Klättrar och ramlar ner!
Hej!
Tänkte bara höra hur hög en gulshamsterbur max borde vara?
Hur höga fall kan de klara av!
Min lilla hamsterkille klättar upp och ramlar ner hela tiden och undrar om det är okej eller om han kan göra sig riktigt illa.
Har nyss köpt en dyr Ferplats Mary och den är cirka 40 hög. Är detta för högt? (hoppas verklige ninte det)
MVH Alex
Ok! Man blir ju lite nervös då det är första dagen idag som han är hos mig och han har redan ramlat några gånger och hamnat på rygg. Blir ju orolig att han ska bryta ett ben eller nått =O
ja, så gör resten av kullen (som är i gallerburar) här hemma med, jag är lite orolig för dom eftersom min Tofflan gjorde så och skadade svansen så den svullna up:(. Men har du en bild på buren?, jag vet inte hur en Ferplats Mary ser ut :P

Hamstrar är marklevande djur och är därför inte så bra på höjder. Därför kan de klättra högt och sen bara släppa taget. Det kan skadas väldigt illa av även mkt låga fall, i värsta fall kan de dö. En jag känner, hennes hamster ramlade ner i spån från ca 20cm och landade så illa att hon bröt ryggen.
Bästa är om du tex kan ha något ting under som dämpar fallet, tex som nr #1 skrev, att sätta upp en handuk, så behöver han bara ramla halva höjden.
Verkar han inte ge sig så kanske de kan vara idé att köpa en duna Bur istället.
Lycka till!
Kan någon visa en bild på när de satt upp en fallskydd. Jag fattar faktiskt inte hur man sätter upp det. Sätter jag upp det så hamstern inte kan klättra över det, allts åatt buren inte blir så hög eller? Please sätt in bild!
Men om min hamster klättrar nu under dagen. Ska jag ta bort honom då eller låta han ramla? Det är ju bara andra dagen och jag vill ju låta han vara i fred!
*putt*
snart förstår han att det gör ont att ramla, då låter han bli det :)

Näe precis, alla hamstrar lär sig inte att de gör illa sig.. Och som sagt de kan hinna göra sig illa ordentligt.
Ja, okej. Han klättrar inte lika mycket nu längre så förhoppningsvis slutar han med det. Men varför försöker de hela tiden klättra uppåt? Är de för de har för lite saker att klättra på eller är de uttråkade?
dom fattar inte hur långt upp dom klättrar o då vill dom bara fortsätta till dom kommer ut men det går ju inte:P
#12 exakt en sån där har Saga nu, för ungarna ville låna hennes samla-låda :P.
#12 Tack för bilden. Hur hög är buren? Men min lilla kille ramlar rakt ner, och då hjälper ju inte en sådan =/
Minns inte hur hög den är, har sålt den.

Min höll också på så när jag nyss köpt honom men han slutade efter ett par veckor ^^,
dom lugnar ner sig när dom blir äldre :)