Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 775 ggr
NeeaaN
0

Kull nummer 2 på Lillemor?

Lillemor fick sin första kull måndagen den 2/2 -09. Nu är snart hamsterungarna 2 veckor gammla.

När det är dags för dom att lämmna mamman,,

Kan man para samma hamstrar igen, alltså Lillemor och Nisse. Dom har ju en kull nu tillsammans, men kan det bli fel om man parar just dom 2 igen?

När kan jag para dom isånnafall, hur gammla måste hennes första kull vara när jag kan ta henne till en annan Bur och avla.?

Royalz
0

Dom bör väll lämna mamman vid 4 veckors ålder, och då sära på honor och hanar :)

Du bör vänta minst 2 månader innan du parar henne igen, så hon har chans att återhämta sig efter kullen :)

kajsa08
0

4 månader innan du tar en ny kull på henne. Visst kan du para dem igen. Eller är Lillemor dvärgis, då är jag osäker, jag skriver bara för guldar.

Vid 4 veckor, om det är en guld alltså, kan du separera ungarna från mamman, men låt helst honor respektive hanar gå tillsammans i varsina burar tills de är 5 veckor.

Men som sagt, Lillemor låter som det vore en dvärgis och då gäller säkert annat! Glad

NeeaaN
0

haha, ja Lillemor är en dvärgis jah (: men tack tack ändå! Skrattande

kajsa08
0

OKI, misstänkte det! Lilla mor! Flört

malin99
0

själv har jag ingen anning när dom får para sig igen

issa83
0

Efterlyser er som håller på med dvärgavel?GladNeeaaN behöver hjälp

NeeaaN
0

hahaha tack issa83! :D

kajsa_karin
0

Min kompis hade sina vintervita tillsammans de fick 3 kullar i tätföljd. de hjälptes åt med ungarna. Sedan fick inte honan fler ungar och de bor fortfarande tillsammans de två. Men jag kan inte säga nått om dvärgar då jag inte kan nått om dem riktigt.

Men jag har använt samma hane och hona på två kullar på Guldhamster och det var inget problem. Jag väntade 3½ månad efte kullarna. Greta fick sin första runt 5 månader och den andra då hon var 9 månader.

issa83
0

#8 nu när du säger det så har jag läst nånstans om folk som haft sina par(hamsterhona och hane) boendes tillsammans hela tiden. Nåt om att honan kan avgöra lite själv när hon är redo för parning igen. Tycker jag låter toksött! Att de kan bo tillsammans sådär och hjälpas åt med bebisarna:) Kanske ska skaffa en liten hona som kan bo ihop med en av mina dvärgkille såsmåningom.

NeeaaN
0

issa83: haha, du kan köpa en hamsterbebbe av mig ((:

issa83
0

#10 det hade jag gärna gjort. Men min hane som jag isåfall skulle para med får inte paras fören han är 9 månader(han har sjukdom bakåt i stamtavlan som man vill vara säker på att det inte drabbar honom innan man avlar på honom)Men sen vill jag att han ska få bli pappa. han fick fina priser på senaste utställningen i början av den här månaden. Han blev BIS2 i standard, fick cert och blev Bir

Just nu är han 4½ mån ca. Så han har 4½ månad kvar tills en parning ev skulle kunna vara aktuell:)