Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 22441 ggr
baronen
36

Hur länge lever guldhamstrar?

Hur länge lever huldhamstrar? Jag vill skaffa EN hamster och hört att guldhamstrar är ''ensamma''

Westis
9

De kan leva till runt två år.

Westis
3

Tillägg.

Ja, guldhamstrar har man ensamma i sin Bur.

baronen
1

ok tack

baronen
2

Kan man ha dvärghamster ensam?

Achatina
1

#4 Jao fast många trivs ihop. Dvärgar har jag förmig blir lite äldre.

(Dock har alla mina guldar som jag haft blivit uppemot 3år..)

MickiRosa
0

ja det går bra, inte alla dvärgar som trivs ihop. men om man ska ha två tre dvärgar ihop bör de vara syskon av samma kön som har växt upp ihop.

hane och hona däremot brukar vara lite lättare att sätta iho när de är äldre.

vintrevita hanar brukar acceptera ungar oxå.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Anfa
0

Guldhamstrar brukar leva 2 år vad jag har läst.

Jag har hört att hanarna (dvärghamster) brukar bråka när dom blir könsmogna, men det verkar vara många som får det att fungera också

[Hamster95]
0

Jag har hört att dvärgar lever runt 1-2 år och guldar uppemot 3 år

Anfa
0

#8 Brukar inte robbar kunna leva 3 år?

Aja, det är ju olika på alla hamstrar XD

[Katteeen]
0

Min vintervita blev cirka 4 år gammal, lille skrutten…

MickiRosa
0

det är såklart olika från hamster till hamster på hur länge de lever, men absolut minsta ålder brukar vara ett och ett halvt vad gäller både guldar och campbells/vintervita.

mina guldhamsterhonor har gått bort strax innan de fyllt 2

guldhamsterhanarna har levt över två år (en som blev 2,7 år)

vintervita hanar över två år (en som blev 2,5)

vintervita honor runt två år

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Achatina
0

jag tycker mig ha sett på tv ngn gång svenskt veterinärprogram, hur någon skulle akutoperera sin dvärghamster, som då var över 5år i alla fall

min första guldhamster blev iaf 3år och 3-4 månader innan han avlivades

[Hamster95]
0

Men det är nog som #11 säger att det beror från hamster till hamster hur länge den lever.Bara för att en hamster blev 4 år så betyder det inte att en annan hamster blir lika gammal.Men genomsnittsåldern för en guld är 2-3 år.

Curlys
0

Genomsnittsåldern för en guldhamster är 2år. Hanara lever oftast längre än honor.

Nusse123
0

guldhamster lever 3-4 år men dvärgisar lever 1-2 år, båda lever ensamma annars slåss dom

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Curlys
2

Jag har aldrig hört eller varit med om en hamster som blir 3-4år…

Nusse123
0

nehej men jag har en kompis som har en guldis och hon säger att dom blir 3-4 år och jag litar på henne för hon har antagligen hört sig för i affärenSkrattande

Mvh Maja

Nusse123
0

#5 fel fel fel… dvärgisar blir ynre än guldisar och kan absolut inte leva ihop om du inte tar en tjej och kille… efter några månader kan inte ens syskonen bo tillsammans!!(sorry om jag låter taskig)

Mvh Maja

Imasy
0

Fast att lita blint på vad de säger på affärerna skulle jag ta med en nya salt ;)

Men det finns väl dvärgar som trivs ihop? Minns inte vilken av sorterna, men det finns väl fler här på forumet som har dvärgar som bor ihop, av både samma och motsatta kön?

Nusse123
0

jaha men i affären  sa dom att de inte får bo ihop, men de kan ju inte alltid ha rätt jaTungan ute

Mvh Maja

Nusse123
0

fast om man inte vet så är det bäst att låta bli

Mvh Maja

Curlys
0

Japp vintervita som jag har haft funkar oftast bra ihop. Lättast är om man köper två st syskon, jag har haft två par dvärgisar och båda paren har varit två brorsor och det har funkat utmärkt.

Guldisar ska ju däremot ALLTID bo ensamna!

Nusse123, din kompis har säkert fått felaktig information från någon okunnig på affärern, tyvärr :( Många djuraffärer har anställda som inte kan så mycket om hamstrar.

Kram

Nusse123
0

jaha, ja du verkar ju säker på din sak!! tackSkrattande

Mvh Maja

Roborovski
0

men min guldis hona är 4,5 nu och är jättepigg och glad Flört

Helena1978
0

Guldar lever i vanligtvis 1,5-3år i vissa undantagsfall finns det säkert de som lever längre, men det är inte vanligt.

Vintervita ungefär lika medan robbarna är de som lever längst.

Dvärgar kan leva bra i hop, men inte alltid så håll ett öga på dem.

Kinesiska dvärghamstrar är mer som guldar och lever helst ensamma, men undantag förekommer även där.

Zoobutiker vet inte alltid vad som gäller för olika djur, och som #19 säger ta det med en nypa salt.

Curlys
0

#24 Oj 4,5år! Låter ju helt otroligt, måste ju vara nåt rekord isåfall.. Vart köpte du henne? Har aldrig hört om någon som blivit så gamla, (och då har jag hållt på med hamstrar i 15år..)  hon måste fått riktigt bra skötsel :) Vissa gärna en bild på "gameltanten" :D

Imasy
0

Samma här, fick min första hamster för 20 år sedan (Får en släng av åldernojja :p) och den som har levt längst blev 3 år. Endast en hamster av ett stort antal att jag tappat räkningen.

Annars så har de flesta levt mellan 1 ½ - 2 års ålder plus minus nån månad.

MangoPeperoniOwner
0

Min mammas hamstrar levde tills de blev 2 ½ år och ja de kan ju bli upp till 3 om de inte är sjuka. Glad