Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 13928 ggr
[hamsternlukas]
2

Veterinärbesök-kostnad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vår hamster verkar sjuk:(Började för ett tag sen med nån inflammation i ögat som vi tvättade rent.Sen var han bra ett tag men sen igår har han svullnat upp på ena sidan av nosen(ser ut som nån sorts varböld)?Även ögat har åter klibbat igen.Han nyser och fnyser också.

Tänkte ta honom till veterinär men undrar om någon vet på ett ungefär vad det kan kosta, jag har aldrig varit hos vet. med ett så här litet djur förut…

Antar att det kanske blir undersökning och recept på antibiotika ,så om någon varit med om något liknande så berätta gärna om vad det kostade..skulle också bli glad över tips om bra veterinämottagning i Göteborgs-området.

Imasy
3

Får jag bara fråga hur gammal din hamster är? Vilken färg har den på tänderna?

Svårt att säga vad ett besök hos veterinären kan kosta, det beror helt på vad de gör och hur pass dyr/billig de är. En grov gissning är 500-1000 kr minst kanske? + ev medicin från apoteket.

Men be om ett ungefärligt kostnadsförlag när du bokar tid.

Helena1978
0

Ring runt och hör dig för med olika veterinärer om vad det prismässigt kan tänkas landa på, brukar själv göra så i bland.

[hamsternlukas]
0

han är snart 6månader.Hans tänder är lite svårt att se just nu..han vill inte öppna munnen.ja jag får väl ringa runt lite i morgon och höra.

Imasy
0

Här är kontakt uppgifter till Blå Stjärnan.

[hamsternlukas]
0

tack för era svar..jag hoppas allt ska gå bra och att det inte är något allvarligt eller obotligt,man fäster sig ju vid de små liven och själv får jag lite panik när något av djuren blir sjuka, (vi har både katt, hund,marsvin och så minstingen Lukas då).

Mistletoes
0

Du har inget kort på honom nu när han är sjuk?

Om du drar bak nackskinnet blottas tänderna även om han inte vill gapa..

Han har inte stått i drag eller så då, så han blivit förkyld?

[hamsternlukas]
0

jag ska se om jag kan ta en bild…ska prova det där med nackskinnet:)

Nja han stod i dotterns rum som faktiskt är lite kallt och känns dragigt, så vi flyttade ut honom därifrån.Men jag tror att han är förkyld och att förkylningen nu har fått komplikationer liksom…

Imasy
0

Det första jag kom att tänka på var vita tand-sjukdomen :(

Tyckte symptomen lät som den iaf :/

Håller tummarna att det inte är något allvarligt med den lilla!

[hamsternlukas]
1

Lukas har gått och lagt sig igen..så det blir ingen bild nu…vill inte bråka med honom nu när han inte mår bra.

Vad är "vita tand-sjukdomen" för något?

Är det något allvarligt?

UlrikaD
1

Majornas smådjursklinik är en av de bättre och billigaste veterinärerna i Göteborg. Vet dock inte ifall de tar hamster. Men vet däremot att Blå Stjärnan brukar vara ruskigt dyra på smådjur. Så det lönar sig alltid att ringa runt och kolla. Spelar ju naturligtvis ingen roll ifall kliniken är billig ifall de inte kan nåt om just hamstrar men det bör ju gå att få båda delarna.

Anfa
0

Finns smådjurskliniker överallt eller?

Sara87
0

Jag vet inte hur det ligger till med dom faktiskt. Nån som har lite koll?

[hamsternlukas]
2

Tänkte uppdatera lite…Vi var hos Husdjurshälsan för ca. en vecka sedan.Undersökning och antibiotika kostade 570 kr.

Jättefint bemötande med förstående och varmhjärtad personal..

Men tyvärr fick vi åka in igen igår och låta Lukas somna in… känns som om man lät honom plågas för mkt å för länge, och det gör så ont i hjärtatRynkar på näsanförlåt gubben.

Tapper kille in i det sista…nu får han äntligen vila och slippa lida mer.

