Ni som har hamster i låda
Jag ska evt skaffa hamster igen och min syster har lånat minna två dunaburar och varit något ofrörsiktiga så dom är nu för tiden trasiga, och hon vägrar att köpa nya.
Så jag har funderat på att ha den i en sådan där genomskinlig plaslåda med lock. Någon som kan säga något spec man måste tänka på då? Hur har ni lös det med vattenflask problemet, ni som inte har en sådan flaska med "öggla" ovanpå. Bilder? Jag vill ogärna ha vattenskål!

Har aldrig haft back men funderar på att skaffa en till hamster med back min hamster dricker bara ur vattenskål så för mig är det inget problem(många har sagt att det funkar väldigt bra med backar)
#1 Tacl för svaret. Vill helst inte ha skålar, det blir så mycke bös i dom och det är jobbigt när dom välts. Dessutom har jag läst någonstanns att det är större risk för bakterier och så..

Jag har vattenflaskor med ögla på, så jag har min hängandes i taket på några av mina lådor ..
På vissa andra har jag borrat hål för pipen och har då vattenflaskan på utsidan precis som på en duna ..
#3 Men på de du har borrat hål för pipen, har du sugproppar eller "ståltråd" då?
#4 Man kan även borra små hål högre upp för ståltrådsfäste… :)
Akvariemagneter är ett annat bra alternativ… 
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua

Nej .. Jag har själva kroken som följer med vattenflaskan .. jag sätter den ena änden i vattenflaskan, sen böjer jag liksom över den andra änden över kanten på lådan (:
jag har samla-lådor L30 från IKEA men jag har inget lock för att jag inte har ngt högt i buren och vattenflaskan har jag tejlpat fast på ena väggen annars kan man borra hål presis som membeel säger och sätta in vattenflaskan så som bilden visar:
oj jag kunde inte ladda upp bilden men du förstår säkert
#8 Jo, jag hajjar. Men tejpa fast? är det verkligen hållbart? Måste bli ett väldans krångel att byta vatten.
#5 Akvariemagneter? Hur andvänder jag de?
#9 nja inte så jätte krångligt, jag andvänder silver tejp men det e sjukt mkt lättare att borra hål fast då måste ju vattenflaskan alltid sitta på samma ställe eller så borrar man hål på varje vägg.
#9 Tejpa fast ena delen av magneten på flaskan och fanvänd den andra delen på utsidan av lådan… Syns dåligt på bilden och det är dessutom gerbilernas akvarium, men kanske bättre än inget… Principen är ju densamma… 
Medarbetare på Chihuahua
#11 Det verkade bra, men är inte risken stor att den ramlar ner, tex om man har en hamster som biter på flaskan?

Det är väldigt stark magnet, men det klart att den kan ramla, det tänker jag inte säga… :) Men jag byter vatten ofta och då hinner jag se om de är där och biter så jag måste förstärka… :)
Medarbetare på Chihuahua

Kan man stänga locket på backar får hamster bra luft då elr kan den komma ut annars?:/

#15 Nej, får inte sätta på något lock.. blir ju helt lufttomt :S men du kan sätta ett nät ovanpå istället :)

bilden såg de ut att vara lock på det var därför jah undrade:p

# 17, man kan ha ett lock men man måste självklart göra någon form av lufthål så hamstern kan andas ..

#17 Nej, det är bara lådans "kanter" som är vikta neråt eller hur man nu ska förklara :P så ett lock kan passa därpå osv :P
Men som membeel skrev också, du kan ha lock på, men isf klippa ut en stor yta och tex sätta nät för "hålet"
Länkar till tidigare trådar om Samla-lådorna (du kanske hittar mer där också):
Jag hade tänkt att ha en låda med lock och bårra många små hål tätt, tror jag iaf att det blir.,

#11 åh så smart!! enklaste iden hittills enligt mig om man ju inte kan hänga den i taket=) får kila ner till djuraffären å köpa magneter
Titta på länken :
#20 Fästa vattenflaska i SAMLA låda? och gå till #43 #44 så kan du se hur jag löst det. Finns en massa andra smarta lösningar oxå.
Mvh Helena

JAg har antoni lådor med nät
har nägra samla låder också som jag borrat hål i locket i.
men när jag får pengar skall jag köpa nät och böja över så blir det bättre vetilation
Ok, men i en annan tråd skrev dom om ifall dom gnager sig igenom, då undrade någon om det fanns något att häva på så hamstern inte gör det, några tips om detta?