Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 632 ggr
TiinaN
0

Beslutsångest!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har verkligen beslutsångest över vilken hane jag ska behålla i min nuvarande kull. Hade bestämt mig för att behålla den svartbandade hanen redan när dem var någon vecka gammal men börjar fundera på om det verkligen är rätt då han är så rädd och vågar inte klättra upp i handen något alls.

Sedan finns det ju hans kolsvarta bror som är hur underbar som helst. Är inte rädd överhuvudtaget och nästan flyger rakt upp i handen varje gång man sätter ner handen i buren men han är myyyycket mindre än hans bror och systrar.

Denna hanen jag behåller ska då paras med min svarta skp satin hona och därför vill jag ju gärna behålla den svart bandade för att få fram svart skp vit satin men är som sagt osäker om det är så bra. Det vita kan man ju få in senare i linjen men men..

Så, frågar då er, vad tycker ni? Ska jag välja den svarta eller den svart bandade hanen?

amela87
0

Jag tycker att du ska behålla den med bäst tempramet Glad D e ju viktigare att ungarna blir mysiga o soaciala än gå efter utseende. ;)

Imasy
0

Jag hade nog valt den med bästa temperamentet. Tycker det är viktigare än färg och storlek. Det kan man få fram med tiden.

Men den svart bandade då, tror du att det är något som kan tränas bort om han blir mer hanterad?

TiinaN
0

#2 Jag vet inte riktigt :/ När man väl får upp honom i handen så är han mycket lugnare och säkrare men väl inne i buren är han typ super stressad och jätte rädd för allt som rör sig. Det kanske är buren han inte gillar? Kanske bättre om man särar på killarna och ser om han trivs bättre ensam?

Ham-Madam
0

kan vara syskonen han har respekt för.

kanske motar de bort honom å därför är han på sin vakt i buren.

han kan ju bli lugnare när han blir ensam.jag hade valt den som ser bäst ut å passar bäst i aveln.

TiinaN
0

#4 Ska testa att sätta han i en egen Bur imorn så får vi se om han blir bättre. :/

[findusen]
0

han har ju bra temp i föräldrarna och syskonen, går inte det vidare trots att han är lite nervös?

jag menar, om honan är nervös kan det ju smitta av sig på ungarna eftersom dom växer upp hos henne…………. men hanen är bara gener liksom..