HJÄLP med att välja bur!
hej, jag befinner mig utomlands just nu, men planerar redan på att köpa en fin Bur o skaffa en liten hamster så fort jag kommer tillbaka ti sverige:) tänkte kanske att jag kunde köpa hem nån/några burar o ta med den hem.. (50% billigare)
jag har funderat lite.. buren ska va så rymningsäker som möjligt, minst 50 cm i längd. e d bättre med gallerbur lr duna om man ska ha dvärghamster tycker ni?
frågor om gallerbur:
kan d vara farligt för hamstern att klättra o kanske faller o slår sig? många burar e ju ganska höga..
ni som har burar med flera våningar, blir d jobbigt att städa den?
frågor om duna burar:
d finns ju inte möjligheter för hamstern att klättra o hänga i.. blir d tråkigt för den?
vad e egentligen för o nackdelar med dessa 2 sorters burar? jag kan inte bestämma mig.. :s
ja.. d blev mkt på en gång, men man vill ju ge den lilla d allra bästa;) så tack i förväg ti alla som vill ge lite råd;)
ha en bra dag;)
Det finns ju både bra saker och dåliga saker med båda slags burarna.
Svar till frågor om gallerbur:
Ja, det kan vara farligt, om man har väldigt högt tak/våningar.
Jag har haft en gallerbur förut med våningar,
och jag tyckte inte det var så jobbigt :)
Svar till frågorna om dunabur:
Jag har en våning i min dunabur, så min hamster (Guldhamster) når upp till taket och klänga :)
Men jag tror inte att det det blir tråkigt för dom heller om man inte har det,
så det är ju inget måste.
Ibland kan det vara skönt att inte hamstern kan nå upp till taket om det är en sån hamster som biter.
Jag skulle själv välja dunabur,
för dom är både snyggare och säkrare.
Jag var och kollade på burar i en djuraffär,
och där hade gallrena gått sönder,
när inte ens ett djur hade bott där. :/
Och har man höga gallerburar är dom väldigt ostabila.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Det är helt en smaksak. Fördelarna med gallerbur är att man får mer kontakt med hamstern och att det är lättare att inreda då man kan hänga saker på väggar. Nackdelarna är att det är krånligt att städa, bottenmaterialet skvätter utanför, hamstern kan klättra och slå sig (om det är en hög bur), den kan gnaga på gallret och vissa hamstar känner sig otrygga. Fördelarna med Dunabur är att den är otroligt lätt att ta med sig, den är väldigt lätt att städa, hamstarna kan inte gnaga på gallret och många hamstar känner sig tryggare i Dunabur. Nackdelarna är att det är lite svårt att inreda (det går bra för mig ändå) och lite kvavt på somrarna. Men nej allmänt blir det inte för kvavt för dem att sova. På somrarna bor min lilla kille i en låg gallerbur. Men jag förderar Dunabur som är ngt dyrare men du kan ju köpa begagnat.
Jag skippar rör åt min hamster helt, han gömmer sig bara i dem och vägrar komma ut. Så försök att satsa på en begagnad Dunabur utan rör. Jag tycker att du ska se dig om efter en 70 duna, en sån bor min hamster i. Du kan inreda med mera saker och hamstern får större springyta.