Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1003 ggr
Alexandra-S
0

Är det normalt? :o

Min hamster dricker och kissar JÄTTEMKT!
Jag städar buren varje dag,
nästan iaf, om jag är hemma.
Men ändå så luktar det jätteäckligt i buren?

Och idag när jag skulle byta vatten, så var flaskan tom,
och jag böt liksom igår kväll…
är dettta normalt,

BTW! hon är en guldhamster.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

MickiRosa
0

det låter som att din lilla sötis kanske har diabetes.. annars kan det ju vara så att vattenflaskan läcker?

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Alexandra-S
0

#1, nej vatten flaskan läcker inte, jag kollade om det var det…
Men om det är så att hon har diabetes, ska man gå till veterinären så?

MickiRosa
0

jag tycker du kan iaf prata med en veterinär, och det du kan göra hemma är att ta bort allt som är socker i maten, tex de här oranga och gröna "plupparna" i maten om du har sån mat. ska se om jag hittar mer information på nätet.

MickiRosa
0

hittade detta hos agria:

Urinsten
Urinsten ses ofta hos hamster. Symptom på detta behöver inte alltid vara uppenbara för ägaren. Det kan t ex visa sig som att hamstern kissar oftare än vanligt, tar i mer då den kissar, blod i urinen, ökat drickande, slöhet och dålig aptit.

Behandling innebär kirurgi följt av antibiotika.

kommer mera..

MickiRosa
0

hittade detta hos svenska hamsterföreningen:

Diabetes
Hos Campbells förekommer en ärftlig form av diabetes (sockersjuka). Diabetiker producerar inte tillräckligt mycket insulin, eller använder det inte tillräckligt effektivt, och får även för hög blodsockerhalt vilket skadar flera inre organ. Insulin behövs vid omvandlingen av föda till energi. Hamstern dricker betydligt mer än normalt, upp till halva sin vikt per dygn, och tynar så småningom bort. Diabetes behandlas inte hos hamster och man bör avliva hamstern så snart den börjar verka trött och hängig.

MickiRosa
0

hittade detta på hif:Diabetes

Detta drabbar främst dvärghamstrar, men även guldhamstrar. Symtomen på diabetes är att de dricker och kissar mycket, att de blir magrare och kan få svullen mage. Diabetesen behandlar man genom att minimera stress plus att ge dem en specialdiet som innehåller väldigt lite socker och fett.

Alexandra-S
0

Tack så jätte mkt för all information! :))
tyvär stämmer ganska mkt in på henne, hon springer tex inte alls lika mkt i sitt Hjul längre.. :(

om man har vanlig fröblandning, var det dom oranga och gröna sakerna i maten man ska ta bort då?

nonisaga
0

det finns bantningsmat åt guldhamstrar på djuraffärerna men det e typ jätte dyrt, men hon kanske inte ska ha bantnings mat för jag tänkte bara att det inte innehåller så mkt socker kanske osv.

MickiRosa
0

#7 det är det jag vet som innehåller bara socker, likaså om det finns johannesbröd i oxå, dom där bruna sakerna som ser ut som trä typ.

du får försöka göra egen mat till henne eller om du vill sitta och pilla ut allt ur fröblandningen.

tex om man tar människomusli helt utan socker, eller grynblandning (som havregryn fast det är 4 oilka sorter) , plus torkade platta ärtor mm..

bblomquist
0

gud vad tråkigt.. att din hamster kanske har diabetes :(

Alexandra-S
0

ja,, :((