HJÄLP!! PEPERONI BLÖDER I BENET! :'(
Pepe fastnade med benet i gallret och jag fick ut det , men han var nära att bita av sig det..
nu sitter han i sin slänggunga och tvättar sig eller biter, jag kan inte se..vad ska jag göra? ! 
det verkar bara vara ett skrapsår och han fick mycket tröstgodis.. stackars pepe

det läker nog av sig själv:)
#2 okej …
Du bör nog ha koll på honom så att själva benet är ok och att det inte bara är ett skrapsår, vilket det troligen är iofs, men checka så att inte haltar eller verkar ha ont. Det går säkert bra! 
#4 Jaa det ska jag verkligen! Tur att det är helg nu då så man har tid..
han stödjer inte på det så värst mycket.. men han kan , men jag tror det kanske gör ont.. 
Förhoppningsvis har han bara stukat benet, så det läker. Har inte varit med om det själv, men har hört andra som varit med om det och att det kan läka ganska kvickt. Putt, någon som har råkat ut för detta?
#7 om han inte blivit bättre tills imorgon så ska vi ringa veterinären. Men dom brukar ju ändå inte vara så skickliga på just smådjur kanske 

Kan vara bra att ta ut hjulet om han har ett sådant så att benet får läka i lugn och ro.
#9 Jo har gjort det :P
Ja, ring veten imorrn om det inte är bättre, det skulle jag ha gjort. Det är min åsikt. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
#11 okej jag gör så. Men jag tror han inte verkar lida så mycket som när han satt fast , eller tjao det kan ju inte jag veta
Kolla du upp hur han mår imorrn, och oroa dig inte. Säkert en stukning bara och då kan han halta en tid men det går över. Varför jag sa att du skulle ringa veten var för att få lite mer råd från djurexperter. 
Kram!
#13 jao precis jag tänkte mest fråga lite och så.
Tack för hjälpen!
Kram Elin
känn temperaturen på trampdynorna.
är den skadade kallare eller varmare än de andra tre då är nåt större fel i tassen,benet å du bör gå till vet.
#15 okej.. han stödjer inte på det benet :/
Han är svullen på foten, ska jag ringa vet?
Du kan ju alltid ringa och få råd. Tycker veterinären att du kan avvakta så säger de det.
agria har vetrådgivning.
ringer du en vetmottagning får du prata med en sköterska å de säger oftast kom in så vi får kolla.
jag hade ringt agria först.
#18 okej :)
#19 ska kolla på deras hemsida ;)
vi har inte ringt agria ännu , och hans fot är typ 3 gr så stor som de övriga 3 
Men ring en akutveterinär eller vanlig vet, en del har kvällsöppet så att du kan få svar. Kolla på nätet! Jag vet inte var du bor men du borde kunna hitta någon som kan ge svar på dina frågor!
jag har kollat lite på nätet .. men det fanns inte jättebra tips.. direkt.

Om hans fot är så svullen så tror jag att han har ont. Han kanske behöver smärtstillande. Ring vilken vet. som helst och be om råd.
nämen ringde du inte trots att du ser att foten är svullen.
hoppas du kontaktar vet snarast.
en så svullet ben säger ju att nåt är galet.
I artikeln "behöver den vård?" så finns det nr till veterinärer som har öppet även på helgerna. Man behöver ju inte bo i samma stad som den veterinär man ringer, bara för att få ett gott råd hur man ska göra.
I värsta fall kan det ju vara akut också.

Hur går det?
#26 Det jag menade med att ringa en vet nära var att då har veten fått information om man vill komma just dit med sin hamster, det kan vara bra. För övrigt spelar det ingen roll, som du säger, om man bara vill ha råd. 
det kanske e typ inflamerat eller nått, jag vet inte men jag tycker du ska ringa så snart som möjligt.
lycka till
Putt, hur mår han?
Herre gud ring veterinären!!!
Skulle du själv vilja gå med bruten fot med den smärta som du har utan få hjälp av läkare? skulle ej tro det.
OBS nu menade jag inget elakt eller ens personligt.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
svullnaden har gått ner och han har ett sår på foten. :( min mamma tycker inte vi ska till veten men eh hon är ju inte någon expert på hamstrar. 

