Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2918 ggr
Achatina
0

Blod i buren!

Skulle ge hamstrarna mat och går fram till Hilmas Bur. Får då se att hela hennes bo är nedfläckat med blod. Blev skiträdd. Men Hilma lever och tittade fram ur boet. Skyndade mig att ta upp henne och undersöka henne. Men ingen skråma, ingenting. Inte ens tänderna är skadade, alla tassar och svans är intakt, huvudet sitter där det ska. Inga ungar födda ingenting. Men ändå väldigt mycket blod. Kollade igenom hela hennes Bur för att se om det fanns några vassa kanter men kammade noll. Så nu sitter jag här med ett frågetecken på huvudet. Vad sjutton kan ha inträffat? Och Hilma är precis som vanligt…

Hon löpte igår, men den mängd blod som är i hennes bo är mycket större än när Bella födde sina 10 ungar.

Ham-Madam
0

var hon parad?

vissa honor kan lukta som brunst dan innan nedkomst.

har hon fått smått å de inte mått bra el varit dödfödda kan hon ha ätit upp dom.

är det inte nåt sånt ja då vet jag inte varför boet var blodigt, hon utan sår å nu pigg.

Achatina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, hon var inte parad. Har inte fått ens nosa på en hane på typ ett halvår. Hela grejen är jättekonsig.

Ham-Madam
0

håll koll på henne så det inte är livmodersinfektion.

de blir ofta bra ett tag sen dåliga tvärt.

kan hon ha haft nån böld du missat å som hon nu bitit bort?

issa83
0

Hon har inget torkad blod i rumpan eller så? Så du kan se om det kan ha kommit "innifrån" eller om det har varit en yttre blödning

Achatina
0

#3 Om det nu skulle vara så att hon har en infektion där är det botningsbart eller är hon dödsdömd? Hon har inga sårskorpor på kroppen men såg just att det förmodligen är blod på ena sidan av buren på väggen..

#4 Om hon har något så är det ytterst lite. :/

Sara87
0

Oj så skumt :S Hoppas du kommer fram till va det är…

[Hamster95]
0

#5-Hamsters2cuted hittade ju Toffie med en massa blod i buren och andra gången var hon dödsdömd för då hade hon en infektion i livmodern så hon fick somna in.Hoppas det inte händer Hilma.

Ham-Madam
0

luktar din hamster konstigt så kan hon ha en infektion invärtes.

kolla om hon har nån flytning, den kan vara gul,brungul el röd.

när du har mer att gå på ring en vet å rådfråga innan det är försent.

Lovizaa
0

Har du nått annat djur som kan ha gjort illa sig och varit vid buren?

[Hamster95]
0

Verkar Hilma pigg nu?

Kolla henne noga en gång till men det kan vara som Ham Madam säger att det kan ju vara en infektion invärtes.Men ha henne under uppsikt de närmaste dagarna å kolla så att hon rör på sig och äter och dricker.Känner du dig orolig eller så så ring till veterinären direkt för även om vi här på forumet är duktiga så kan inte våran kunskap täcka en smådjurskunnig veterinärs.Hoppas det går bra nu =)

Achatina
0

#8 Hon luktar som hon gör när hon löper, men det är nog mer hennes personliga doft som är sådär. Har bara sett lite, lite blod i boet sen jag hittade massor, kan vara sånt som blvit kvar sen den gången eller nytt..

#9 Ena hunden löper, men jag tvivlar på att hon skulle kunna ta sig in i buren bara för att blöda lite. Jag tänkte iofs på om en vildmus gått in i rummet och försökt komma åt fröblandningen och blivit slaktad av Hilma men jag har inte hittat någon kropp efter en sådan.

#10 Hon är nästan som vanligt, lite tröttare kanske men det beror nog på temperaturen i rummet de är i (de andra hamstrarna är också slöare).

Lovizaa
0

#11 Men hunden kanske har kollat på henne, på något vis, och det kan har droppat i blod. Men det med vildmöss låter mer rimligt.

Achatina
0

#12 Det hade kanske varit möjligt om det inte hade varit för att buren står på ett bord typ och väggen/taket ligger mot överdelen :P Och att hunden är medel stor och boet i fel ände av buren xD
Vildmus kropp borde ha dykt upp i de dagliga genomsökningarna av boet :/ Så hon har nog någon infektion eller något.

kajsa_karin
0

Hur har det gått med din hamster

Lovizaa
0

#13 Om hon har ätit upp hela alltihopa av musen då?

Achatina
0

#15 Jag tror inte att hon skulle orka äta en hel mus. Mina hamstrar är trötta på proteinrik föda verkar det som.

#14 Hon är pigg och glad och har slutat blöda vad jag har sett.

Lovizaa
0

Vad bra att hon har slutat blöda :) Kollade du i munnen på henne? Vet inte om det är möjligt bland hamstrar, men hon har kanske tappat en tand… ?

Achatina
0

#17 Kikade in i munnen på henne men båda framtänderna, uppe och nere, satt kvar. Men de skulle nog inte kunnat orsaka så stor blödning heller tror jag.

Lovizaa
0

Skumt det hära Obestämd

voice
0

Var med om samma sak… hittade blod i buren vid några tilfällen (dock bara ett par droppar.

Achatina
0

Hon är fortfarande helt normal, luktar inte illa, har inga sår / sårskorpor. Äter som hon ska osv. Så förhoppningsvis är faran bortblåst. Det var ju över en månad sedan det inträffade.

voice
0

skönt!