Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1253 ggr
chocomian
0

Fruktansvärt!

Kollade in på ett s.k "killnördsforum" igårkväll, för att se om någon hade hamstrar och laddat upp söta bilder eller annat med hamstrar :) (har användaren där pga min pojkvän är medlem där och vill jag ska läsa vissa trådar och kommentera)

Och… igårkväll hittade jag faktiskt en tråd, men blev totalt mållös, när de kommenterarna trådskaparen fick vällde fram…

Blev förtvivlad och känslorna flödade….

Mailade då till Imasy (Jennie) sajtvärden här för att berätta om det hela, då hon skrev ett mycket bra inlägg! :)

Här har ni tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=8907025#post8907025

bblomquist
0

oh my god! gud vad hämsk tråd, vad tänker killarna med igentligen.. dränkas, yxa, ORMMAT! herregud

Bella-R
0

Ibland känner jag bara sånt starkt hat till killar.. fyf*n! Detdär lät typiskt o komma ifrån killar som inte har nån känsla för djur överhuvudtaget. Blir så arg..

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

chocomian
0

#2 Precis… tur man inte har en sådan till pojkvän ^^ för deras åsikter är verkligen hemska! :'(

Bella-R
0

#3 Ja, verkligen.. det känns som att det är få killar som respekterar djur :(

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

RoSa-RoSeN
0

Fy! Vad tänker dom med?! Dom värkar inte ha några hjärnor iaf!! Gud vad hemskt, fult och elakt! UUUUUSSSSCCCCCHHHHH!Gråter

Imasy
0

Visst önskade man att de kunde vara mer vänligt inställda till djurhållning.

Tyvärr är det inte olagligt att avliva friska djur i Sverige idag, där ligger vi långt efter flera av de europeiska länderna, som har förbud emot det. Där tvingas ägaren att då ta ansvar över de djuren de har skaffat.

Inte för att jag gillar tanken på att ormar ska äta hamstrar, men även ormar är ju djur som ska ha mat. Men jag tror att det enligt lag är krav på att det djuret som ska bli mat måste vara död när de ges som föda.

Men egentligen, vi äter ju djur, som gris och ko, så vad är skillnaden egentligen när en orm äter smådjur?

chocomian
0

#6 Jo, håller med… jag tror nog skillnaden är att vi använder hamstrarna som husdjur, de blir ju en familjemedlem.

Hade man haft kossar och grisat som husdjur, då hade man nog kanske blivit vegeterian, faktiskt.

Jag njuter inte alla gånger av att äta kött, då man tänker på djuren ibland.. men så känns det som om det vore dumt att sluta äta kött och man bli anklagad av sin pappa om att man är löjlig som inte äter kött för man själv behöver det osv osv.. och visst, det är ju gott också, men själva tanken på djur, det är jobbigt :(

Kan tycka det är helt okej om ett djur är sjukt eller man vet att det kommer dö, då kan de hellre få somna in och sedan ges som "mat" åt reptildjur m.m… men INTE när de är friska och pigga djur :\

Imasy
0

Tja, i Kina äter man ju hund och katt, och vi har dem som våra gosebjörnar ;)

I Indien är ju kossan helig tex och den äter ju vi för fulla muggar. Muslimer äter inte gris för att de anses vara orena (?) djur, och vi har grisen på bordet på den största högtiden på året.

I flera andra länder har hundar inget värde alls, utan de används enbart till jakt och vakt men får aldrig komma in i huset, och blir avlivad/dumpad när den inte längre kan utföra sitt jobb.

I Sverige är vargen och björnen förbjuden frukt, medans i andra länder de jagas för sin päls, men vi gör samma sak med minkarna. För att ta några exempel ;) Så ser man sig runt om i världen så tittar nog samma människor som vi tittar "snett på", lika snett tillbaka på oss ;)

chocomian
0

Hehe jodå, klart det är olika från länder till länder, men här i Sverige mest syftade jag på ;P

Alla har ju olika levnadssätt och ja, det får man ju acceptera, även om det är otäckt :(

bblomquist
0

**Någras bröd, andras död.
**som man säger, det är faktiskt så..

gulzebra
0

Jag fattar inte vad som var så illa med ormmatsförslaget och att skjuta faktiskt. Eller ja, skjutförslaget beskrevs ju som ett dåligt tillvägagångssätt, men gör man det på rätt sätt så är det bland de skonsammaste avlivningsmetoder som finns… Jag använder den metoden själv när djur ska avlivas, inga problem. De dör omgående.

