Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1084 ggr
gulzebra
0

Temperamentsavel?

Hur står det till med temperamentsavel i hamstervärlden egentligen? Finns det någon som avlar på just lugna hamstrar?

Jag funderar på att kaaaanske skaffa en hamster till lite längre fram, men vill då ha en lugn krabat. Energiknippen är inget för mig riktigt. Det märks tydligt här hemma, Samosa som hade energi nog för att försörja hela Sverige med el gick jag inte alls ihop med så hon fick flytta till slut, Roger och Sverker som är energiknippen de med funkar men de är inga favoriter om man säger så… Medan Klimpen och Forastero som båda är urlugna och av den mer goa typen är helt underbara. Såna hamstrar vill jag ha! :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

kajsa08
0

Jag håller med dig, absolut! Temperamentet är jätteviktigt, att de är stabila och lugna. Känner att jag fick sådana bebbar ur min förra kull. Men har en relativt nyinköpt hane som är hyperaktiv, det är skitjobbigt. Försöker och försöker men han kör sitt race, hihi. Det ligger ju i generna så…missupffatta mig inte, han är så fin, men liiite för springig.

Så jag kommer inte låta hans gener gå vidare utan håller mig till mina sengångare här hemma!

UlrikaD
0

Jag försöker väl kombinera båda delarna. Det är ju inget roligt att ha en sån lugn och sävlig hamster så den blir "dum" heller liksom. Det ska ju vara lite ös på dem när de leker men de ska ändå kunna sitta och vara mysiga och gosiga. Sen tror jag att de flesta lugnar ner sig med tiden. Samosa som bor här nu var ju ganska sjövild i början men det tog några veckor på hennes villkor så är hon lika gosig som de andra och kommer springandes så fort man lockar på henne och ska upp i famnen.

Helena1978
0

Avlar främst på temperamentet, men utseendet får inte släpa långt efter heller, kan säga att jag vill avla fram fina hamstrar med bra temperament.

Mina får motionera i soffan lite, efter ett tag blir de trötta och somnar på mitt ben, ofta borrar de ner nosen mellan soffryggen och mitt ben för vad kan vara säkrare än att ha en matte som skyddar en mot eventuella faror. Kawasaki och One in a million är så härliga i temperamentet, när tiden är mogen skall jag ta en kull efter dessa två… längtar.

Tack UlrikaD för att jag fick köpa One in a million av digSkrattande

kajsa08
0

Klart att det ska vara båda delarna, det jag menade med sengångare kan ju missuppfattas, men de är hur goa som helst och är gärna uppe och springer. Men just att få en hamster ur buren, då föredrar jag de nyfikna, gosiga sakerna som bara vill komma upp och ut. De är trygga i sig själva.   

Såklart också annat spelar in, men om man avlar på tryggisarna med bra färger och temperament får man fina hamstrar tycker jag. Glad

UlrikaD
0

Tack Helena. Det är härligt att höra att man avlat fram någonting bra. Jag sparade ju själv en av systrarna, Sweetie och hon är ju helt underbar både i utseende och temperament! Ser fram emot bebisar efter Million och Kawasaki för hon är ju helt ljuvlig! Kan ju säga att Sweetie ungar ärvde sin mammas härliga gosiga temperament behöll ju en tjej ur hennes kull också för att kunna följa.

Ham-Madam
0

jag försöker få in båda delarna.

sen är ju yngre hamstrar mer energiska än de som hunnit få nån månad på nacken.

ibland kan det vara svårt att se om en unge kommer bli lugn el inte då de flesta har mkt spring i benen.

min erfarenhet är att de som är mkt nyfikna är de som senare blir mer lugna av sej medans de ungar som sover mkt blir mer energi knippen när de mognar vid 4-5 mån ålder.

kajsa_karin
0

Jag vill ha både och. fart och fläkt lung och sävliga

Sedan skall de ha bra typ. Men framför allt avlar jag på individer som är snälla och inte bits en hamster som bits vill jag inte ha, fast jag har några. Vissa hamstrar lugnar sig ju om man aktiverar dem att bara sitta i buren kan ju få vissa hamstrar att stressa upp och verka hyper aktiva.

Imasy
0

Ni får kanske börja leta hamstrar uppe i norrland då, hos de lugna sävliga norrlänningarna, kanske smittar temepramentet av sig? ;)

Nej, men jag tycker alla ungar är lite hoppiga och spralliga, tycker det är jättesvårt att se om de blir sengångare eller kaffe-speedade.

Den enda hamster som jag har som är lugn är Glenn från Noomie. Han är en riktigt segkorv ;)

Ham-Madam
0

sen beror det ju på hur var å en tolkar begreppen speedad och lugn.

det jag tycker är en lugn kanske hos andra är en speedad hamster.

de flesta mina är lugna tycker ju jag medans när de sen flyttar till nytt hem är hyperaktiva.

har en gäst här nu som påstods vara mkt aktiv. här är han hur cool som helst å tar dan som den kommer.

så mkt är ju en tolkningsfråga av begreppen.

gulzebra
0

Och så beror det på vem som har hamstern också antar jag… Syrran tex lånade hem ett energiknippe ett tag förut. Han kom tillbaka halvdöd, och efter ett tag hos mig började energin komma tillbaka periodvis :P

Mja, att de speedade bebisarna blir lugna och vice versa kanske kan nog stämma… De enda bebisarna jag haft upp till vuxen ålder nu är Sverker och Roger. Båda var rätt hoppiga som små, Sverker är smått galen numera medan Roger är lite si och så, hanterbar men med en jäkla massa energi och vill inte alltid samarbeta. Men det är ju bara 2 hamstrar, det ger knappast en rättvis bild över hela hamstersverige liksom :P Alla andra har jag fått hit som vuxna… Förutom Sverker och Roger har jag inte haft bebisar som stannat till vuxen ålder sen jag var typ 10 år, och minnet från den tiden är inte det bästa x)

Jag kanske borde hålla mig till att köpa vuxna hamstrar som blivit färdigutvecklade temperamentsmässigt egentligen, det är såna hamstrar som blivit mest lyckade här hemma x)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

UlrikaD
0

Om man tar hand om en vuxen hamster så måste ju temparementet bero väldigt mycket på hur ägaren innan har hanterat den. Har den bott hos någon som tillbringat massa tid med den varje dag så måste den ju rimligtvis vara tamare än en som suttit i en Bur för sig själv i några månader.

gulzebra
0

Så sant :)