Förkyldning, smittorisken?
Hej!
Det här med att hamstrar kan bli smittade av förkyldningar har jag läst en hel del om, men jag har försökt att söka lite på lite mer exakt hur stor smittorisken är?
Har inte hittat något, självklart så är det väl olika för olika hamstrar, jag själv blir smittad för minsta lilla och just nu sitter jag här och är jätteförkyld… Men är det någon större risk om man bara skulle ta upp dom för att ta lite bilder eller låta dom springa av sig lite på t.ex. golvet, eller ska man inte hålla på med dom alls?
Du ska inte hålla på med dem alls mer än att ge mat och då efter att ha tvättat händerna ordentligt, gärna med alco-gel. De blir väldigt lätt smittade tyvärr.
#1 Tack! Bra då vet man det, men vad är alco-gel för något och var får man tag på det? Hur länge ska man vänta efter att man blivit frisk igen?
Alco-gel finns på apoteket, en liten flaska kostar ca 26:-
Du ska vänta tills du är så pass på bättringsvägen att ingen smittorisk föreligger längre.

alcogel finns på Apoteket. ca 40 kr flaskan.
Okej, tack.
#3 Bättringsvägen? När det gäller människor har jag hört helt olika, vänta en dag efter att du har blivit frisk, vänta en hel vecka efter att du har blivit frisk, 4 dagar, 3 dagar, 6 dagar, 5 dagar……… *förvirrad* Själv har jag ingen aning om när smittorisken försvinner…
Jag brukar vänta med att gosa med hamstrarna minst en vecka när jag blivit förkyld. När näsan slutat rinna som vatten och huvudet inte känns som proppat med bomull då är man på bättringsvägen.
#4 kostar de små flaskorna 40:- nu? Jag köper ju den stora flaskan med pump och den kostar 80-90:-
Lyft över hamstern i en pet-box du, det är ingen fara så kan du städa buren.
Okej, tack så mycket. :)

#9 Säkrast är nog ändå att vi stoppar dig i autoklaven innan du får städa några burar… 
Jättekul #10……
#11 Äh hon retas bara med mig, då jag gått omkring här hemma lite smått oroligt då jag hade tänkt båda städa burar idag och fota hamstrarna… Känner en som har jobbat på tandläkarhögskolan och när jag var liten så fick jag följa med ibland, tyckte att det var jättekul när instrumenten åkte in i de där "rengöringsgrejerna", ut till andra rummet där de sedan hamnade i små påsar till tandläkarna…
Hon menar absolut inget illa mot dig.
Nej det vet jag, det var bara en så onödig kommentar.
Eftersom TS inte verkade ta illa vid sig, och dessutom fick kommentaren av sin mamma (?) så lät jag den vara kvar.
Men vad sjutton är en autoklav? Eftersom det verkade nedsättande?
En autoklav är en maskin som steriliserar t.ex. operationsinstrument.
Tack, då har jag lärt mig något nytt idag ;)
Tror det beror på hur man läser. 
Ja, personligen så var nog detta om autoklaven något i stil med vad jag hade kunnat kläcka ur mig själv, men jag har kanske en speciell humor? ;D
Fast det var ju kanske inte en sådan dum idé endå att sanera alla basilusker innan man tar i hamstrarna ;)

en sån skulle man ha hemma

#11 Aj då, menat som ett litet skämt till person jag vet tål det och inte alls att trampa någon annan forummedlem på tårna.
Jag är ny på svenska forum och den internationella community jag vanligtvis hänger på har en rå men hjärtlig ton. Sorry!