Inte värdigt, pyttsan. Jag tvivlar på att hamstern bryr sig över hur värdig dess avlivningsmetod är faktiskt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

För övrigt - var stod det att det är just guldhamstrar? O.o Jag vet inte om jag missade det men det står då ingenstans vad jag sett iaf, annat än det folk har skrivit om att de ska ha varsin Bur osv. Hen hade väl 4 ihop vilket borde tyda på att det är dvärghamstrar det gäller, då borde det således inte behövas så många burar eller plastboxar och vips, problemet var visst inte så stort som det verkade.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

chocomian
0

#11 Håller med, avlivas de på rätt sätt, då tycker jag det är okej, bara inte djuret lider under själva avlivningen, men det tycker jag att den gör om en orm ska få den som föda. Isf ser jag det som en SISTA lösning.

Och det är som sagt från person till person vad man tycker och tänker. För vissa är hamstrarna mycket värdefulla, för andra desto mindre och därmed har lättare att se dem skjutas eller avlivas på andra sätt etc.

[PixelMollan]
0

Usch o fy. Killar har inte mkt i huvvet ;)

chocomian
0

#14 Nej, vissa har inget alls i huvudet >_<

gulzebra
0

#13: Beror ju på om ormen äter dött eller inte. Det är klart hamstern stressas av att dödas av en orm som inte tar dött, men det är ju inga problem alls om ormen tar dött och hamstern kan avlivas snabbt och smärtfritt före.

Jaså? Jag använder skott i huvudet när jag avlivar mina djur (hittills bara råttor och marsvin, men det blir samma sak med hamstrarna om de behöver avlivas) och jag har inga problem med det. Då har de alltså lågt värde för mig? Det var lustigt, jag trodde jag levde för mina djur. Men då vet jag, mina djur har inget värde för mig. Tack för att du klargjorde det, då behöver jag inte ödsla min tid på de mer.

Och ja, nu var jag ironisk för det där korkade påståendet förtjänar inget vettigt svar.

[PixelMollan]
0

Hellre snabbt och mindre smärtsamt än "finare" och längre tid.

chocomian
0

ALLA har OLIKA åsikter.

ALLA har OLIKA känslor.

ALLA värdesätter sina saker/djur/människor på OLIKA sätt.

Mer behövs INTE säga ^^

#17 Håller med

gulzebra
0

#17: Precis den devisen som jag går efter ^^

Skulle gärna kunna avliva själv hemma, det är ju skitbra vid nödfall. Tyvärr är jag för blödig för att ta saken i egna händer :(

#18: Och ändå påstår du att det är folk som värderar sina djur lågt som använder skott och andra avlivningsmetoder? Bestäm dig.

chocomian
0

-_- tiga är guld, då uppstår inga missförstånd eller konstiga misstolkningar -_-

[PixelMollan]
0

#20 berätta gärna! Ingen hugger dig för din åsikt :)
Jag hade gärna sett en kurs i hur man akutavlivar djur smärtfritt hemma. Känns som jag hade behövt det med så många djur och inte en aning om vad jag ska göra när något akut inträffar. Mer än att hoppas och be att djuren klarar sig.
Hellre en kurs där man lär sig än att hitta på eget skit som kanske inte funkar!

chocomian
0

#21 Ne, orkar inte hålla på mer, misstolkas så lätt allt :S Men iaf… jag har inget emot skjutning osv, bara det görs på rätt sätt såklart, bara inte djuret lider, så kan jag ju förkorta mig. Så länge inte djuret lider, så kan de avlivas på tänkbara sätt :)

Oja, finns ju många som avlivas sina djur plågsamt och så djuren får lida, för de inte vet något bättre sätt >_<

Imasy
0

Jag måste ju säga att denna tråd var faktiskt ganska rumsren trots allt. Den enda som jag tyckte var fel var detta sätt att dränka dem som det beskrevs i tråden.

Orm mat, nej, inget jag vill att mina djur ska bli, men som sagt, även ormar ska ju ha mat.

Men om ni tycker denna tråd var hemsk så har ni inte läst på flashback. Där sitter de och beskriver rena rama djurplågerimetoderna.

