guldhona med ungar i djuraffär..
var i en djuraffär igår och dom hade en guldhamsterhona med ungar (ca 2,5-3 veckor gamla) ute i affären, i det sk djurrummet…. (dom har inget djurrum utan större glasmontrar/burar åt djuren som står i själva affären….)
jobbar själv i djuraffär o vi föder upp våra hamstrar själv, men vi har dom i ett rum bakom, där inga obehöriga får komma in……….
är det inte olagligt att ha djuren så, med ungar, ute i affären?
Av vad jag har läst så är det olagligt för djuraffärer att ens föda upp djur där överhuvudtaget.
Jag såg detta också själv i en affär jag brukar gå till ganska ofta..längst ner fanns det en Bur med mamma och ungar på ca. 2 veckor i.
De har också gnagare och fåglar i samma lilla rum..
Men det jag berördes mest av var när jag råkade se in i ett stängt rum som de inte alls verkade vilja visa för kunder. Jag vet inte exakt allt som var därinne, men det jag kommer ihåg är att jag såg en Bur med kanske minst 15 vita möss i som klättrade över allt på väggarna och lät jättemycket för de ville ut :s Det var möss som de sålde som mat till tex ormar och sånt. Vet någon om det är lagligt att hålla dem så många i en Bur? :( Blev ledsen när jag såg det och kommer aldrig glömma synen..
tror man måste ha tillstånd och jordbruksverket eller vem det nu är som kollar sånt har varit och godkänt på mitt jobb iaf… =)
men som sagt ute bland kunderna tror jag inte det är lagligt………… vet inte om man kanske ska säga till dom?
det finns ju regler på hur många djur man får ha per Bur.. vet inte vad reglerna är för möss…. men det borde ju vara samma regler som för vanliga tammöss som inte ska bli ormmat^^

Ta och läs L80 på jordbruksverkets hemsida, där står all info om vad som är lagligt och olagligt. Ser man någonting som är olagligt i en djuraffär så tycker jag man ska anmäla direkt. Det är enda sättet att någonsin få bukt med allt galet de håller på med. Det finns ju djuraffärer som sköter sig och gör allt precis som de ska så det finns ju ingen anledning till att andra djuraffärer inte skulle kunna klara av det.

enligt en bekant som har en djuraffär så får de inte ha mor med ungar i butikens djurrum.
för att få ha djur måste de gå olika kurser å få papper på att de gått tex smådjur för att få ha gragare, fågel för att få ha fågel och akvarium för att få ha fiskar.
tycker det är bra att kraven är såna.
de butiker som har ungar under 3v i butikerna gör fel.
tyvärr är gränsen för hamsterungar 3v.
det är inte bra att köpa så unga djur då riskerna för att de går bort i tex vettail ökar.
okej, har vatt inne på jordbruksverkets hemsida o jag hittar inte alls det jag vill i den djungeln! ringde dit o frågade men killen i telefon var ju seg som kola och jag ville bara lägga på. tydligen ska man anmäla till länsstyrelsen(?)…….. men jag vill isf ha mer kött på benen och om någon vet var man hittar just detta på jordbruksverkets hemsida får dom gärna skicka en länk till mig =)
Gul Zebra har skrivit en artikel här på sajten som sammanfattar L80 på "svenska", kanske hittar du något där? Den Heter Hamstern i lagboken tror jag :)

När det gäller möss är det godkänt att ha 8 vuxna möss i labbur storlek nr 2. För storlek nr 1 på buren så tror jag det är godkänt med 6 vuxna möss, men är inte säker. Plussar vi till ungar så vet jag inte de exakta reglerna, men där jag jobbar så har de aldrig mer än 1 hane och 2 honor plus ungar i en 2:a.
För råttor beror det på hur mycket de väger hur många som får vara i samma Bur. Men runt 3-5 st vuxna i en Bur är normalt.
Jag har haft praktik och extrajobbat inne på Karolinska institutet och där gäller dessa regler. Så gäller de där lär de ju gälla överallt annanstans tycker jag?
Karolinska institutet?
Är det på en labb avdelning då eller?
Jag har för mig att jag läst någonstans att de som forskar / använder försöksdjur kan söka om dispens, och får frångå de regler som gäller oss "vanliga dödliga".
De måste då få godkänt ifrån någon nämnd eller liknande. Fast om de kan ansöka om att ha för många djur på för liten yta ska jag låta vara osagt, eller om det gäller andra saker, minns inte riktigt, men jag har för mig att jag läste om det ämnet i Djurskyddets tidning, troligtvis ett nummer som kom ut under 2008.

