Första Hamstern! :o
Har lite frågor nbu när jag kanske ska köpa en hamster, Bur är inga problem. Och tänkte nog tinga en bebis från någon här på HIF. Men vilket kön är lättast att ha? och ska man ha en svärgis eller en guldis första gången? :) har tidigare haft Råttor och ett marsvin. :D
Kraam
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.
Hona eller hane kvittar. Den största skillnaden är på långhåriga guldisar där hanen får längre päls än honan.
Dvärg eller guld är en smaksak :P

okej, tacks å mycket! :)
- Ellen

Guld kan vara lättare att ha som förstahamster, eftersom dom är lite större och därmed något lättare att hantera ;)
Kön kvittar, men en del tycker att honorna luktar lite, brukar vara inviduellt, en del honor luktar, andra inte. Har själv haft både honor och hanar och båda är lika mysiga till sättet :)
Dock kunde honan lukta lite vid brunst, men det var inget som jag störde mig på. ;)
lh hanar kan få rastaflätor om pälsen inte sköts å spån får fastna.
kh är mer lättskötta då inget fastnar i deras pälsar.
dvärghamstrar är också bra som förstagångshamster. de är många gånger lättare att hålla då de oftast är ngt lugnare.
guldisungar kan utan förvarning hoppa ur handen. visst kan dvärgar det också men min erfarenhet är att de inte gör så lika ofta.
mitt råd är att du besöker butiker,ber att få hålla ,går hem å funderar. finns uppfödare också som har både guld å dvärg.
lycka till med köpet å tänk på att det ska kännas rätt vid valet då funkar det oftast bäst mellan dej å djuret.

#4 Nu menade jag inte att dvärghamstern inte är bra som första hamster ;) Men guld är enligt min erfarenhet något enklare än dvärg att hantera som nybörjare.
När jag skulle köpa min första hamster rådfrågade jag väldigt många uppfödare vilken dom tyckte var lämpligast som första hamster, samt vilken dom personligen tyckte bäst om.
Alla svarade guldhamster. På båda frågorna. :)
Sen är det ju väldigt inviduellt, vissa dvärgar kan självklart vara lugnare än guldisar och tvärtom.
Så dunaluva, besök en uppfödare elr en djuraffär, som Eva sa, och känn efter vilken som känns "rätt". Då är det störst chans att du hittar den hamstern som passar dig bäst! :)

okej, jag ska köpa en guldhamster, inte långhårig. ska lägga ut annons här nu om någon har till salu :) gärna runt sundsvall eller som kan transporteras till sundsvall! :)
- Ellen
Kolla på första sidan där finns en klistrad tråd om annonstrådar, där hittar du våra säljestrådar :) Massvis med hamstrar säljes!
Tänkte jag kunde delge av min erfarenehet och när det gäller guld eller dvärg beror det helt på individ. Min första var en dvärg, den vart aldrig tam utan bara bet och skrek och hur mkt jag än prata å mata med godis fick jag aldrig klappa den, min andra var en angora, vart helt underbar, sen kom det massor med guld och angoror efter dom å alla var helt underbar. Min syrras första var en dvärg och den vart sjukt tam å go, å den senaste hamstern vi hade var en guld som inte heller blev tam, han dog av okänd andlening tidigt så han inte jobba så mycket med honom :/
Men beror på helt på individ. Alla våra var från djuraffären eller omplaceringar. Kön och ras, alla är dom olika. Dock tycker jag ändå hanar verkar trevligare att hantera än honor, vet ej varför, haft båda hanar och honor som vart snälla, men ändå, jag föredrar hanar ;)

Har en del fakta om hamstrar på min sida www.annashamstrar.zoomin.se
mvh Anna

tack så mkt! :)
- Ellen
Jag har hört att hanarna luktar mer (har en dvärgis).
Guld eller dvärg vet jag inte, själv ville jag så gärna ha en dvärg :)
Men håller me #3 att guldisar kanske är lättare att hantera i början ( bara en tanke )
#11 honor luktar lite när dom brunstrar eller hur det nu stavas

många säger att hanar är lite mer lunga och lättare att vänja vid människor osv, men det är ju olika från hamster till hamster!