Och egentligen, det finns ju uppfödare som avlivar sina hamstrar hemma för att de ansågs vara "för fula". Tycker det är värre än att ge dem som ormmat eller att avliva dem på tillåtet sätt.

När min pappa levde så sa han alltid att den dagen det är dags för hundarna att gå, så ville han att de skulle bli skjutna på deras favoritplats, dvs vid släktens sommarstuga.

Imasy
0

Ett litet tillägg också, så ville jag bara säga att det finns en hel del som är en skam emot hela jägarkåren också.Skulle aldrig anlita något jag inte litade på 100%.

chocomian
0

#24 Håller med. Bra skrivet :)

Det var som när vår katt hemma hos min mamma blev påkörd… han var halvt levande efteråt (går inte in på detalj vad som hände, då yngre läsare finns här) och då fick min styvpappa skjuta honom, så han skulle slippa lida - det är bra och kändes mer än rätt gjort.

OCH givetvis är det någon man litar på till 100% då också. Han har licens m.m för vapen osv och är mycket erfaren.

På så vis kunde vi även få begrava honom utanför huset på ett "regnbågsställe" som vi har, där fler katter ligger.

[PixelMollan]
0

Härligt när man har någon i närheten som klarar av sånt. Önskar jag också hadfe en pappa med licens!

chocomian
0

#26 Ja, det känns tryggt för ens djur :)

Är glad över att de hittade lillkisen så snabbt efter olyckan inträffade, så han slapp lida :(

De som körde på honom var snälla och knackade på och undrade om det var vår katt :)

Imasy
0

Tyvärr så har jag en riktigt vidrig historia på lager, som handlar om en klåpare till jägare som inte gjorde klart sitt jobb, vilket gav en skadeskjuten katt ett lidande i en hel vecka!!

[PixelMollan]
0

#28 men fy :(:(

#27 vår katt blev också illa påkörd. Hela bakkärran var pajjad. Vi åkte snabbt in till veterinären och efter många månader och operationer är han idag nästan helt återställd, vissa dagar har han lite problem att hålla uppe svansen. Men han lider inte iaf :)

chocomian
0

#29 Åååh, vilket mirakel! :D roligt att höra att han klarade sig :) vår katt ja… det tog sig över huvudet om man säger så, gick inte att rädda :'(

[PixelMollan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#30 fy :( Ja då går de inte att rädda…

Han är verkligen en mirakelkatt. Hittade honom ute när han var liten o benig, några dagar från att dö. Någon hade väl dumpat sina kattungar dom inte fått sålt. Men han klarade sig precis o lever nu loppan med vår andra katt :) 
Dom ser väl dock inte allför glada ut pådenna bilden xD men Den vita är Ninja och den andra är mirakelkatten Bubba :)

chocomian
0

#31 Vilka sötnosar du har där! :D

[PixelMollan]
0

Tack :)

gulzebra
0

#24: Så sant, de där jägarna som påstår att man ska lägga djur i en påse och skjuta med hagel är exempel på såna…
Därför får bara pappa skjuta mina djur, för honom kan jag lita på - dels för att han har vett i skallen och inte skulle hitta på nåt skit när det är livs levande djur, dels för att han vet att det är viktigt för mig att det går rätt till. Ja och så är jag alltid med och ser avlivningen förstås, skulle aldrig klara av att bara lämna de :P

Pappa har en "sån" jägare i sitt jaktlag. Börjar bli snorgammal och allmänt dement. Han hade gått vilse och haft sig på senaste älgjaktssäsongen, skulle gå 200 meter till ett pass åt ena hållet men gick nån mil åt andra istället, fick sitta och skjuta i luften så pappa visste vart han skulle gå och leta :P Han hade iiinte gått över nåt granplantage sa han, absolut inte. Och var fanns det spår? Över granplantaget förstås x) "Var är du?" "Ja, det är en massa träd här…" :'D <3
Som tur är så är gubben harmlös iaf, har inte skjutit något på flera år och får inte skjuta längre heller utan är mest bara med ut för naturen och för att vara med typ. Men hur många jaktgubbar har vett nog att låta bli att skjuta liksom… Somliga ser ju inte ens skillnad mellan en älg och en bärplockare O.o

MickiRosa
0

#31 jättesöt bild=)

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com