inte gått ur boet, men några är mer flitiga på detta sen i tre dygn bakåt. Finns det något sätt att räkna ut hur gamla dom är?
Vad jag förstått här är inte tillförlitligheten i djuraffären alltid så stor. De sa att de var två syskon och vintervita dvärghamstrar. Men fyra av ungarna är helfärgade i olika nyanser med ål och två är helt vita, med ål. Kan det vara så att föräldrarna inte alls är syskon och en är Campbell? Eller kan vintervita se ut så? Mamman är vit med ljus ål och pappan är vit med mörkare ål och mer grått i pälsen. Han är betydligt större än honan också.
Sen funderar jag även på om det fungerar på att behålla en hona med mamman och en hane med pappan om han accepterar det. Brukar det fungera?
Föräldrarna är båda lugna och trevliga i psyket. Väldigt sällskapliga.
Finns det något annat vi bör tänka på? Har matat dom med havregryn och lite gurka. Modern diar dom flitigt och några av dom äter mat också som vi sett. Finns det annan bra mat man kan ge dom?
Massor av frågor men jag är väldigt förvirrad :)
Om föräldrarna är syskon finns det risk för missbildningar då?

Det går att behålla mamma och dotter tillsammans liksom hane med pappan. Det låter som du har Vintervit hamster
Dvärghamster finns i agoti och pearl samt mandarin. Eller sa det att de var cambells när du köpte?. Ungarna bör inte bli nått fel på man man skall väll inte avla vidare på dem ifall de är syskon.
på bilden agouti

Hej!
Tack för att du tog dej tid!
Ja, de sa i djuraffären att de var vintervita dvärghamstrar. Två ungar ser precis ut som föräldrarna, vita med en grå ål. Medans fyra ser mer ut som din nedre bild. De är liksom grå med mer gulaktig färg tycker jag. det kanske ändrar sej med tiden men nu ser det ut så. Magen är mer vit på dom och de har också det grå i en ål på ryggen.
Vad bra att man kan ha dom ihop så, hoppas föräldrarna accepterar det. Det kan annars bli svårt att hitta bra hem åt alla och jag vill helst inte lämna in dom i djuraffären känner jag.
Mer avel är inte aktuellt, nu ska vi hålla dom isär :)