Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1367 ggr
Noa-Nisse
0

blanda maten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

just nu ger jag min hamster samma Foder som min kanin, d.v.s. Frasses Zoofor. och det är helt vanlig pellets. jag vet att man inte ska ge kaniner gnagarblandningar och tänkte att då ska man nog inte ge hamstrar det heller. men eftersom hamstrar inte är några vegerarianer så kanske man kan ge hundfoder också? alltså 50/50 för att få en mer balanserad kost? eller låter detta helt fel?

givetvis får hon inte bara basfoder utan också något litet färskt varje dag. t.ex. en liten bit gurka eller en liten bit morot eller en liten bit kalkon. ja, you name it.

MVH Johanna

Medarbetare på Hundar.ifokus

MangoPeperoniOwner
0

det går bra med hundmat ja.. även köttfärs och Barnmat. Flört

Noa-Nisse
0

ah okej :) tack för svaret.

Imasy
0

Alltså, har jag fattat rätt, du undrar om hamstern enbart kan äta kanin pellets och hundmat som basfoder, och frukt och grönt vid sidan varje dag?

Noa-Nisse
0

#3 yes det är exakt så jag menar

MangoPeperoniOwner
0

#3 Jaha så ,

jag tycker du ska ge lite fröblandning men inte jättemycket om du vill gå på den dieten till dina hamstrar.

Noa-Nisse
0

#5, så det är inget jättebra att rekomendera då?

Ham-Madam
0

ge inte för mkt kattmat/hundmat/kött för proteiner kan ge bubblor, proteinchock.

fröblandning bör hamstern ha dagligen.

hamstrar å kaniner har lite olika matsmältningssystem så därför bör inte hamstern ha allt för mkt å ofta kaninmaten.

Noa-Nisse
0

jaha, jag har läst på en massa ställen att fröblandningar gör att hamstern bara väljer ut det den tycker är godast och då väljer den oftast det som är lite fetar och blir på såvis fet? men det är kanske bara påhitt. men jag har såkallat hamsterblandning här hemma som jag ger min kanin som godis ibland, är det sånt jag ska ge hamster (hamstern heter hamster) då?

okej men iallafall, jag ska inte ge så mycket hundmat. bra då vet jag det :)

Imasy
0

Men vad är grundtanken till att ge kaninpellets och hundmat till en hamster?

Är det för att du ska banta ner hamstern eller något? Innehåller dessa två vad en hamster behöver ha näringsmässigt mm?

Noa-Nisse
0

#9 nej verkligen inte! hon är lagom i hullet. jag tänkte att jag har redan vanligt pellets hemma och jag har redan hundmat hemma. och om man kan ge det så känns det onödigt att köpa ännu något mer?

jag sa bara vad jag hade hört/läst/sett, det angående fröblandningar… men om det är bäst så får jag väl gå och köpa det, svårare är det inte.. ville bara veta!

Ham-Madam
0

vissa fröer är feta å äter de bara dom så kan de bli feta men även hund å kattmat innehåller fett så det kan de också bli feta av.

deras magar/tarmar behöver fröblandningen.

Imasy
0

jag resonerar som så, att hundmat är för hundar, kattmat för katter osv.

Har iof inte analyserat innehållen till de grad att jag vet om det skulle passa till hamster, men om det passar till hamster så borde man ju kunna hitta det i hamstrarnas hylla ;)

Jag blandar förvisso i lite kattmat i hamsterblandningen, men det blir ju inte många kulaor de får av det vid varje påfyllning. Men jag ahde inte vågat prova att ge pellets/hundmat till hamster enbart.

aliciia
0

#12 men det finns ju "gnagar blanding" till kaniner - å det ska det ju inte ha ;)

jag har blandat i Carrier (kaninpellets) i Emilys Foder, sen lite kattmat (Royal hills), å hon lever ;) men jag har blandat ner gnagar blandning åxå. :)

91Marran
0

köp zoomans pelletar för alla smådjur, typ. ge sedan hundkex och någon frukt varje dag.

Mvh
Mig

MangoPeperoniOwner
0

#8 dom väljer ju liksom ut det dom tycker är godast först men sen går det "äckliga" åt oftast, mina tycker inte om de där långsmåla ljusbruna fröna , typ linfrön

aliciia
0

jag har en ide *Skrattande* man maler ner fröblandningen, åså tillsätter man vatten, så det blir en fin smet, sen sprutar man ut "smeten" med en plast spruta, på bakplåts papper å låter det torka, på så sätt blir det pellets,

fick göra så med min ena kaninhona som itne åt pelletsen, så jag gjorde sånna "pellets" ochklippte små små bitar av torkat äpple i , så åt hon. fast det va lite mer jobb.. ;)

jag förstörde tråden lite, men jag bara började tänka på det.

Anfa
0

#8 Vad man ska tänka på är att inte byta ut maten alltför ofta. För då lär dom sig att dom kan lämna det dom inte tycker om.

Sara87
0

Välj en fröblandning som inte innehåller massvis med nötter å solrosfrön, detta är ganska fett. Sånt är bättre att ge lite av vid sidan av då å då.
Att ge kaninpellets samt hundmat som basfoder låter inte som nån jättebra idé, för som några ovan mej säger så är detta inte avsett för hamstrar utan för kanin samt hund. Sånt kan du istället ge som lite namnam ibland :)

Noa-Nisse
0

okej tack :)

men har ni några förslag på märke? :)

Englatassens
0

Prestige Hamster Crispy e ett bra helfoder!!Glad

MangoPeperoniOwner
0

Sånt som finns på djuraffären i lösvikt. Men ta bort mycket av solrosfröna och används som godis ibland. Det gör jag Flört

OskarMO
0

#20 var köper du detta prestige Foder?

MinLillaHamsterJill
0

Men varför köper du inte vanlig hamstermat ?

[Hamster95]
0

Jag har funderat på att göra egen blandning. Finns ju Basmüsli på ICA och där kan jag blanda i torkad frukt, solrosfrön osv.