Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 936 ggr
NeeaaN
0

Mat till hamsterhona med ungar?! (:

min hamsterhona har fått sin första kull nu! något tips vad man kan ge dom för mat som är bra för ungarna?

(det är en dvärghamster om du undrar)

(kan dom äta ägg??) (:

[Kamillah]
0

Gröt och ärtor har jag märkt att många ger (:

Curlys
0

Protienrikt Foder är jätte bra till digivande hamstermammor. Har själv en hona med 9st bebisar som är 2 veckor gamla nu.

Hon får välling varje dag, sen en massa ärtor, majs, pasta, sallad, cocosflingor, havregryn m.m Självklart fri tillgång på frön.

Ägg går alldeles utmärkt att ge. Ju äldre ungarna blir så börjar ju de äta allt mer också, Så då får man fylla på skålarna rikligt med samma mat som mamman får. Brukar mata mina 2ggr per dag.

Lycka Till! // Anna  -Curlys Hamsteruppfödning

Amoz
0

Hur är det med köttfärs till hamstrar? Har hört från vissa att det funkar, men den enda jag vet som gett det till sina har haft möss och inte hamstrar

[Kamillah]
0

#3 Jo det går med köttfärs, men inte alla hamstrar gillar det precis som med allt annat (:

Ebba-A
0

Tina frysta ärtor i varmt vatten. Häll av vattnet och mixa ärtorna med stavmixer blanda i lite matlagningsgrädde. För längre hållbarhet kan du frysa ärtgeggan i iskubbsformar och ta fram en bit i taget :) Även Barnmat är bra, det kan du också frysa i iskubsformar och ta fram en vid behov. Det kan ungarna också äta sen när dom blivit större, då är det bäst att du serverar på ett lågt fat.
För en mer avancerad version av ärtgeggan så sök på "Recept på tilläggsmat" i sökfunktionen :)

Värd på Choklad iFokus

MariaG
0

Barnmat kan du ge dem. Det gav jag mina egna hamsterungar och det är bra för mamman också. Bara kolla innehållsförteckningen att det inte innehåller kryddor.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Amoz
0

Hur är det med rå korv till hamstrar?

Ebba-A
0

#7 jag tror det är för mycket kryddor i det, precis som med köttbullar.

Värd på Choklad iFokus

Amoz
0

Köttbullar innehåller väl med kryddor eller är jag helt fel ute?

NeeaaN
0

Majset, ska man koka det eller är det rå majs man ger dom?

MariaG
0

Kanske inte innehåller kryddor ifall man gör egna köttbullar? Och i falukorv finns väl inte kryddor?

MariaG
0

#10 Majs brukar jag köpa i burkar och ge det som det är.

Amoz
0

Gör man egna köttbullar funkar det väl lika bra att ge dom köttfärsen? ;P

bblomquist
0

man kan väl ge dom mycke fibrer bara, som grönsaker o ja brukar ge min gullegris Majsvälling, mkt uppskattt

Royalz
0

Bra tråd :) Då jag själv får hamster bebisar den 5 feb :) *längta*

MariaG
0

#13 Kanske stekas först? Fast mina hamstrar gillar inte köttbullar.

Helena1978
0

Undvik mat som innehåller lök och kryddor,salt, citron, apelsin och kiwi.

Barngröt, Barnmat, kattmat blötfoderform, ärtor, vetegroddar etc kan ges. Även ett särskilt proteinrikt Foder för fåglar går bra att ställa in som extra tillskott. Äggfoder för fåglar.