Dvärg vs Guld
Jag har ju alltid varit lite "snti" emot dvärgar, då jag tyckt de varit så små, och guldar har lite mer att "ta i" eller vad man ska säga.
Men så var jag ju in på djuraffären och gjorde ett litet impulsköp, och jag måste säga att dvärgarna är mycket roligre ;)
Hur upplever ni som har både och?
Tycker guldarna är mer intresserade av att gnaga, springa Hjul eller vara ute och springa. Men dvärgarna verkar mer nyfikna på mig. Kommer fram och vill lukta och bli upplyfta, verkar lyssna på vad man säger.
Jag har både guldar och dvärgar här hemma. Både raserna har sin charm, för som du säger så är ju en guld "mer att ta i" och finns i massa olika färger, och hårlag som rex och satin, Lh och Kh, medan vv dvärgar bara har typ tre färger och alla kh.
Ett plus för dvärgarna tycker jag är att de är vakna lite mer på dagtid än vad guldarna är. Iallafall mina:) Sen tycker jag att det går att göra lite roligare i burarna för dvärgarna. Finns massa söta hus tex.
Om jag skulle vara tvungen att välja antingen eller. Guld eller dvärg så skulle jag få problem. Jag gillar båda, fast på olika sätt

Jag har ju både och här hemma och det är faktiskt lite skillnad.
Min dvärghamster är väldigt sprallig, springer mycket, klättrar, väldigt snabb! :P Så tyvärr vågar man inte ha henne utanför buren allt för ofta, då hon lättare kan smita iväg och vara på rymmen.
MEN.. hon har en väldigt fin personlighet, beter sig roligare än mina guldisar, hittar på lite roligare saker.
Kommer upp självmant varje gång man kommer och öppnar buren. Mer nyfiken.
Mina guldhamstrar är som du säger "mer att ta i" och jag tillhör själv den som helst vill hålla mig till guldhamstrar, medan min pojkvän hellre gillar min dvärghamster, för hon är så "liten och söt" enligt honom :P
En annan sak också som jag gillar mer med guldisar, är att de äter ju större mängder av mat de får, vilket uppskattas mer av mig, eftersom jag har okryddade matrester ofta och kan ge det till mina guldisar, utan att det blir för gammalt :)
Älskar alla mina djur otroligt mycket, men efter min dvärghamster jag har nu,blir det i hedanefter bara guldisar :)

Nu har jag bara haft 4st dvärgar.. Men jag tycker att de dvägar jag haft har de varit mer fart på en guldarna. Jag har också upplevt att de är vakna lite då och då.. och inte bara vaknar på em/kvällen som mina guldisar. Annars upplevre inte jag några större skillnader.. förutom att dvägar är mindre :)
Att dvärgar är mer sociala beror ju på att de är flockdjur. Jag brukar inte jämföra, tycker om både och. Avel ser jag som en annan femma, som individer kan jag bli lika förtjust i en dvärg som i en guldis och tvärtom. De tjusar mig av olika anledningar. Samma som med de andra vanliga smådjurssorterna.

Jag älskar Guldisar :) Tycker mer om 'större' djur xD Inte för att Guldhamstern är så stor, men större än dvärgen iallafall.