#9 Japp, Karolinska institutets labbavdelning ; ) Med möss och råttor, jag extrajobbar som djurvårdare där.
På "min" avdelning vill alla djurens bästa och INGA djur bor mindre än i näst minsta storlek på Bur, så för ex möss gäller då en 2:a och där är det oftast bara ungdjur och precis avvanda bebisar som sitter så många som 8st.
Det du läste kan jag tänka mig är att de hela tiden måste forskarna ansöka om dispens och godkännande för att få utföra experimenten. Många gånger måste även veterinärer godkänna för att forskarna ska få utföra sin test. För jag tror nog inte att forskarna ansöker om att få ha djuren i mindre burar, utan det bestämmer avdelningschefen och djurvårdarna. Och de måste ju följa jordbruksverket och på min avdelning har de tom valt att ha större burar än minsta godkända då de vill att djuren ska ha det så bra som möjligt. Även lite berikning får både möss och råttor i form av bäddmaterial, rör, kartonger, tuggpinnar osv.
#10 Kan inte låta bli, vilken arbetsplats du har…
Jag skulle aldrig stå ut när man vet vad djuren kommer att ustättas för. Givetvis gör du ett jättebra jobb när du ser till att de har det bra, så missförstå mig rätt. Hoppas du trivs i alla fall!

#11 Jag är ganska tålig och har en rätt bra på & av knapp… väljer helt enkelt att inte kära ner mig i djuren och känna ngt! Rätt bra om man vill jobba med djur aktivt, det är ingen ide att gråta floder för att man inte kan göra ngt.
Men klart jobbigast är att se alla små tjocka runda bebisar som myser i boet med mamma. Eller råttorna som bara vill komma ut och gosa. Det är allra jobbigast….
Fast det är ett otroligt långtråkigt jobb, och ensidigt.. så det är endast extrajobb och inget jag kan tänka mig att jobba heltid med.
Findusen, ursäkta att jag lånar tråden igen, Nicko, du kanske ska starta en egen tråd om detta trista jobb du har så vi alla kan få en insikt om det. Jag kan inte för mitt liv förstå det. Du när djur som ska dö. Och ändå håller du på med uppfödning, fattar nada.
Sorry, det skulle kanske varit ett PM till dig istället, men det får jag fixa en annan dag.
Och , jag har lånat tråden, ja, inte meningen men jag tycker det är så sorgligt…
nema problema =) ska se vad jag kan hitta i den dära artikeln o så ska jag anmäla en massa (om det nu är olagligt vill säga) innan ungarna blir 4 veckor och mamman flyttas :P
Det är olagligt jo. All ev avel måste ske "bakom stängda dörrar" sas.
#2: Beror på burmåtten :P Men jo, visst finns det regler om burmått för möss också. Minns inte vad det var för mått dock, står i L80.
#8: Nej, för råttor gäller minst 60*30*30 cm till max 3 råttor oavsett råttornas vikt enligt L80. Kan tänka mig att forskningsinstitut går under andra regler dock.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#13 Och jag som inte vill bråka men varför sände du inte ett PM då? Jag har bara svarat på vad tråden frågande, och därtill fick jag följdfrågor… låt bli att fråga då om du inget vill veta!
Sorry… men nu vet jag ännu en gång varför jag gick ur detta forum, jag som kom hit igen och trodde att stämningen hade förbättrats! Hann vara här i en dag så var det kört… trist = (
Ber om ursäkt till trådskaparen jag med.
#16 ingen fara för min del =)
det tråkiga med internet är att saker och ting kan uppfattas mycket hårdare än det är menat…. =S tycker iaf Nicolina gör ett bra jobb som tar hand om djuren på ett bra sätt… tänk om det bara hade varit folk som inte var ett dugg intresserade av djur som hade jobbat på sådana ställen? då hade djuren inte haft det bra under den tiden dom levde iaf…… men det tror jag nog dom har nu!

Måste få tillägga… HUR kan du ifrågsätta att jag kan avla och samtidigt extrajobba där? Trist = (
Vet också en djuraffär som hade mamma med ungar en gång :/ De brukar också blanda olika kullar och åldrar i samma Bur. Den djuraffären har blivit anmäld flera gånger men inget händer. De sålde också skyddade arter utan tillstånd förut.
#17 Håller med, såvida vi inte ska avskaffa alla djurfösök så är det ju jättebra att djurintresserade människor jobbar där :) Jag praktiserar denna vecka på en mjölkgård som är en av SLUs försöksgårdar.
(Vet inte om någon redan sagt det)
JA, det ÄR olagligt att bedriva djuruppfödning i lokalen där alla kan se, avelsdjur med ungar ska vara i ett eget rum för BARA personalen.
#18 Jag ber om ursäkt vilket jag gjort via PM också. Ibland svämmar känslorna över och det blir fel.

sånt får inte förekomma