Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 8802 ggr
Trini
0

Hamstertoalett?

Behöver man en sådan? Kan de verkligen lära sig att göra sina behov i denna och låta bli i övriga buren?

Ytterligare en fråga:

Vart kan man köpa hamsterhjul som inte är av galler, och som är 20 cm i diameter?

MangoPeperoniOwner
0

De kan lära sig det om man sätter toaletten på det stället de brukar kissa på. Om de inte gör det kan man lägga i lite bajs och kiss i sanden och då kanske den förstår. Det är inte nödvändigt, det är mer en smaksak.

Andra frågan:

Det brukar ibland finnas på djuraffärer , annars får man köpa ett i stål och sätta dit kartong runt den (med lite tejp) , eller linda tyg runt omkring alla ekrar.

Trini
0

Tack för svar!

[findusen]
0

jag har toaletthörna till min ena hona och sandskålar till dom andra.. supersmidigt!

nonisaga
0

jag har toaletter med katt Sand i, dom lär ju sig o göra sina behov i den :p

hamster Hjul av plast går o köpa i en vanlig djuraffär (oftast)

Trini
0

Ok, ang kattsanden, ni kör med sådan som inte är klumpbildande då antar jag? Jag tänkte om det finns risk att hamstern sätter igång att tugga i sig lite Sand så bildas det ju tunga klumpar i magen på den..

Ang sandskålar, det är till för dem att sova och gräva i eller har jag fel?

Jag har en annan fråga också. Jag har haft kaniner tidigare. Hö, det är inget man ger till en hamster eller? Jag tänkte för tändernas skull, så att de hålls i trim.

Är pellets att föredra mot fröblandning som huvudkost? Jag har hört det.

Oj det blev några till frågor det :)

Tacksam för svar !

nonisaga
0

kattsanden klumpar ihopp sig lite men i mkt vatten löser det upp sig, o mina små bebbar brukar sitta o äta på det men dom vuxna föredrar o kissa i det:p

sandskålar kan andvända som toalett om det e det du menar, men det finns ju speciella hamster toaletter

hö ska man inte ge till en hamster, dom kan få hål i kindpåsarna, istället finns det andra saker åt deras tänder som tex. trä bitar eller tugg saker…

jag skulle föredra fröblandning, vet inte riktigt om dom äter pellets.

[findusen]
0

har bara en hörna därför har dom andra skålar :P men jag ska ha hörnor till dom andra med! har kattsand till guldarna ocg fin fågelsand utan snäckskal ti dvärgarna! har klumpbildande Sand ti guldarna, dom äter inte det,, kanske smakar om det är en ny sort men dom inser snabbt att det inte är så gott^^

man kan ha fin Sand till guldar oxå att gräva i :)

fröblandning är att föredra! inget hö, typ knäckebröd el liknande är bättre =)

[catrud]
0

Jag har köpt ett Hjul på djurkompaniet som är 20 cm och i plast.

MickiRosa
0

om man ska ha kattsand är det viktigt att det är av sådan sort så den inte sväller, kan bli dödligt annars. själv har jag vanlig Sand, finkornig man köper på djuraffären. oftast så lär sig hamstrarna alldeles själva att gå på lådan. de flesta gör det iaf.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

bblomquist
0

jag har också hamster-toalett, jag använder en sorts Sand som jag har köpt från djuraffären, den heter habitrail, och den funkar jätte bra :)

Mirzadancing
0

Jag har en skål full med Sand ,och där kissar ,bajsar hon ! ;)

Och badar :D

Sarah-
0

Jag har hamster toaletter till mina hamstrar, som jag rengör oftast varje dag.. Och dom älskar att "bada" i den nya sanden..

Agnes min Sofie´s unge hade precis öppnat ögonen, runt en vecka gammal, när jag såg henne kissa i hamstertoaletten…Så dom lär sig snabbt :)

Trini
0

Tack för alla svar :)

Vår hamster Rubina (skulle hetat ruben men det blev en tjej:) fick en skål med Sand att gräva i och hon kissar där. Vi köpte någon slags finkorning vanlig Sand som djuraffären rekommenderade.

Vi köpte vår hamster på Haninge djurbutik och fick jättebra service där. De hade fött upp hamsterungarna själva och vant dem vid handen redan så det är jättebra! Hon är lite livlig bara men hon är ju bara en unge.Hon är vit/grå med vit mage, jättesöt och snäll!

nonisaga
0

#13 grattis till hamstern

Helena1978
0

Eftersom mina hamstrar älskar att gräva brukar jag ha en 2 liters glasspack utan lock, fyller i ca 2-3 cm Katty kattströ i botten på den. Funkar alldeles utmärkt härhemma.

Tycker chinchillasanden luktar illa fort om skålen används till toalätt, brukar däremot låta dem sandbada när de är ute, eller ställa in en skål lite nu och då.

Sara87
0

Jadå, det går att lära dom att åtminstone kissa på lådan. Ibland kan dom ju iofs få för sej att idag ska jag inte gå på lådan :P Du får flytta över lite nytt kiss på toaletten så går dom snart dit, du kan behöva flytta efter lådan (om du har en hörntoalett) till hörnet där hamstern valt att kissa.

Jag har för tillfället Katty Kattströ i toaletterna hos mina hamstrar.