Skillnad mellan dvärg och guld??
Vad är egentligen de stora skillnaderna mellan dvärghamstrar och guldhamstrar socialt???

Jag tycker det är olika från hamster till hamster. Jag har guldhamstrar som klättrar upp i handen så fort man kommer dit och sitter stilla medans man klappar dom, och de som hellre gärna sover och vill vara ifred eller bara klättra runt på saker och undersöka istället för att gosa, likaså gäller dvärghamstrar.
Skillnaden är väl mest att dvärgar är lite snabbare och eftersom man kan ha de ihop(för det mesta) så kan man titta på hur de beter sig mot varann. Om de busar eller sover ihop och sånt. Det tycker jag är mysigt.

Jag har haft två killdvärgar tillsammans från början det funkade inte jag lämnade tillbaka ena och nu har jah en kvar. Funkar det med honor tror du??

Dvärgar kan ibland bo ihop, men det händer att de börjar bråka. Jag tror inte att det är någon skillnad på att ha två honor eller två hanar ihop. Den största skillnaden mellan dvärg och guld tycker jag är att dvärgar är mer dagaktiva, men det är säkert olika. :)
Jag väljer att inte ha dvärg pga att dom är minder (lättare att tappa bort =P ), dom är snabbare och jag vet ej vadför men jag tycker dom är läskigare än guldisar =P

ok jag funderar på att skaffa en guldis i en back för jag har redan en dvärgis
Min guld äter mer saker än min dvärgis. Dvärgisen är kräsen och äter bara äpple..
Iallafall om man vill ha en lätthanterad hamster så ska man satsa på en guldhamster, men om man gillar att "pyssla" lite saker åt sin hamster ska man nog välja en dvärghamster. Mina guldar jag har gjort något åt har nämligen vält det eller bitit på det om du förstår vad jag menar 
Hamsterens udbredelsesområde breder sig fra Vest-, Syd- og Mellemeuropa over Mellemøsten og Asien.
Der findes flere hamster-arter, mest kendt er guldhamsteren, der oprindeligt kommer fra Syrien og dvärghamstern från Asien.
Hamstern lever i natuen ensam. Honan och hanen möts bara i parningstiden och skils därefter åt, så att ha flera hamstrar i samma Bur kan leda till kamp om teratorium. Vill du ha flera hamstrar i en Bur skall buren vara MYCKET stor..
Som jag skrev förut i ett annat innlägg är det inte ovanligt att de skadar verandra. Ibästa fall förlorar den ena ett öra eller en arm i annat kan den ena döda den andra.
den största skillnaden på arterna är storleken och platsen de kommer från.
Men de är som med andra djur de är allla olika
Lycka till!

#6 Mina dvägar är precis lika lugna som min guldis, en av dem har tom somnat i min hand, så jag tycker att det beor mer på individen än på arten. Köper man dvärg ifrån en seriös uppfödare är den lika tam som en guld, iallafall är de dvärgar som jag säljer är det.

De är väldigt individ anpassat.
Guldarna är ju lite större och inte lika kvicka som dvärgarna.
så har jag upplevt det. En guldhamster är ju större i storlek
det är ungerfär som att jämföra små och stora hundar.
det är så olika på indevid

guldisarna är större och lever vanligtvis längra (bara nått år eller så) mer än så vet jag inte!! jo… att man inte kan ha dvärgisar tillsammans (en tjej provade och de höll sams ett år innan de började slåss)

#10 guldar och dvärgar brukar leva ungefär lika länge och det finns visst dvärgar som kan bo ihop hela livet (men visst händer det ganska ofta att man får ta isär dem) =0)

#11 jaha för som jag har förstått det så lever guldisar längre (jaa jag skrev det där innan jag läst på så värst mycket
)