Samla-lock
Min tjej Toisette ska ju paras i januari och därför tänkte jag att hon skulle få flytta in i en Samla-låda i helgen..
Måste man ha lock? Har inga andra djur, men tänkte om hamstrar kan rymma från 130l-lådan eller om det blir otryggt när de är helt öppet där uppe?
Om du inte har andra djur är Samla-lådan perfekt! Det kommer in luft och de känner sig absolut inte otrygga.
Man kan ju sätta för något nät eller galler men man tycker ju inte att de borde kunna komma ut, men man vet ju inte med luddbollarna de kan ju flytta saker och klättra ut. Så du borde kanske sätta för med nät eller något för säkerhets skull
#1 Okej, så det går bra att ha utan lock även när hon har ungar? :) Hon ska vara i mitt rum så det ska ju inte stå folk och dreggla över lådorna, men vill bara vara säker.. Det kaske nästan är mer stressande om man har lock? Tänkte på ljud och vibrationer när man stänger och öppnar..? Jag har aldrig haft ungar tidigare, så jag vet inte hur känsliga de är för sånt när de har bebisar :S
#2 Ja, jag har funderat på nät.. Vet i alla fall att jag inte vill köpa locket och bara borra hål, för det lär bli varmt på sommaren sen.. Så frågan är om jag ska köpa nät, nät+ lock (fast vet inte om jag har rätt verktyg för att skära ut en stor ruta och stätta fast nät i locket) eller köra utan lock :P
Haha, jag har ju hört historier om utbrytarkungar (och har haft en själv), man slutar aldrig förvånas över hur påhittiga dom är när det kommer till rymning ;)
De är ju höga nu när jag tänker efter så hon kommer nog ut de vill ju inte lämna sina ungar.
#4 Den är typ 42cm, men kommer ju inte ha så mycket inredning när hon har ungar i alla fall. Fast Samla-lådan har ju lite konstiga "inbuktningar", funderar på de kan rymma pga dom. Typ stödja ryggen mot ett hörn och pressa tassarna mot "inbuktningarna" och klättra, haha :P Vet inte om du fattar hur jag menar, svårt att förklara xD
Det kanske de kan men jag vet inte tyvärr :(
Tror inte det är någon fara att din hamster rymmer om du inte fyller på med mycket strö eller har höga saker att klättra på, ingen av mina utbrytarkungar har lyckats rymma ur en sån låda.
Tänk bara på att ställa ett Hjul mer i mitten, för skulle det då tippa så gör det ju inget. Står det mot en sida så "lägger" sig hjulet inte ner utan blir perfekt för att rymma. Iofs så brukar man ju inte ha Hjul i buren när honan skall ha ungar…så det problemet löste ju sig själv.
är du orolig så låna ungsgallret å lägg över.
kanske inte täcker hela men kanske har du nåt mer nätaktigt du kan använda.
du måste ju sova ut människa 

Jag tog henne på bar gärning i natt när hon försökte gnaga på dom där inbucktningarna på kortsidorna.. Hon såg så hiiimla oskyldig ut och bara gick vidare och tog en matbit och börja springa i hjulet istället. Så jag är nog mer orolig för att hon ska gnaga hål isåfall :(
Finns det något ofarligt som man kan stryka på dom där inbucktningarna som smakar äckligt? Har hört att stopp och väx är dåligt men finns det något annat?
#10 Bra fråga, för det där har jag oxå oroat mig över.
Någon som vet?

har hört om ättika
#13 Men ättika gasen är väl giftig för människor eller har jag blandat ihop det med amoniak? Jag tänkte då på att det kanske inte va så hälsosamt att ha det i en hamsterbur.
#14 Ammoniak är farligt i alla fall. Vet inte om ättika-gasen är farligt, men min mamma brukar blanda in ättika i vattenkokaren och koka upp vattnet när hon ska göra rent den. En gång var jag jättesnuvig så jag kände inte lukten så jag tog mig en kopp te som vanligt och fick en otrevlig överaskning, haha :P
Fast nu har hon slutat gnaga där efter att jag vände på hela buren :) Men det är synd att det är såna där inbucktningar i buren, hade varit bättre om det var helt slätt runt hela lådan..
#15 Jo, men då behöver man ju inte direkt lukta på det, och ett djurs luksinna är ju kännsligare än en människas.
Haha, kan tänka mig att du fick en otrevlig överaskning =P Annars är det ett effektivt sätt att rengöra saker med =P
#17 Jo, jätte bra lådor, men jag vill gärna ha en genomskinlig så jag ser dom på håll, dessutom vill jag ha lock, så jag har andra djur hemma, ibland. Varav en hund, som absolut inte är min, som är ganska vild utav sig och jag skulle inte bli förvånad om han råka riva ner buren av misstag.
#18 Jaha okej