Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1394 ggr
petuina
0

Kliande hamster..

En av mina hamstrar började att klia sig på ryggen för några månader sedan och då hade jag lagt in nya saker i buren så jag tog ut dom och då slutade hon att klia. Men nu har det kommit tillbaka.. :/ hon har som två "leverfräckar" som är ganska små och de är runt dom som hon kliar, men nu har hon också börjat att klia sig lite under magen upptäckte jag igår. Tänkte på om de finns vissa speciellt saker som hon kan vara allergisk mot. Ska byta till pellets istället för spån nu i helgen, tänkte om hon kanske är allergisk mot det. Vi har ju en syster till henne också hemma och henne är det inget fel på alls, så de kan ju inte vara parasiter.. Så snälla hjälp mig! Obestämd

Imasy
0

Kan det inte vara så att dessa "leverfläckar" är deras doftkörtlar? :)

Kan det vara så att de fått något i matväg som hon inte tål?

Helena1978
0

Låter som doftkörtlarna, beror ju på var de sitter förstås..

petuina
0

Men vart sitter dessa doftkötlar då? Hennes fläckar är bak på ryggen på var sin sida, svarta o ungefär lika stora som hennes ögon..

Hon får ju vanlig gnagarblandning som man köper i djuraffär, självplock. Plus godsaker några gånger i veckan och då får dom mest banan, eller andra frukter och sallad. Hon har ju inte reagerat innan utan de har kommit ganska nyss. Och jag har inte börjat med något nytt. Fast man kan ju ändå bli allergisk!

MickiRosa
0

det låter defenitivt som doftkörtlar. de använder dom till att markera sitt revir med, så om hon gnuggar sig mot väggarna med dom så är det för att hon fått en ren Bur och vill ha sin doft där. du behöver däremot oroa dig om hon kliar sig så att hon får kala fläckar och sår, men jag tror inte det är nån fara=)

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

petuina
0

Visste inte att dom satt där bak! :D Men dom är ju mitt på ryggen?! Men det har blivit som kala fläckar, vad ska jag göra om de blir värre? :O

petuina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Där är den ena, man ser fläcken typ längst upp till vänster. Väldigt suddig bild, tagen med mobil och hon sprang som en galning!!

Vill också lära mig att ladda upp bilder stort med en gång i meddelandet som alla andra gör. Skriv gärna ett meddelande till mig om det! Tack.

MickiRosa
0

ja det ser ju inte sådär jättebra ut. hon kanske har nåt kvalster eller så, men eftersom ingen, vad jag vet, är veterinär här inne, så får du nog gå till en sån så får dom ta ett prov och ge dig nåt motmedel mot det.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Nusse123
0

för att fixa stora bilder finns det en bildtråd, kommer inte ihåg vad den heter men tror att det är; bilder direkt i inlägget 2 eller något sånt!! sök på det Skrattande

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

petuina
0

Hittar ingen bild tråd! 

Jag tror jag ska vänta någon vecka med att ta in henne, hon får ingen godis eller så just nu ifall de är de som gör att hon kliar sig och hon brukar få springa inne på toan men den är helt ny så de kan vara kemikalier där inne så hon får springa i vardagsrummet istället, har bytt spån till pellets och igår så fuktade jag ner en liten bomullstuss och gjorde rent runt där hon hade kliat, så hon blev lite ren. Tror ni jag ska prova så ett tag? :) Vill ju verkligen att hon ska bli bra!!! :D

Sara87
0

#9 Här är länk till bildtråden

petuina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bara tvungen o prova, funkade inte i bildtråden.

ShowUserFile.aspx.jpg