Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2326 ggr
Mikis75
0

Wodent Wheel - intressekoll

Jag har planer på att bli återförsäljare av det sk Wodent wheel, det bästa hamsterhjulet som finns enligt mig. Till att börja med tänker jag göra en intressekoll bland "hamster-folket" för att se hur stort intresset är för de här hjulen.

I dagsläget finns endast det stora hjulet (Wodent wheel senior) att köpa på nätet, priset för det är 140kr plus frakt. Jag tror att många tycker att det blir för dyrt med frakten

Så… OM jag skulle ta mig upp till en utställning i början av nästa år, och då ha bilen fullpackad med Hjul i båda storlekarna och olika färger… hur många av er hade varit intresserade av att köpa då?

Vilken storlek finns det mest intresse för? Seniorhjulet är 28 cm i diameter, juniorhjulet är 20 cm i diameter.

Vilka färger finns det mest intresse för? Ta gärna en titt på deras sida: http://www.transoniq.com/

Jag vill alltså inte ha några "beställningar" nu, jag vill bara veta ungefär hur stort intresset är.

Maila mig på marika.h@bornet.net eller PM:a mig här om intresse finns… övriga frågor kan vi ju ta i tråden. =)

pralin
0

visst räcker hjulet med diametern 20 till en guldhamster? :)

Imasy
0

Får de plats i en vanlig duna undrar jag? :)

Anne-Hedvig
0

#1og 2. - Jeg har hjulet med 28cm diameter til min gullhamster - tror det er den beste størrelsen.  Om det får plass i en duna vet jeg ikke. Du får måle til taket (ytre mål på hjulet er 30 cm pluss litt til foten)

pralin
0

tror inte det får plats i min duna.. jag har en sån där som är 70 lång…

Mikis75
0

Seniorhjulet får tyvärr inte plats i en dunabur, inte i mina i alla fall. I SAMLA-lådorna däremot funkar det stora hjulet bra. Seniorhjulet är 30 cm högt.

Vi diskuterade detta i den här tråden: http://hamster.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=db3be55b-5d29-4c75-be7c-08bade642bb9

Juniorhjulet bör vara godkänt till guldhamster eftersom att det har en diameter på 20 cm. Rätta mig om jag har fel.

Höjden på juniorhjulet är 23 cm.

Asa-N
0

Jag hade satsat på det stora hjulet. Det mindre är gränsfall med tanke på hur stora hamstrarna är idag. De får ju inte springa med böjd rygg, så better safe than sorry så skulle jag satsa på det stora.

Ska du sälja dem på en utställning så bör du kontakta styrelsen i SHF först, det finns vissa regler runt försäljning på våra utställningar. Men absolut att du skulle få Hjul sålda.

Imasy
0

Men man måste väl inte ha styrelsens tillstånd att sälja beställda saker? Det gäller väl först om man ska ha ett eget försäljarbord?

pralin
0

#5 är det inte minst 18 i diameter som är rekommenderat?

då borde den på 20 vara godkänd?

Anett Lindbom
0

Jag har två sådana där Wodent wheel junior till mina möss, fast det springs inte så mycket i hjulen, dom används mer som toaletter tycker jag.  Just nu har jag inte några Hjul alls hos hamstrarna.

Asa-N
0

#7 nej vill man stå ute och leverera så är ju det helt ok.

Men hon skriver "OM jag skulle ta mig upp till en utställning i början av nästa år, och då ha bilen fullpackad med Hjul i båda storlekarna och olika färger… hur många av er hade varit intresserade av att köpa då?" det tolkar jag som att hon vill sälja på plats och ställe och då måste man ha styrelsens tillstånd eller om man vill stå på torget så behöver man nog Järfälla Kommuns tillstånd för det.

#8 Visst är 20 cm godkänt men som jag skrev här ovan så skulle jag inte satsa på det.

Bulba
0

Gnisslar/låter detta Hjul som Hjul i plast och metall?

pralin
0

#10 okej, fattar :)

då kan jag inte köpa ett Hjul för den andra storleken får inte plats i buren

jag hade iofs en hamsterhage en gång, men min hamster bara tog sig över den hela tiden.. så det gick inte att ha en hage till henne.

Imasy
0

Och jag tolkade det som att hon bara skulle ta med på beställning ;D

Anne-Hedvig
0

#11 - Hjulet er helt stille (bortsett fra svak lyd fra hamsteren som løper). Men sørg for at det står noenlunde i vater/vannrett, og ha gjerne en dråpe matolje i navet.

Fordelen med disse hjulene er at de er lukkede slik at hamsterne ikke kan skade seg. I tillegg gir de en 'hule'-følelse som hamsterne liker. Min Caroline sitter ofte bare og koser seg i en av åpningene.

Vil støtte Åsa på at Senior-hjulet (28 cm Ø) er det rette for svenske gullhamstere, som er ganske store sammenlignet med hamstere i en del andre land.

UlrikaD
0

Jag är väldigt intresserad, beroende på när beställningen blir. Jag skulle väldigt gärna byta ut alla mina men det är ju ett gäng så det blir ganska dyrt på en gång. Så bara jag har pengar tills dess så är jag väldigt intresserad. Mina springer sönder plasthjulen så de blir alldeles skeva. De måste ju bli sjöjuka av att springa i dem till slut.

[PixelMollan]
0

Undrar om dessa "hoppar av", alltså hur de är fästa. Har erfarenheter av vissa Hjul på ställningar som alltid lossnar när hamstern sprungit ett tag.. Det är inte bra för sen klättrar dem upp på hjulet och ur lådorna xD
Så hoppar det inte av så kan jag vara intresserad av 10 st av 20cm-hjulet.
Undrar då vad det kommer kosta, om de blir billigare när man köper så pass många?

pralin
0

#16 du tänker köpa 20 cm, men har du guld?

vill bara höra hur du resonerar…:)

kajsa_karin
0

de är super bra vann ett för någon utställning sedan till min Greta

vet inte vilken diameter det är de får plats i antoniolådan i allafall

och de låter inget jag är intresserad av bägge storlekarna

Mikis75
0

När det gäller storleken på hjulet så beror det väl på hur stor hamstern är. Jag har tex en tös här hemma som väger runt 220g utan att vara fet, hon har ett större Hjul, men mina andra hamstrar springer i 20 cm Hjul utan böjda ryggar.

#6 Min tanke var i så fall att stå vid ett säljesbord på utställningen. Jag förstår att jag måste kontakta styrelsen angående detta och att man betalar en viss procent av vinsten till föreningen. :-)

#11 Nej, det här hjulet är nästintill helt tyst när hamstern springer i det. Jag vill byta ut alla mina Hjul till Wodent wheel just för att jag snart får ett nervsammanbrott av alla gnisslande/knarrande/bråkiga Hjul.

#15 Jag känner igen det där med plasthjulen, dom blir skeva och bråkiga väldigt snabbt.

#16 Det är ett väldigt stabilt Hjul om man jämför med de andra som finns på marknaden. Det ligger bilder i den tråden som jag länkade till innan, där ser du fästanordningen både framtill och baktill, jag tror inte att det är något som kan hoppa av där.

Jag PM:ar er som ev. var intresserade av att köpa flera Hjul.

Ham-Madam
0

finns dom bara på ställning?

jag föredrar när hjulet har sugpropp å kan fästas på dunaburens insida. typ habitrail.

gillade alla färgerna utom svart å brunt.

kan till en början testa ett stort å ett litet.

gillar jag dom så blir det nog fler längre fram.