Saknaden är stor efter en väldigt personlig, och mysig hamsterkille. det gör så ont i hjärtat,han fick ju bara finnas här i 6 månader.Han var så snäll och mjuk, aldrig något bitande aldrig rädd eller arg…

Sov gott vår älskade sötkorv.

Imasy
0

Fy så sorgligt :(

[hamsternlukas]
1

glömde säga vad de trodde det var… antagligen cancer, halva ansiktet svullnade upp, hans söta ansikte blev groteskt.Han fick svårt både med att äta, se och andas.

odlingsprover visade inte på infektion men de tyckte det var värt att prova med antibiotika ändå.

Detta ångrar jag nu i efterhand, det förlängde bara hans lidande.

Och jag känner mig som världens värsta djurplågareRynkar på näsan

Summan blev alltså 570kr+avlivning 399kr=969 kr om jag räknat rätt.

(kan ju vara bra att veta vad det kan kosta på ett ungefär för andra som hamnar i samma sits)

Imasy
1

men inte ska du klandra dig själv för att du försökte hjälpa honom

>-----Gråter-----<

UlrikaD
1

Nej, vad tråkigt att höra att han inte klarade sig. Jag hoppades verkligen att det skulle lösa sig. Jag tycker verkligen inte att ni ska klandra er själva för att ni försökte med antibiotikan. Ni kunde ju inte veta att det inte kunde hjälpa. Tycker ni är ägare som gjorde allt för att eran hamster skulle bli frisk och jag tycker det är underbart med sådana djurägare så heder till er. Men beklagar verkligen att Lukas inte klarade sig.

[hamsternlukas]
1

tack för era tröstande rader, det värmer.Något annat som värmer och är en stor tröst är ju såklart lilla Calippo.Fast min dotter har döpt om henne till Ballerina.(smeknamn:BalleFörvånad)Så härligt att se ett djur som verkligen sprudlar av liv och livsglädje efter alla tunga stunder det senaste.Bustjejen är verkligen ett charmtroll!

UlrikaD
0

Oj, vilken fin bild du har fått på henne! Ballerina tycker jag var ett jättebra namn. Mamma Sweetie hälsar och säger att hon ska se till att hålla din dotter på gott humör nu.Skrattande

[hamsternlukas]
0

Ja min dotter är så nöjd så trots att hon blev biten i tummenSkrattandeMen det var ju inte så konstigt det var dagen efter vi hämtat henne så hon var nog lite rädd..efter det har allt bara gått bra,går fint att hålla henne osv.Men man få vara på sin vakt för hon gör riktiga grodhopp emellanåt studsar som en boll rätt som det ärFörvånad

Ska köpa ett större Hjul än det på bilden snart för det är lite litet för rultan.

Sara87
0

Så himla tråkigt :( Beklagar förlusten!

Anfa
1

#15 du är ingen djurplågare. Du gjorde det ju för att försöka hjälpa honom.

Anfa
0

väldigt hemskt att han dog förresten Gråter

Hamstersr2cute
0

Jag har varit med om samma sak som hände Lukas… Vet hur det känns…
o säger som de andra, jag tycker inte att du ska klandra dig själv för att försökt hjälpa honom. Så sorgligt att han gått bort nu Gråter 
Han har det ialla fall bättre i hamsterhimlen..

Rafflan
0

Du ska inte klandra dig själv, fick själv ta bort min sista hamster pga canser :'(

Fick bölder och då jag haft hamstrar med canser innan åkta jag in, undersökning och avlvining kostade då 350:-, var så sjukt hårt när hon fick somna in, men var för henner bästa och det är de som betyder allt<3

[hamsternlukas]
2

tack igen för uppmuntran och tröst…i morgon ska vi begrava honom ute på landet där vi redan har vår kanin Stampe.

Ibland undrar man om man är knäpp som kan känna så starkt för en liten hamster,  verkar lite svårt för omgivningen att förstå det där…

Skönt att kunna gå in här på denna sidan och känna att det finns andra som tänker och känner som jag, även för de mindre djuren.Glad