hon säger typ att hon inte vill betala det , och att han är pigg och äter och är fin i pälsen m.m vi har en veterinär där jag bor men dom har ganska dyra kostnader.. Typ ett vanligt scenario? :/
snälla , kan någon svara? jag är säkert en usel matte …
#34 Din mamma har ansvaret i o m du är minderårig att inte ta sjukt/skadat djur till veterinären är djurplågeri *inget du ska lastas för*. Man är skyldig att ta dem till veterinären. Tror du hon skulle göra likadant om det vore du som är skadad ang ta dig till läkare?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#35 Jodå det tror jag men jag kan liksom inte övertala henne men jag kan använda det "hotet"
det funka ej
Hur är hans allmäntillstånd nu? Ja, du skrev lite om det iofs…Jag och min dotter har hamstrar här hemma, (hon är 12 år) och det är ju jag som har det genomgripande ansvaret om det skulle hända något.
Men ni måste väl kunna ringa någon veterinär för rådgivning, det kostar inte många kronor. Huvudsaken är att han blir bättre och att ni kanske kan göra något åt det. Det är viktigt!
Annars kan du be din mamma ringa mig om du vill! PM:a i så fall. Jag är inte elak eller arg, men det kan vara bra att prata två vuxna emellan. Ja, inte vet jag, det är bara ett tips. 
#38 Jo han är väl lika pigg som han brukar när han är frisk , han verkar ha lite ont åtminstonde och hans fot är mindre svullen än igår. Han verkar vara lite trött, och ja, han saknar väl förmodligen sitt Hjul, så jag vet ju inte om han sover för att han inte har något att göra eller för att han är typ avslagen sen olyckan. Det är så läskigt, för tänk om jag tror han ligger och sover, men egentligen kanske han är död? och jag kan ju inte väcka honom och kolla varannan sekund. Men samtidigt kan jag ju inte tänka så.
Jag kan fråga henne. 

Han kan gå och lägga sig och sova för att han verkligen har ont. Ibland när djur skadar sig så behöver de smärtstillande för att kroppen ska klara av att läka sig själv. Det är ju möjligt att han klarar det ändå, men det tar längre tid och kan innebära onödigt lidande för honom. Och det är ju inget man vill utstätta sitt djur för. Tycker Kajsa08 förslag var jättebra annars. Och som sagt, som vuxen är det din mamma som har yttersta ansvaret för att hamstern blir omhändertagen på bästa sätt.
#40 Japp , och hon är ytterst svår att övertala :S
ta bort huset om du har sånt.
ge han bomaterial tex rivet papper så han kan boa i ett burhörn, då ser du honom å behöver inte väcka honom för å se om han andas. för mkt väckande kan bli en stress å vid stress läker skador sämre.
#42 Han har papper i sitt hus.. och så har han ett kryp-in..Ska jag lägga rivet papper i kryp-in:et?
lägg det utspritt i buren så får han själv ta det dit där han vill ha sitt bo.
#44 hm okej ;|
Nää usch =(
Hoppas det går bra för lilla Pepe!
Totte fastande åsså med foten när han hade gallerbur förut,då hade han fått sitt gamla hus som var så stort att man var tvungen att lyfta hela överdelen för att sätta dit å då fastande han med foten.Han var nära att slita av sig den men jag hade inte spänt fast överdelen än så det var ju tur =).Nu har han en Duna-Bur som är säker.
Jag visste ju det redan. Men vad tråkigt. Hoppas det går bra med lilla gubben. 
http://www.katter.nu/sv/veterinarer.htm
Här hittar du en lista med vetrinärer i sverige och deras telefonnummer om du vill ringa och höra.
Du kan ju ringa dit själv och om vetrinären tycker att du ska åka dit så får du väl övertala din mammsen.
Hur mår han idag?
Idag mår han toppen! Hans sår på foten har läkt och sedan så har svullnaden gått ner jättemycket. Och jag vet inte om det är så nödvändigt att ring veterinär nu? Men tack för tipset Veronika! 
Jag tror han är avskräckad från att klättra så mycket i sin gallerbur nu så det är ju bra så han inte fastnar igen ;)
/ Elin & Peperoni
Skönt att han är återställd! :)
Vad bra att han mår bra =D
Vad skönt att höra att han har repat sig :)
Ja det är jätteskönt att det inte blev så allvarligt och långvarit. 
Tack för alla tips, alla!