Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 5169 ggr
kajsa08
0

Hur rymmer hamstrar?

Tycker att jag läst så många gånger i trådarna här om hamstrar som rymmer till sin kärlek, eller bara rymmer för skojs skull. Då undrar jag hur det går till. Mina sitter i säkert förvar. Ni kanske vet ni som har rymmare. Berätta! Flört

TiinaN
0

Åh det undrar jag med! Här hemma har aldrig någon hamster lyckas rymma nämligen. :)

Asa-N
0

Nej inte här heller utom en gång när Grizzly rymde för att jag hade glömt att stänga buren *S* Men han parkerade sig under byrån i hallen och väntade på att vi skulle hitta honom, så han ville nog bara leka kurragömma lite grand *S*

Linda3046
0

Tja Candy rymde många gånger pga att burdörren var för slapp, tog ett par rymningar innan jag insåg det.. trodde att jag bara glömt och stängt dörren även om jag blev lite misstänksam eftersom hon rymde 3 ggr på två dagar och så hade jag haft henne ett år utan att hon rymt en enda gång :P Men fjärde gången blev hon tagen på bar gärning! Flört

Shjimm
0

en gång i tiden när jag hade en liten dvärghamster så ertappade min mormor honom flera gånger halvvägs ut genom gallret! vi fick ha buren i kartong tills han vuxit till sig lite Glad

kajsa08
0

#4 En liten en då med andra ord! Hihi!

Shjimm
0

#5 ja vääldigt liten! han fick smeknamnet houdini Skrattande

membeel
0

En av mina herrar här hemma bor i en duna Bur .. och han var en mästare på att rymma .. duna buren har ett sånt galler som man skjuter upp, och plasten är sönder i ena hörnet, så han balanserade på sitt pringelsrör, klättrade i gallret, tröck upp baktassarna mot plasten och började putta undan gallret, sen ålade han sig ut o sprang rundor på mitt golv, dock rymde han aldrig utan för dörren ;)
Nu är pringelsröret borta och på gallret ligger Bonniers stora häst Lexikon ;)

En av mina damer här hemma bodde tidigare i ett akvarium, vattenflaskan hängde i taket, och hur mycket jag än höjde den så klämrade hon sig fast på den, klättrade upp i taket, puttade undan gallret och klättrade sen ut ;p

Shjimm
0

#7 haha jösses vilka hamstrar! det är så jobbigt när de väl kommit på hur de ska göra, för då ger de sig aldrig Obestämd min nuvarande guldis är expert på att pressa sig upp bakom element och springa till gardinerna och klättra upp helt lodrätt på tyg! så vi har fått slå knut på gardinerna. och vi måste vara noga med att ha persiennern vända på rätt håll för hon upptäckte att man kunde klättra på de också Förvånad

membeel
0

Hahaha! Mina klättrar också bakom elementet .. dessvärre gnanger den ena av dom på färgen under fönsterbrädan ;(

Ham-Madam
0

mina hittar på olika sätt att komma över kanten el rättare sagt gjorde innan de fick nät.

en gnagde gål i sitt pringlesrör,reste upp det å gick på hålen(som en stege) å vops så var hon ute. la omkull röret å kollade hur hon lyckades få upp det igen. det var inget problem alls för henne att med tänderna bita tag i ena hålet å sen resa upp röret å så klättra upp.

andra har sammlat ihop burströet under hjulet så det inte rullar å klättrat upp på hjulet å över.

andra har sammlat allt spån å papper i ett hörn så det blivit en lagom hög kulle å så ut till friheten.

några har flyttat sitt kartonghus under vattenflaskan,upp på flaskan å så hoppat till kanten å över å ut.

de går som sköldpaddor med husen på ryggen.

riktigt kul att studera rymmarna.

numera jobbar de i onödan å får nöja sej med armgång i nättaken.

TiinaN
0

#10 Vilka smarta hampisar du har där hemma! Skrattande

UlrikaD
0

Jag har Ikeas Antonius-lådor. Hade två stycken som gjorde på samma sätt. De välte hjulet, balanserade på det samtidigt som de tryckte sig mot väggen och blev så långa som möjligt. Tryckte undan gallernätet som låg ovanpå och drog sig sakta över kanten.

Sen har jag ju en som bryter sig in i burarna istället. När hon är ute så tar hon bakvägen, bakom elementet, tar ett skutt över till lådorna i mitten, lyfter på gallret och hoppar ner. Så när hon är ute så flyttas lådorna från väggen. De kan om de verkligen vill.

kajsa_karin
0

Mina har lyckas gnaga hål i plastburen på dunor där vattenflaskan går in i buren.

sedan har det lyckas klättra över kanten på antonilådor. Sedan hade jag en som lyckades få upp Bur dörren

kajsa08
0

Ja, de är påhittiga de små liven, det finns alla möjliga sätt! Kul (nåja) att läsa alla varianter! På gott och ont så klart. Än så länge har jag som sagt mina i tryggt förvar, det känns skönt. Och man vet ju aldrig vad som kan hända om de lyckas ta sig ut, brrr!

