Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1441 ggr
Royalz
0

Unge med skadat ben..

En av lisa-maries ungar, den mista utav dem har ett skadat bakben. Man ser in till skelettet, det är som en runt bitmärke som den har haft i 2-3 dagar nu. Det är ungefär 2mm stort.

Den är den minsta i kullen och är ungefär hälften så stor som dom andra, det bakbenet som såret sitter på är mkt kortare än det andra friska bakbenet. Den kan inte röra det skadade benet så bra heller.

Jag visade pappa de och han tyckte det var bättre om vi tog bort den direkt. Eftersom det skadade benet inte växer lika mkt som det friska.

Vad skulle ni ha gjort? :s

Imasy
0

Jag ahde tagit kontakt med veterinären för att höra.

Royalz
0

Kan tillägga att ungen bara är 6 dagar gamal.

Curlys
0

Är nog bäst att ta bort ungen.. Men du kan ju alltid ringa en vet och rådfråga. Lycka till!

Royalz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild från igår. Då var det mer rött runt såret. Idag var det inte alls rött, men såg svullet ut och var lite hårt runt såret.

Imasy
0

Aha, jag trodde att det var en äldre unge.

Kan ju hända att den överlever men blir en handikappad unge? Undrar iof varför inte mamman bitit ihjäl den på en gång, istället för att bara skada den? För jag antar att det är mamma hamster som har gjort skadan?

Svårt att säga, men man kanske ska överväga avlivning? Ring veterinären och fråga vad de tycker.

UlrikaD
0

Jag tänker lite så här: om ungen varit ordentligt skadad så hade mamma hamster tagit bort den, lite som Imasy var inne på. Så jag undrar om inte mamman tror att den kommer att bli ok? Den kanske fastnade vid födseln och mamman drog ut den med tänderna. Personligen hade jag nog avvaktat några dagar för att se vad som hände med den, men det skadar ju absolut inte att ringa och fråga en kunnig smådjursveterinär också.

Royalz
0

Kan vara mamman, men tror även det kan vara nån utav dens syskon som har gnagit på benet då dom är väldigt många i kullen.

Men ska ringa och rådfråga med en vetrinär sen :)

Curlys
0

Vad skönt att såret verkar läka, ungen kanske klarar sig trots allt :)

Royalz
0

Jag avaktar några dagar och ser vad som händer med ungen, den kanske blir bättre :)

Nusse123
0

hoppas verkligen det, det såg ju inte jättebra ut precis…

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Royalz
0

Här kommer en mer tydlig bild på skadan på benet :( Den kan röra benet lite men inte mkt..

Som ni ser är benet rätt svullet.

Royalz
0

Såhär liten är den mot en annan som är normalstor i kullen..

Ebba-A
0

#12 Jag hade en unge i min kull som var sådär liten. Vilket resulterade att hon var så svag så hon inte kunde komma fram till mammans spenar eller tränga sig fram bland sina syskon till maten. Stödmatade henne med grädde. Ta upp h*n och låt h*n liga i handen. Ha en liten skål grädde du doppar fingret i och sen får hon slicka av det från finret. Det tar tid men gav min älskade Loppa ett härligt liv i 1,5 år.

På bilden är Loppa(liten) och Lusen(stor), sju dagar gamla.

Värd på Choklad iFokus

Royalz
0

#13 Nu är ju inte denna liten utan orsak, utan för att den är skadad! Om du har läst inläggen tidigare..

MickiRosa
0

#14 ibland blir det så att det är en unge i kullen som blir mycket mindre än de andra, vare sig dom är skadade eller inte. får hoppas din lilla klarar sig och läker fint. *skickar en tanke med ljus och energi*

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

hidianan
0

Hoppas såret läker

Ebba-A
0

#14 Jag skrev ang. att den var liten. Förlåt för att man försöker hjälpa till. Men jag kan ju strunta i det o det stör dig.

Värd på Choklad iFokus

Royalz
0

Kollade på den förut och det ser nästan ut som om den är missbildad eller nått.

Ungen är jätte klen och smal mot dom andra. Även jätte liten mot den friska som är minst i kullen..

mocchino
0

#14 Det är rätt vanligt att det är storleksskillnader i kullarna så det behöver ju faktiskt inte vara pga benskadan som den är liten så jag tycker inte du ska avfärda folk så där lätt.. Ebbis försöker ju bara vara snäll och hjälpa till..

Om den nu är så svag som du säger så kommer den nog att försvinna de närmaste dagarna. Sånt brukar ju reglera sig av sig självt sas..

// Nathalie

Memliss
0

jag tycker att du ska avvakta och se. Är det något fel på den lille så tar mamman bort den själv.

Royalz
0

Nu har pappa bestämt att den lilla skadade ska få slippa lida mer.

Är nog bäst så, för den har inte växt nästan nånting, och den har ont i benet, för så fort man tar lite försiktigt på skadan så piper/gnyr den jätte högt:(

Så det får somna in ikväll..

Ebba-A
0

#21 Tror också det är bäst. Man vill ju inte ha ett djur som lider, då mår man själv inte bra.  :(
Men lycka till med dom som är kvar :)

Värd på Choklad iFokus

nonisaga
0

#21 hur ska den sommna in?

Royalz
0

#22 Ja det är bäst så :( åh jag kommer säkert börja grina :(

#23 Pappa får ta hand om det :( går inte och åka till vetrinären med 1 veckas gammal unge..

nonisaga
0

#24 okej :( låter lite hemskt

Royalz
0

#25 Jo jag vet :( Men det blir bäst så här så den slipper lida resten av sitt liv pga att den inte kan röra sig normalt..

nonisaga
0

#26 jo det blir nog bäst så

Shjimm
0

tänk om man resonerade såhär om människobarn.. Obestämd

Royalz
0

Nu är ungen död :(

Men det var mamma lisa-marie själv som hade dödat den. Så nu slapp vi göra det iaf..

Memliss
0

hon har alltid varit en förståndig hamster. skönt att det blev bra nu:) nu kan du fokusera på de kvarvarande. kram

membeel
0

Skönt att ni slapp ta bort den själva iallafall! Hoppas allt går bra med resten nu :)

Curlys
0

Okej, var nog det bästa för ungen. Nu får du fokusera på de andra friska ungarna :)

Nusse123
0

bra… på sätt å vis asså, så slapp den lida

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

MinLillaHamsterJill
0

Det var synd att en olycka hände, men mamman visste nog att det var dags att säga hejdå. Så r.i.p lillhamstern, och hoppas att det går bra med dom andra ungarna iallafall!

malin99
0

Gråter stackars lilla hamster

Ebba-A
0

#35 Sån är naturen, tyvärr :/

Värd på Choklad iFokus

Imasy
0

Vad tråkigt :(

Men ja, det finns väl en baksida med uppfödning också.

MickiRosa
0

Beklagar att den lilla ungen gått bort. Men sån är ju naturen tyvärr. Att föda upp hamstrar är inte bara väldigt roligt utan har oxå som Imasy skriver, en hemsk baksida. Man får vara glad för de ungar som är friska och överlever. Det är ju därför hamstrarna får så många ungar, för alla klarar sig inte alltid. Vi människor får ju oftast bara ett barn i taget, men då kan man koncentrera sig fullt på det så det har mycket större chans att klara sig.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Sara87
0

Tråkigt :( Hoppas de andra lever vidare å mår fint!

hidianan
0

Så tråkigt!