Skadad nos!
Hej, jag gjorde ett inlägg om det här förut men tar upp det igen.
Min guldhamster Nisse har två sår på nosen, en precis ovanför munnen och en under/bredvid nosen.
Såren kommer från gallret och i det tidigare inlägget fick jag tips om t.ex ättika men jag har prövat att smörja in gallret i det två gånger utan resultat.
Han började gnaga galler först när jag köpte min hamster hona , så jag tänkte att det kanaske berodde på det.
Att han kände av henne och ville dit, men fastän jag har flyttat ut honom till det andra rummet fortsätter han bara.
Jag vet inte vad jag ska göra, och han får bara mer sår varje natt!
Är det nån som vet något om det här och kanske kan hjälpa mig?
kram kram
// Karin
Ta bort sakerna som han klättrar på så han inte når upp till gallret.
Jag har brövat det med, men då hoppar han på väggarna så att han når upp precis för att kunna gripa tag med ''fingrarna'' och lyfta sig upp för att börja gnaga :/
Att han fortsätter trots att du flyttar honom längre ifrån honan kan bero på att han gör det av ren vana. Du kan ju pröva att aktivera honom extra mycket, fast risken finns att det ändå inte hjälper. Vissa hamstrar är hopplösa tyvärr =/
Du kan pröva att byta till en SAMLA låda eller akvarium, för då finns det ju inget galler att gnaga på.

Ja, jag säger som Linda ovanför, du får nog helt enkelt byta Bur, det kan ju ha blivit en dålig vana, och dom väägrar sluta bita, vad man än gör.
Jag testade att sätta upp kartongbitar runtom buren där min hamster gnagde, hon var som galen, det funkade ett tag, tills hon hade gnagt bort kartongen.
aa jag tror att Nisse är av den hopplösa sorten :/
Men jag tänkte byta till en ganska hög dunabur så kommer han nog inte åt den lilla galler plätten som finns…
Tack för tipset :)