Totte-
0

Hehe min Fia rymmede idag:S Men jag hittade henne bakom vårat gammla kyskåp och hon hade hittat nåt vadd som hon hade bitit sönder och byggt ett bo med. Jag fick fånga henne i en glas burk för hon hade blivit värsta vild för så fort man kom till kylskåpet hörde man henne kuta under den. Men jag hade en liten stege till skålen som hon klättrade upp på sen ner. Hon hade inte rört maten från igår så hon va gätte hungrig när hon kom tillbaka i buren. Hon bara gläffsade i sej gröten!!

Sara87
0

Haha, gud va kul att läsa om alla små "houdinis" :D

Du verkar ha väldans uppfinningsrika hamstrar du Ham_Madam ;P
Speciellt impad är jag av hon som gjorde en stege av pringlesröret ^^

Ham-Madam
0

jag blir mer å mer övertygad om att de pratar med varandra å förklarar hur man ska göra.

en hona rymmde å inte gick hon till hanen bredvid utan till en i raderna under å tvärs över, naturligtvis en lh av en färg jag inte hade valt. nu hade hon lh anlaget å var cinnamon så det blev ändå en bra kull.

en annan försöker hela tiden ta sej över å när hon lyckas så är det blombänken hon siktar in sej på å gräver så det står härliga till, jord över halva köksgolvet.

mocchino
0

Mina har rymt genom att gnaga sig ur dunaburarna. Sen hade jag en (Evas vita hane) som lärde sig att öppna rainbow luckan och rymde, nått som ingen av de 3st tidigare i buren har lyckats göra! *haha* :P

// Nathalie

Ham-Madam
0

den där vitingen ,belozzo, rymmer ännu. så fort han kan är han ute å knatar. kommer på golvet stannar å kollar på mej å undrar men snälla du ett tag till bara så jag får tag i brudarna, hur man nu kommer upp till dom.

han ska få byta plats till box med nät men så länge han inte kommer åt nån hona el gått fel(till annan hane) så har han fått bo utan nät för han gömmer sej inte utan visar stolt upp att han är fri å är lätt att ta upp.

mocchino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej men inte skulle väl denna rymma.. ;P (Belozzo på bilden)

// Nathalie

TiinaN
0

#20 Haha, så oskyldig han ser ut Skrattande

Ham-Madam
0

joodå. nyss var han ute å knatade igen. allt spån i buren uppe i ett hörn så det var bara att knata ut.

just nu tjurar han för han fick nät över.

Sara87
0

När jag hade Glammy ute i hallen för en månad sen typ så försvann hon helt plötsligt. Hon hade då hittat ett hål in i väggen (som jag missat :/), jag hann få ut henne precis innan hon försvann. Jag tog sedan ut Mirre nån vecka senare (i hallen alltså) å höll för hålet, men hon försökte allt finta mej å ta sej dit. Undrar om Glammy skvallrat?! :P

sabinabergstedt
0

min mamma var hamstervakt över en helg när jag och sambon åkte till sommarstugan (vi ville inte ha hamstrarna i bilen dom tre timmarna det tog att åka).

majsan bodde då i en begagnad stor duna Bur (dom hade precis fått varsin Bur eftersom majsan helt plötsligt fick för sig att buren inte var stor nog för dom båda) som hade ett pyttelitet hål uppe vid gallret (ca 0.5 cm) så man var tvungen att lägga gallret på ett visst sätt för att förhindra att hon kom ut.

när vi sen skulle hämta upp våra tjejer så kommer vi in i rummet där dom står (det här var på kvällen så det var mörkt i rummet) och ser en skugga svischa från ena buren och in under ett täcke.

vi skyndar oss att tända lampan och lyfta på täcket.

då har majsan lyft bort gallret och fått bort det helt från buren (fråga mig inte hur, men mamma bedyrar att hon hade stängt ordentligt och det tror jag på. vi har sett majsan göra konstigare saker :p) och sen hoppat ur!

vilken tur att vi kom dit när vi gjorde. lite snopen var hon nog, hon som hade kämpat så länge för att komma ut stackarn ;)

Ham-Madam
0

jag hade en rymmerska som hade gallerbur.

hittade luckan öppen ofta å hon ute kutandes på golvet.

satte mej en kväll å kollade hur hon gjorde för å få upp luckan.

hon bet å drog i luckspännet å när det började ge vika då pressade hon hela sin vikt mot luckan å vips så var hon ute.

satte på en koppenkrok å då kunde hon inte öppna sidoluckan mer.tänkte att takluckan får hon väl inte upp, joodåå. tog bara nån dag så hade hon kommit på hur man pressar upp den samtidigt som hon hängde i burtaket.

dumma är de då inte utan smarta å kan räkna ut saker.

Mistletoes
0

Till er med äldre varianter av MiniDunor fick jag en gång ett mail på en konstruktion som är utbryningssäker iaf vad gäller gallret ;) )

Mistletoes
0

och en närbild på själva klossen =)

gulzebra
0

Monster hittade jag på golvet en gång… Han hade fått upp gallerdelen på sin duna :P
Pluto hittade en trasig gallerbit och klämde sig igenom.

Nån annan har inte rymt :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram