Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3960 ggr
aida97
0

vad ska man göra med ett brutet ben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej , vad ska man göra om hamstern blöder i näsan och brutit ett ben

issa83
0

jag skulle ringa en veterinär och rådfråga. Ett brutet ben hos ett så litet djur som en dvärg är ju svårt att göra något åt. Brukar väl handla mest om lugn och villa. Men att det blöder ur näsan är ju också oroande…

Vad har hänt?Har den fallit från burtak eller vad?

aida97
0

faktist så råkade hon suga upp hamstern med en dammsugare ,o den blev skadad

issa83
0

ajajaj dåRynkar på näsanmycke lugn och ro framför allt. En olyckshändelse men det måste varit en fruktansvärd chockupplevelse för hamstern, förutom skadorna, tänk vilken ljudvolym för lilla hamstern i dammsugaren

aida97
0

ja men hon stängde av den så fort som möjligt men vi tvätta henne hon var full av damm ochvi torka henne vi tog bort alla rullar + klätter ställ så att hon skulle bara vila och inte vara för social

mocchino
0

Om jag vore du skulle jag ringa veterinären det första jag gör imorgon bitti! Det kostar inget att ringa iaf! :)

// Nathalie

Imasy
0

Säger som de andra, ring veterinären imorgon, och låt hamstern vila och vara ifred, kan tänka mig att det måste göra både ont och vara väldigt chockad.

Hoppas den klarar sig nu.

membeel
0

Får man fråga hur hamstern kunde lyckas bli uppsugen av en dammsugare .. ?

aida97
0

jaa hamstern var ju på sägen så skulle hon damsuga lite kuddarna telefonen ringde och hon la slangen på sägen fär hamster var och så såg ja den blev upp sugen ja börja skrika och stänga  av den och så kom hennes pappa och vi börja gräva i på sen och sist kom hon ut med ett brutet ben eeeooow ja spydde av skräck och hamster va  stilla och inte rösrde på sen man ja såg att hon andades:(

Hamzter95
0

Nämen GUD!! Stackars djur!

Vadå var hamstern ensam lämnad på sängen? och så lämnar "hon" slangen där,, var inte hamstern under uppsikt? om h*n inte blev uppsugen kanske h*n ramlat ner för sängen istället =( Stackars hamster ='''(

aida97
0

nej för att ja hjälpte henne att städa först så trodde vi det menb  sän va den chockad och vi hitta den i påsen men vi ängnade 2 minuter att leta i slangen som tur va hon överlevde men benet det  d d det är liksom somett gummi och slickar på det värkar inte som om hon lider om hon lider så måste vi avliva henne tyvärr :(men försöker verkligen gå på benet

[GeeGee]
0

Inte flippa ut. Det var som sagt en olyckhändelse och hjälper inte att säga nu vad man skulle ha gjort. Jag tror ju att hon aldrig någonsin kommer lämna den själv på sängen eller nära dammsugaren igen.

Hoppas bara att ni ringer veterinären imorgon. Skriv gärna vad han/hon sa i så fall.

aida97
0

okej ska ringa

Ebba-A
0

Usch, olyckor händer. Jag tror tyävärr inte det finns särskilt mycket att göra än att låta hamstern vila inatt och ringa veterinären imorgon. Sen tror jag inte veterinären kan göra något åt det brutna benet eftersom det är ett så litet djur, benet går inte att spjäla heller, så i värsta fall så kan ni behöva avliva den.
Vems hamster är det?

Värd på Choklad iFokus

aida97
0

min och min kompis

Ebba-A
0

#14 Okej. När jag tittar på din profil är du elva år. Jag tycker isånnafall att du och din kompis pratar med din/hennes föräldrar så kan dom ringa veterinären imorgon. Hoppas allt går bra med er lilla hamster :)

Värd på Choklad iFokus

bblomquist
0

oj! vilken liten olycka.. om benet ordnar sig och nosen slutar blöda.. så tror jag h*n återställer sig ganska bra.. håller tummarna :)

Royalz
0

Men gud va hemskt :/ hoppas det går bra med hamstern!

aida97
0

jaa hon har ju börjat att röra på benet men ändå tar hon upp den och så har hon slutat blöda

Ebba-A
0

*håller tummarna för att det går bra* Hon verkade ju bättre inatt, men jag tror ändå det är säkrast att låta en kunnig veterinär titta på henne.

Värd på Choklad iFokus

RoSa-RoSeN
0

Fy vad hemskt! Tänk om de kommer en lång stor slang som suger upp en :S Uscha!! Tycker också att du ska gå till vetrinären.. :/

mocchino
0

Håller med föregående talare: Jag skulle fortfarande åtminstonde ringa till en veterinär och rådfråga!

// Nathalie

issa83
0

har ni ringt veterinär än?

RoSa-RoSeN
0

#22 Undrar det samma.. :/

aida97
0

nej kan någon nummret ja har sökt men kan inte hitta dessutom säger mina föräldrar att det är dyrt för en titt men ja vill  men ja vill ändå fråga dom

aida97
0

skulle bli tacksam om någon kunde hjälpa mej va ja sa säga

Ebba-A
0

#24 vart bor du, jag kan hjälpa dig hitta numret tille n veterinär nära dig om jag får veta det. För om veterinären rekomenderar att du måste åka in med hamstern ska du inte bhöva åka flera mil.

Värd på Choklad iFokus

aida97
0

okej tack jag bor i Gbg Frölunda

RoSa-RoSeN
0

#24 De är de väl värt =( Eller? Jag skulle göra vad som helst för min hamster, även om de kostade mycket pengar :S

aida97
0

jaa plus hon är min första hamster

Mirzadancing
0

uuhhh hur kan något sånt hända!!

ring vetrinären !

aida97
0

hjälp

Ebba-A
0

Smådjursakuten i Göteborg: 031-214040
Har öppet alla dagar i veckan mellan 07-21 :) Ring NU!

Värd på Choklad iFokus

aida97
0

va ska ja säga!!:S

Ebba-A
0

Jag rekomenderar egentligen att något äldre syskon/förälder ringer, men du kan göra det själv med. Förklara exakt varför du ringer, vad som hänt och hur hon mår och så. Sen borde du få veta vad du bör göra.

Värd på Choklad iFokus

hidianan
0

gu vad hemskt! Hoppas det fixar sig.

aida97
0

hennes ben (skelet) är av vid foten inte på benet :(

[GeeGee]
0

Hur vet du det? Har ni varit och kollat upp det med veterinären? Vad ska ni göra nu då? Vill ju verkligen höra hur det går!

Ebba-A
0

Okej, vad ska ni göra då?

Värd på Choklad iFokus

Molle08
0

avliva..

Em--ma
0

Stackars hamster <3

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

TiinaN
0

Aida, be Amela ringa elr nåt =/

Sara87
0

Oj då. Stackars lilla hamster :(

Låt henne vila som fler sagt redan å håll koll!

aida97
0

ja sover på golvet så ja lägger henne på golvet bredvid mej om det skulle hända något #42

[GeeGee]
0

Men har ni ringt till veterinären än?!

bblomquist
0

men rign vetterinären nu! säg att benet e brutet och att dom sak kolla på det . om du inte gör det så ska din kompis eler nån av era föräldrar göra det.. hamstern kanske lider? ):

aliciia
0

Säger som tina, be Amela ringa :)

Hamzter95
0

Kom på en sak nu, lämnade hon slangen i sängen när den var på ? Eller asså stänger man inte av om det ringer i telefonen?!?
Men ring veterinären fort! hoppas det går bra me lilla hamstern <3

vekan
0

Du kan inte göra annat än att avvakta. Detta kan låta konstigt men benet kan komma att läka på mindre än ett par veckor. Tror i alla fall att det ska vara så med smådjur. Lycka till med lilla vännen!

vekan
0

Veterinärer och djursjukhus i Sverige

Kom på att jag hade den här länken, det kostar inte mycket alls att ringa och rådfråga. :)

RoSa-RoSeN
0

Hoppas de går bra med den lilla hamstern<3

aida97
0

altså amela har hjälpt henne o d har patrik oxå så dom har lagt två små pinnr + plåster+tyg på benet så vi får se patrik säger att det är inte alls försent att föröka fixa ihop det igen , ja har inte varit hon vätrinären för ja vill vänta 1 vecka till så vill ja se hur det går men ja  har sätt hennes ben skelettet är på ena sidan och själva foten är medvetslös

Ebba-A
0

#51 Det är inte bra att fixa allt själv, speciellt inte vad det gäller djur. Hon kanske lider massor, jag tycker ni ska åka till veterinären snarast. Eller ringa veterinärrådgivning.

Värd på Choklad iFokus

empan-hampus
1

Man ska inte ha djur om man inte har råd att åka till veterinären med det!

Glad

Bella-R
0

Känns som att det är många hamstrar som råkar illa ut nu pga slarv. Mitt enda råd är att åka till veterinären så fort ni bara kan. Har hamstern sugits upp i dammsugaren är hon nog i inte så bra skick. Lider gör hon nog absolut, stackarn.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Imasy
0

Nu tror jag förvisso inte att man opererar brutna hamsterben, utan det enda alternativen man har där är att avliva eller låta de självläka ihopp om att de blir bra, eller ev amputera om det går på ett sådant litet djur.

jag hade inte spjälat benet på min hamster, då jag skulle vara rädd att benet läker ihop fel. Ser benet rakt ut eller spretar det brutna benet åt ett annat håll så det ser onaturligt ut?

Tycker du ska ringa till den veterinär som du fick numret till tidigare i tråden, berätta vad som har hänt med hamsterna, berätta hur den mår idag och fråga vad du ska göra.

Du kommer antingen få råd av veterinären, eller så kommer h*n att säga att du ska åka in, och då får du tala om för veterinären att du måste prata med dina föräldrar först.

Kan ni inte åka in idag om det är det veterinären vill, så be om att få råd hur du ska ta hand om den på bästa sätt tills ni kan komma.

Då detta hände för 3 dagar sedan så tror jag att det värsta är över, för hade den fått inre skador så tycker jag den borde ha dött redan. Det jag funderar mest på är benet och om det kan läka ihop utan att hamstern kommer att ha ont i det resten av livet.

[GeeGee]
0

Aida97!

Om du spjälar beten själv kan det läka så, vilket betyder att det kan bli helt fel.

Du har ingen aning alls om benet läkt ihop. Det kan mycket väl bli så att den går på bendelen resten av livet och att själva foten kommer att hänga lös. Kan du tänka dig hur hemskt ont vi skulle ha om vår fot var borta och vi bara gick på skelettet/bendelen?

Varför kan ni inte bara ringa veterinären. Det är ju helt GRATIS att ringa! Det är väll djuret värt eller?

issa83
0

Som ansvarstagande djurägare måste man åtminstonde kosta på sig ett samtal till vetten. Att en olycka kan hända är en sak. Men sen skrev du här och bad om tips. Vi har väl sagt allihopa att du ska ringa veterinär eller be dina föräldrar ringa.

Hamzter95
0

Om det är gratis är det väl bara att ringa ? Jag trodde det kostade pengar, Hur mår lillen nu då ? =/

aida97
0

55# ja kan förstå dej men ska prova ringa imorgon så får vi se men altså ja vill inte att hon avlivas för att hon e min första hamster ….. men som ja har sett hon har slickat igen ett sår på andra benet men hon verkar må bra och hon kan gå igen

Imasy
0

Stöder hon också nu på det skadade benet?

aida97
0

lite grannaja sover med henne så ja kan hålla koll om hon överlever natten hon har överlevt nu 2 nätter

bblomquist
0

men aida! alltså förlåt men du ska inte vara självisk.. så du vill att hon ska lida för att hon inte ska dö? för det är din första hamster?..

aida97
0

nej d vill ja inte ja vill ge henne va som helst :'(

empan-hampus
0

Men åk då till veterinären!!! Eller åtminstone ring!!

aida97
0

det ska ja göraaaaaa

vekan
0

När jag ringde vetrinären angående ett brutet ben hos gerbil, sade de att jag kunde åka in akut till kliniken för att få benet undersökt, och sedan kunde de säga om jag skulle avliva eller avvakta. Vi valde att avvakta och benet läkte efter några veckor. Nu hoppar hon och busar precis som syrran. Man kan inte alls tro att benet var skadat. Då hade hon visserligen inte blivit uppsugd i en dammsugare, men jag tror att det finns hopp för din lilla kompis! Glad

aida97
0

okej tack

Englatassens
0

Hur går det med lille vännen???

Curlys
0

Ojoj stackars lilla hamstern, en sån otur! Oftast läker brutna ben hos hamstrar ganska snabbt av sig själva. Hamstern behöver självklart vila och har den Hjul i buren så ta bort det. Men säger som många innan, ring gärna och rådfråga med en veterinär. Lycka till!

Gasoline
0

Du måste ju ringa vet., sorgligt men sant så ifall de är så illa så måste du ju förstå att hamstern kanske måste avlivas, vare sig du vill det eller ej, för hamsterns bästa.

Jag hoppas iallafall att det går bra för dig! Kram

[Hamster95]
0

Hoppas det går bra. Vet ju oron själv då min lilla Totte blev kastad i golvet och fick sig en ordentlig smäll men det gick ju bra för Totte och han äter, springer och busar nu.