Inte bra, hjälp
Jag satt i mitt rum med en kompis när hon plötsligt hörde ett ljud, det var hamsterungen billy som hade fått upp locket på galler buren o fallit ner för min byrå.
Vi la tillbaka henne o räknade honorna som ska vara 3, MEN det var bara 2!
Vi letade o letade i rummet men hittade ingen hamster…. plötsligt hörde jag ett ljud o ställde mig snabbt upp o gick till killarnas bu, O gissa vad!!! Där var dumbo (hona) bland alla j*vla killar och blev PARAD!
Nu är Dumbo parad av brosan simon (en av koppar killarna).
Jag vet inte vad jag ska göra!! hjälp tack
o juste glömde skriva vrf hon hamnade där, jo så här var det: Min lillebror (7 år) hade kalas idag med alla hans busiga kompisar så dom hade tagit dumbo o lagt henne i fel bur……. och så hade dom inte låst honornas Bur så Billy föll ut.
/sonia
Oj det lät inte bra :/
Kanske ta till vetrinären och ge abort spruta om det nu går med hamstrar?
Killar…. 

Ajjj >_< inge vidare bra :(
Nä
, men kan dom ens få barn vid denna ålder, ngn som vet?
ojoj.. dedär vart inge bra, eller kan du ju vänta och se om hon fick knölar.. det är ju inte säkert! ojoj..
kan kan dom väll men dom klarar nog inte av att föda dom tror jag :(
:( mm ska ringa veterinären imorgon och se……

Tror inte veterinären kan göra nånting på så små djur utan det är bara att vänta och hoppas att parningen inte tog!
// Nathalie
okej, hoppas såå att det inte tog sig ååh små killar kan verkligen gå en på nerverna ibland…. jag typ halv dör
#3 jag kan inte svara på pm… men har addat dig nu:)
För säkerhets skull så sparar jag Dumbo i 17 dagar o får se hur det blir:(

hur gammla är de nu?
såg du att hanarna fullföljde nån parning?
har du tur så har de inte lyckats fått till det ordentligt.
Nu är dom 5 veckor, o när jag kollade in i killarnas Bur så stog hon i parnings ställning o han parade henne:(. Ja nu e det bara o hoppas o hoppas, för Dumbo var såå söt o var en exakt kopia av Gullan:)
Hahaha XD
Ojdå XD
Men ta henne till veterinären tycker jag!
Eller iaf fråga om dom kan bli med barn redan vid den åldern,
om dom ens kan föda ungarna!
Sen får du ju se vad veterinären säger,
och hoppas på det bästa! :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Hoppas parningen inte tog, för jag tror inte veterinären kan göra nått på så små djur.
#18 Dom blir könsmogna vid 4 veckors ålder, det är därför man särar på honor och hanar då.
Värd på Choklad iFokus
Okej, då vet jag :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
mm, tror inte heller veterinären kan göra ngt åt detta, men jag trodde det först.
Jag får väl helt enkelt hoppas att hon inte får ungar men om hon får ungar tror jag inte ens hon eller ungarna överlever:(
#17 Vad e det som e roligt?
#22 mhm tycker det också. hur lång tid vsr det sen hon blev "parad" hon har inte fått några knölar ännu väl? men ja tror inte hon får bebbar, eller jhag vet inte.. man får vänta o se! :s
Jag kom hem 11 o min lillebrors kalas var från 5-8 eller 7 jag vet inte men hon var där inne ett bra tag:/ Nä, inga knölar än, det brukar visa sig 4-3 dagar innan dom ska föda….
Vad tråkigt.
Hoppas verkligen inte att det tog sig!!

Uch! hoppas hon inte är dräcktig! "/
Neej, va jobbigt , hoppas det inte tog! :/
Hoppas parningen inte tog. Håller en tumme!
tack att ni bryr er allihoppa. Vi här hemma håller tummarna:)

Om parningen tog så kommer hon troligtvis "bara" stöta bort ungarna, så dom dör..
Men har aldrig hört att honorna dött vid födseln när dom är så unga(händer ju tyvärr lite då o då att folk ser fel på könen..)
Håller dock tummarna att parningen inte tog..
OM den tog så går det inte att veta vem av brorsorna som är pappa, även fast du såg den ena para. Kan ju ha varit nån annan som lyckades tidigare på dan. Kan dessutom vara flera som är pappa om flera parat henne..
a, alla kan ju vara pappa:/
Men jag täkte på att eftersom hon e väldigt liten så liten, kommer hon värkligen klara av o föda, all hennes kraft går ju åt det…eller?
Det är svårt att säga, om hon är dräktig å lyckas föda så är det inte säkert att hon tar hand om ungarna. Hon är ju själv en unge å har kanske inte riktigt fått dom där instinkterna än.
a, jag får se
Här hemma håller vi tummar å tassar för att det inte tog sej! 
okej jag hoppas hon överlevar men ungarna blir då inavel:/
hon är nog stark ifall det inträffar ^^
Hade vi inte nån här för några år sen som hade två dvärghamstersystrar, och sen kommpå att den ena var en hane och så fick honan ungar? Nån som mins hur det gick för dom? Tror syskonen hette typ Biffen och bananen eller nått sånt.
Värd på Choklad iFokus
#38 Känner igen namnen, men inte mer än så tyvärr.
#30 Vad menar du med "stöta bort ungarna så de dör"?
Visst händer det att unga honor dör vid förlossning. Deras kroppar är ju inte färdigutvecklade och de behöver sin energi till att växa. När de blir dräktiga går den energin åt till ungarna i magen. Därmed inte sagt att det alltid, eller ens för det mesta, går så illa att honan dör.

#40 Det jag menar är att hon kanske inte är mogen nog att ta hand om ungarna när/om dom föds, utan helt enkelt "struntar" i dom, alternativt väljer ut den/dom starkaste och ger dom all mat.
Dvs stöter bort ungarna.. Och utan mat o värme från mamma dör dom ju.
Jag har aldrig varit med om eller hört att en ung hona dött vid förlossning.
#41 Okej, då förstår jag.
Har både förlorat unga honor själv, och vet andra som har. Parar aldrig ens honor under 5 mån mer, för hemma hos mig har det varit högst dödlighet i samband med dräktighet/förlossning i den åldersgruppen än i någon annan, och jag vet fler som upplevt samma sak. Det krävs en större studie för att fastställa, men det är min absoluta övertygelse att det inte bara är slump.

Intressant att höra andras erfarenheter (även om det är tråkigt att du förlorat många honor =( ) och iaktagelser.
Där märker man hur viktigt det är att föra statistik på sin avel =)
#43 Ja, visst är det. Det är ju mycket svårare att komma fram till saker alldeles på egen hand, riktigt så många kullar tar väl inte ens den mest storskaliga uppfödare.
Dock ska jag förtydliga att det jag inte vet om jag bör kalla det många honor jag mist personligen, men några stycken under åren. Ihop med andras liknande erfarenheter var det iaf nog för att få mig att reagera och bestämma mig för att ta hänsyn till det i min avel.