Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2661 ggr
elvissspringsteen1
0

när ska man ta beslutet??

min hamsterkille på ca 2 år å några månader börjar blir väldigt gammal. hur vet ja om ja e tvungen att ta bort honom? de e ju så svårt!!! :( han rör på alla ben å så han e lite vinglig när han går å han tippar över på sidan ibland. i buren så sover han mest, jag tror att han äter å dricker som han ska, men dom sista dagarna har matskålen sett nästan orörd ut. han kissar oxå som han brukar. hans bajs e torrt å väldigt litet. hans ögon har blivit lite rinniga oxå och han har mjällflagor i pälsen (antagligen pga ålder) hur vet jag om han lider? han ser verkligen gammal å trött ut:( hur skulle ni andra gjort? vet är ju ingen ide förutom till avlivning dom ger ju inga mediciner till en som e så gammal å de skulle han aldrig klara heller…:(

kajsa08
0

Jag hade en hona som gick bort för ett par år sedan, utav ålder. Hon visade samma tecken, lite vinglig och ville mest sova. Trots allt var hon samma goa tjej, dock lite klenare. Eftersom hon inte var sjuk utan det var ålderstecken så fick hon vara med här hemma till slutet. Hon blev över 2 år, så hennes tid var ju kommen. Hon led inte tror jag utan var bara gammal och skröplig.

Hon somnade in stilla i sitt bo.

Så om jag var du skulle jag pyssla  om honom så gott det går så att han har det bra och har lugn och ro. Han kräver säkert inte så mycket mer.  

Om en hamster lider däremot så direkt till veten, men är det ålder så kan de hänga med, de mår bäst hemma.

elvissspringsteen1
0

jo precis de är inte ens något att fundera på om ja bara visste att han led så skulle ja åkt direkt. men de är ju så hemskt svårt att veta.

kajsa08
0

Min gumma hade ju som sagt samma symptom som din, och jag var på väg flera gånger veten, det var så eländigt att se henne i det skicket. Men de kan ju inte göra något annat än att ge en spruta. Jag fick tips och råd utav flera här på HIF och andra med hamstrar, och jag kom fram till att hon inte led och hon fick ha det gott sista tiden. Jag får tillägga att hon höll ut väldigt länge, säkert en månad minst.  

Inte lätt kanske att veta om de lider. Hade det varit en tumör eller något liknande kanske det hade varit annat för din del.

Pussa på honom, jag tror inte han lider. Men det är vad jag tror, kanske flera har åsikter!

HappyCatMeows
0

Jag håller med Kajsa. Om mitt djur skulle tackla av pga ålder skulle jag pyssla om det extra i en lugn hemmiljö den sista tiden. Detta under förutsättning att djuret inte verkar sjukt utan är just skröplig.

elvissspringsteen1
0

jo han e ju skröplig, de som oroar mig e mjällen och att ögonen e rinniga.

elvissspringsteen1
0

han har fått en värmematta i buren oxå som han tycker om han e ju kall i kroppen oxå eftersom han e gammal. så han älskar när man håller i honom å värmer han. så då fick han en värmematta i buren oxå den tycker han om:)

Imasy
0

Han kanske inte har så långt kvar tyvärr, och jag hade nog inte tagit bort honom om han var min, förutatt att han fortfarande orkade äta och dricka.

Att man blir trött när man blir gammal blir vi ju alla, både människor och djur. Så låt honom ta det i sin egen takt den sista tiden han har kvar.

kajsa08
0

#6 Håll honom varm och ge massor av kärlek den sista tiden.

MickiRosa
0

Håller med kajsa08

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

elvissspringsteen1
0

idag fick han ris å frukt pure:) ja matade han från en sked å han tyckte mycket om de:D skönt å se att han åt. de e ju lite enklare för honom att äta än bara frön.

hidianan
0

Har själv börjat ge min skröpliga hamster Alladin välling med en sked p.g.a att han inte riktigt kan äta själv, han liksom bara vräker i sig vällingen då annars äter han inget själv.