Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4903 ggr
Wind80
0

Två guldhamstrar i samma bur...

Jag satt och läste lite och såg ett inlägg där en tjej frågade om det gick att ha två guldhamstrar i samma Bur.

Guldhamstrar är ensamdjur och ska ha varsin Bur! Har man sett två guldisar bråka så vill man inte sätta ihop dem hur som helst!

Biter inte det argumentet så tänk på vad dyrt det blir med veterinärbesöket, är det värt det?

Innan ni läser vidare så vill jag att ni ska veta att detta är INGET JAG REKOMMENDERAR TILL ANDRA!

Det kan i värsta fall sluta väldigt illa och älskar man sina djur så vill man bara deras bästa!

Anledningen till att jag berättar det här är att jag är nyfiken på om det har fungerat för fler som satt ihop två guldhamstrar.

Nåväl, nu min historia.

Sommaren -07 skaffade jag mina första två hamstrar Arnold (hona) och Borat (hane).

Borat var en väldigt! lugn, i stort sett apatisk hamster som i stort sett bara åt, bajsade och sov. Jag försökte med allt möjligt, leksaker, bytte Bur med Arnold, hade honom ute osv. men inget fungerade. Som matte gjorde det ju mig självklart olycklig! Jag ville ju att han skulle ha ett liv, ett med värdighet! Jag visste inte vad jag skulle göra, kände mig väldigt maktlös.

Men så upptäckte jag att när jag satte burarna vägg mot vägg så blev det genast liv i honom! Vem var det som sprang runt i den andra buren? ;o)

Då förstod jag att det var sällskap han behövde. Nåväl, det gick ytterligare ett tag för vem vill sätta ihop två guldisar när man har hört om hur illa det kan sluta?!!

Borat var ju otroligt snäll och skulle aldrig göra en fluga förnär men hur skulle den andra hamstern reagera?

Till slut så bestämde jag mig iaf för att skaffa en liten kompis åt honom och hem kom Jeltsin (hane), en liten krabat på ca 6 veckor.

I och med att Arnold i samma veva hade ungar och jag brukade ibland sätta ner dem (under uppsikt) hos Borat så gjorde jag det även denna gång men nu var Jeltsin också med. När jag sen plockade upp ungarna så fick helt enkelt Jeltsin vara kvar.

Detta gick över all förväntan och de blev dödspolare! :o)

De gjorde allt tillsammans, åt, sov osv…

Kanske Borat var född i fel kön, han kanske var en dvärghamster egentligen? ;o)

Såg aldrig att de bråkade, inga skador eller liknande. Bara en enda gång så ställde de sig mot varandra med tassarna uppe men gick ner lika snabbt igen.

Tyvärr gick Borat bort i slutet på juli, sannolikt pga av ålder och Jeltsin bor numera ensam.

Det skulle vara roligt om fler ville berätta och "erkänna" att de gjort samma sak och det har gått bra.

Är det bara för mig som det har fungerat?

Sist men inte minst så vill jag tillägga att för att det i överhuvudtaget ska kunna fungera så måste man verkligen känna sin hamster!

Man måste kunna ha full koll på dem den första tiden och hela tiden måste man ha en tom Bur i beredskap om de skulle börja slåss. Då måste de separeras omgående!!! 

Trots allt vet man ju inte hur den andra (troligen nyinköpta) hamstern kommer reagera!!!

Arnold, min hamsterhona, hade jag aldrig kunnat placera ihop men nån annan och inte heller kan jag göra så med Svea, min senaste stjärna!

Berätta gärna era historier!

MickiRosa
0

Jag har hört andra sådana historier där det gått bra och det är jättegulligt. Men oftast gör det ju inte det och då är det ju dumt att riskera att en hamster blir skadad.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

TiinaN
0

När jag var liten så köpte min pappa två guldhamstrar i en djuraffär i ett "paket-pris" med Bur och tillbehör så dessa två guldhamstrar var två systrar och gjorde precis som dina allt tillsammans. De bråkade aldrig. Då visste varken jag eller min pappa att guldhamstrar var solitära djur men idag vet jag ju det och tycker det är helt fantastiskt att dessa gick så bra ihop.

Dock finns det inte många individer som är så pass trevliga mot varandra och det är ju synd =/

Achatina
0

jag har ingen solskenshistoria.. övertog två guldsystrar som en klasskamrat skaffat och haft i samma mycket lilla Bur trots att hon visste att de var solitärlevande djur. och mycket riktigt när de flyttade hem till mig hade de börjat förgöra varandra så de fick flytta isär.

Rafflan
0

När min hamster dog så åkte jag för att köpa en ny, fann då att dom hade 2 st 6 månader gamla hamster honor tsm i samma Bur. Jag frågade ang dom och hon berättade att ägaren köpte dom 2 honorna tillsammans och att dom var systrar men sen vart ägaren allergisk och dom lämnades tillbaka. Jag insåg att dom där söta små bebisarna skulle vara lättare att få sålda än dom här 2 damerna så jag tog dom. Var två vanliga guldhamster honor som fick namnen Storm och Star. Dom bode i en maxi duna som jag fick med på köpet och allt flöt på. Hade ju redan 3 extra burar ifall dom skulle börja bråka. Dom här  2 systrarna levde ett lyckligt liv tillsammans och var så underbara tsm. Först när dom blev nästan 2 år började jag märka tendens till små bråk och särade då på dom omedlebart så fick dom ha 2 gallar burar brevid varandra och hälsa på varandra löst på golvet. Den ena somnade in själv och den andra fick tyvätt cancer och fick avlivas, men hon slapp iaf lida<3

R.I.P Storm & Star <3