Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5389 ggr
Anfa
0

HJÄLP! Blöt i baken

Ååh, ja blir så orolig Gråter Evert är jätteblöt i rumpan, de ser ut som om han har BADAT! (fasst de har han inte). Är han sjuk tror ni?

Imasy
0

Är det mer som vätska, eller kan det vara diaree?

Anfa
0

#1 jag tror knappast de är diaree… det ser ut som om svansen ska lossna XD Kan han ha kissat och sovit på det?

Hamzter95
0

såg på ett inlägg om hamsterns sjukdomar ,, då stog det såhär:Wet tail

Bakterierna i hamsterns tarmar är i obalans, vilket beror på att den utsatts för stress. Den är vanlig i åldern 3-6 veckor då den lilla ungen blir avvänjd. Symtomen är kraftig vattenliknande diarré som gör hela bakdelen och en bit upp på ryggen blöt. Hamsterns allmäntillstånd blir påverkat; den blir slö, äter dåligt, dricker dåligt. Denna sjukdom smittar genom direktkontakt hamstrar emellan. Sjukdomen går väldigt snabbt, ca 2-3 dagar, men ibland så snabbt som 24 timmar. Om man har tur och sjukdomen är långsam, kan den botas med antibiotika tillsammans med värme och vätska. Det är oftast inte själva sjukdomen som dödar hamstern, utan vätskebristen. Det är därför väldigt viktigt att den får i sig mycket vätska.

Denna sjukdom drabbar enbart guldhamstrar.

vet inte om det är det men hoppas det är till nån hjälp :)

Anfa
0

Det är en vintervit dvärg, och jag skulle tro att han är född i Juli, köpte han på djuraffären 9 Augusti…

Men han bäddar i röret som vanligt och är ganska vild…

Imasy
0

Hur mår han annars? Kan han ha klättrar vattenflaskan? Har han fått någon speciell mat idag?

i värsta fall kan det vara wet tail :(

Ring veterinären om du är orolig.

Hamzter95
1

#5 men det stog att det enbart drabbar guldhamstrar =/ hmm… vad kan det vara för fel?

Imasy
1

Jag har hört att wet tail kan drabba även dvärgar.

Anfa
0

Han tvättar sig nu, och som sagt så bäddar han för fullt… Men jag får hålla extra utkik om han dricker och se hur det ser ut imorgon… Dom dör väl inte såå fort? Förvånad Asså tills imorgon

Anfa
0

Hjäääääälp, va jag är rädd, HAN FÅR INTE DÖÖÖÖ, HANS FÖRSTA JULAFTON SKA HAN FÅ UPPLEVA. WÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ Skäms

Anfa
0

Nu dricker han…

Imasy
0

Är det blöta genomskinligt, som vatten ungefär, eller är det färgat ?

Anfa
0

genomskinligt, vi har tagit en liten tuss med vatten och rengjort han lite i baken…

Anfa
0

Fasst asså… de va genomskinligt före vi gjorde det

Ham-Madam
0

har han fått otinade ärtor el kylskåpskall gurka el nåt annat kallt?

kall mat kan magen reagera på.

har han fått nåt nytt tex nötter?

nån ny leksak som han tuggat på å reagerat på färgen?

ta bort all Färskmat ur buren å låt han bara ha fröblandningen i två dar + vatten som är rumsvarmt.

blir han bättre så har han nog ätit nåt olämpligt.

Anfa
0

#14 Jag tror att han har kissat och gått i det. Nu ser jag att han har pinkat i röret, och där passerar han ganska ofta.

Anfa
0

Tack i alla fall, ska komma ihåg det där ni sa om wet tail

Ham-Madam
0

plaströren är inte så bra då de gärna gör sina behov där å sen kliver el sover i det.

rören är dryga att diska de blir kladdiga som med intorkat socker som man måste skrubba bort.

det är därför jag slutat använda plaströr.

toarullar å andra engångsrör är bättre, bara att slänga å lägga in nya.

Anfa
0

#17 Okej… men de känns lite grymt att ta bort dom, eftersom han gillar att vara där. Vi brukar koka vatten och hälla i röret ibland, och de brukar funka bra… Fasst nu så är de väl säkert någon som säger att man inte får göra det…

Hamzter95
0

#18 varför skulle man inte kunna koka vatten det är smart.

Sara87
0

#18 Klart du kan göra det, men kom ihåg att ta ut hamstern först bara ;) hehe

Anfa
0

#20 & #21 Okej, hehe… Det har varit så mycket att vara försiktig med när man snackar med er på h.ifokus XD

#21 Japp :) Det kommer jag ihåg XD