Vilket burmått har ni?
Jag undrar helt sonika vad ni har för burmått till era små älsklingar. Skriv också om det är dvärgis (och i fall det är en eller fler i buren) eller guldis.
Guldar här i maxiduna som är 70 x 35 eller något. Gerbiler i samma 2 och 2.
Stora dunor, 70 cm långa, 46 cm breda å c:a 28 cm höga. Båda tjejerna har såna.

Är en liten duna på 53 lång (vet inte djupet men alla här vet säkert hur det är i storleken kan jag tro) för litet för en guldhamster?
Just nu bor våran guldis i en sån (han är fortfarande pytteliten) så än så länge går det alldeles utmärkt iaf. Dvärgarna bor tillsammans i en 72centimeters duna men de smågnabbas så de ska få flytta till varsin 53centimeters duna i stället. Först var tanken att guldisen skulle få ta över den stora när han vuxit lite mer men jag verkligen hatar den buren. Den är så gräsligt ful och trist. Repig så man knappt ser in och jaa. Jag kan inte låta bli att tycka att den är hemsk och förstör hela rummet
Det skulle se mycket bättre ut med tre små dunor och han är ju som sagt inte van något annat vår guldis, men är det för litet för en guldhamster?
Minidunan funkar för guldhamster, visst är större bättre men enlig lag är den som sagt godkänd :)
Ja och några hamstrar jag haft har inte trivts i maxi-dunan utan dem har jag fått flytta tillbaka till miniduna och då har allt varit frid och fröjd igen, 2 hanar har jag haft som inte gillat maxi'n.

Mina bort främst i 70cm Dunor, men har även några Mini-Dunor till hanar eller djur på tillväxt. Har även två relativt stora gallerburar, större än Mini-Dunorna iaf.
Mini-Dunan går utmärkt att ha till en Gulde, men som jag alltid sagt… "desto större, detso bättre!"

Ja visst är det så (i regel iaf, Åsa har ju iaf undantag) att ju större desto bättre, men de mår inte dåligt av att bo i en mini-duna i alla fall? Det antar jag förvisso är olika också men generellt sett är det alltså ok…
#7 Du märker nog om han inte trivs där tror jag.
Vad är de minsta tillåtna måtten på burar till guld resp. dvärg?
Har det inte i huvudet och har jordbruksverkets regler hemma.
Alladins Caroline bor i et ombygd/hamstersikret kaninbur med målene 120 x 60 cm. I tillegg en avsats, slik at flateinnholdet i buret blir nesten 1 kvadratmeter.
Har ingen hamster än, men min ska få bo i IKEA's SAMLA-låda, den största som är 79x57x någonting. Om det funkar bra.
Tack Caroline :O) visste att det var 0,4…något för guldar men kom inte ihåg :o)

0,48cm? är inte det typ en halv centimeter? det är ju jätte litet.

simba (dvärg) bor i en gallerbur som är 47x39
Doris (dvärg) bor i en duna som är 50x35
Ofelia (guld) bor i en samla låda 130 l
#15 det ska vara 0,48 m och 0,25 m dvs 48 cm x 25 cm.

#17 Jag tänkte väll det. Ganska litet annars, hur ska en hamster få plats annars? hihi
Javisst jag har skrivit fel, haha
Vi pratar ju om att få mindre hamstrar *fniss*
Det är alltså kvm (0.12 resp 0.09) också kanske skall tilläggas
Hihihi ja men det är lätt att slinta på tangentbordet :O))
#13 Tack :)
Putt.

putt
Mi dv.hamster Mimmis Bur är en duna som är 90cm lång 46cm bred och 35cm hög 
det går väl inte att sätta ihop 2 dvärghamstrar som aldrig träffat varandra nu när alice är ca 8 månader, för hon verkar så ensammen, fastän hon får springa ute några timmar per dag och vara med mej, jag vill ju inte att hon ska vara själv när hon sover och när inte jag är där…
Pegasus (guld) bor i ett terrarium med ytan 95*50 cm
Egon (dvärg) bor i en Bur med ytan 80*45 cm
Chantib och ungarna (dvärg) bor i en SAMLA-låda på 130 liter.
Min dvärghamster bor i en gallerbur som är 40x25 cm och sen har den ett halvt våningsplan till.
Känner dock det är på gränsen för litet även om han inte verkar vantrivas. Men blir nytt och större så småningom. :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Daim (_Lina_ s hamster) har flyttat in i vårat ena akvarium idag, måtten är: 80x40x35 cm. Hans förra gallerbur är bara:
39x37x29 cm, så det blev en rejäl storleksskillnad för honom ^^
Daim är en vintervit dvärghamster… :)

#28 japp! ;)
putt
mina mått är 80 x 55 x 50 tror jag 
Ville bor i en miniduna, är den 55*30 eller nåt sånt?

Min dvärgis Bur är 40*50
Han bor ensam …
Jag har för tillfället inge hamstrar man har burar med måtten: (cm)
*58x35x30
*70x45x28
*41x30x40
*56x32x28
(längd x bredd x höjd)
Det går att ha guldhamstrar i alla å dvärghamstarar i 70x45x28 ;)
Min dvärg har en 56cms duna och min guldis har en 71cms duna.
#38 Den storleken låter bra.
Sweas: 50*30*37cm
Lisas: 60*30*24cm
Längd*bredd*höjd
:)
Våfflan bor i en egen byggd Bur av trä (kanske inte det bästa matrialet men den har hållt för 3guldhamstrar)
Med måtten längd:69 bredd:41 och höjd:41
Där trivs hon bra och har mycket plats.
#39 Okej tack! :) Bra var lite orolig ett tag, för ja mätte min Bur med en tumstock, så stog det 21!! ja ba *omg* , men så såg jag att det var decimeter :)