För fet hamsterblandning?
1. Min hamster har blivit lite "rund". Jag har läst att hamstrar inte ska få för mycket feta frön och nötter så jag undersökte hans mat (han får en hamsterblandning som jag har köpt i en zoo-affär+lite frukt och grönt nästan varje dag) min blandning innehåller väldigt mycket solrosfrön. Är det problemet?
2. Tips på bra hamstermat?
3. Min hamster struntar i att äta visssa sorter i blandningen, någon som vet hur jag kan få honom att äta av allt?
Angående fråga 3… Min Benji slänger ut hälften på golvet så antar att det de inte gillar äter dom inte :) Hela golvet e fullt av mat precis när ja fyllt på..

Min greta älskar mat vi ger våra hamstrar mycket grönsaker.

1. ja det kan vara problemet. Du kan möjligtvis plocka bort lite av fröna innan du ger.
2. Om du har möjlighet kan du blanda eget, då vet du själv vad den innehåller och då kan du variera på vad vad din hamster behöver.
3. Oftast äter hamstrar endast av det feta, detta är en instinkt som hamstern har med sig sedan det vilda då de behöver fett för att överleva. Jag har för mig att det finns ett hamster Foder där alla delar är "mixade" till kulor. Det är bra men vad hette det nu igen?
1. Har han något Hjul, klättermöjligheter eller får komma ut och röra på sig mycket? Kanske behöver han helt enkelt bara mer motion. Har du någon bild på honom där man ser kroppsformen?
2. Av det som finns att köpa i Sverige tycker jag Prestige inte är så tokigt. Man kan också blanda torrfoder själv.
3. Hamstrar har helt enkelt olika smak. Det handlar inte bara om fett. Vissa äter allt, andra är väldigt kräsna. Struntar de i flera olika delar av blandningen kan man om man orkar plocka bort det den tycker mest om några dagar och bara ge det den inte gillar. Hamstrar mår bra av att äta varierat, men det gör inget att det är utspritt över t.ex. en vecka, så de måste inte ha allt samtidigt.

(Jag har inte läst vad andra har skrivit)
Men jag har hört att Gnagarblanding är något man absolut inte ska ge gnagare. Dom blir feta av det. Och sedan så är det ju bra att den får frukt och grönsaker :) Jag köper mat från djuraffären som man plockar på sig själv, den heter Hamsterlyx eller något sådant och mina råttor och hamstrar blir inte tjocka av det xP

tycker man de blir feta av fröblandningen kan man ge lite puffat ris.
det är nästan bara luft. de flesta gillar det.
#5 Det skulle nog jag kalla ganagarblandning. 

#7 Nej det är inte det xD
Den har inte godis i och har allt som hamstern behöver (förutom grönsaker o.s.v.)
# Är det något speciellt märke du syftar på, kanske? För annars så är all blandning avsedd för gnagare = gnagarblandning.

Nej jag blandar olika sorter ;o Alltså sånt som man plockar på sig själv.
#10 Märke på gnagarblandning, menar jag. Alltså det du i #5 skrev att de blir feta av.
Jag tror det är så att hon menar den typen av gnagarblandning som det står just "Gnagarblanding" på. Men iförsej kanske det finns fler sorter som det står så på ^^

Jaha, inte vet jag. Man plockar ju på sig det ur 'tunnor' hos mig och det står inget märke så jag vet inte…
Tack för alla tips!, #3 jag vill gärna höra namnet om du kommer på det! 
#15 I de flesta zoobutiker skulle jag tro, tycker man ser det rätt ofta.