Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1920 ggr
VindensKaningard
0

Hemmabygge, nätets täthet?

Har två vintervita tjejer som nu ska få flytta in i hemmabyggen. Köpte en "halv" Billy-hylla på IKEA för några år sedan och ska nu ställa i ordning varsitt hyllplan som Bur åt mina två töser. (De bor i nuläget i varsitt akvarium)

Tanken är att jag ska kunna ordna allt imorgon, förutsatt att jag får tag på materialet till botten. I vilket fall som så har jag kvar en hel del minkgaller (fyrpunktsnät) sen vi byggde vår senaste kaninbur och tänkte sätta det dubbelt. Frågan är då om tjejerna kommer kunna ta sig ut? Nättätheten blir 1cm på bredden och 0,5cm på höjden.

Räcker det måntro?

VindensKaningard
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde buren igår med man tager vad man haver principen, vilket innebar bokomslagsplast (genomskinlig), galler och tejp *ler*

Här är iaf resultatet om ngn är nyfiken. Understa facket är också klart, men dörren där vart inget vidare så lilla Neah hade fått upp den under natten, ska göra en likadan till henne idag som till buren ovan.

Kostnad: 0.-

aliciia
0

Vad snygg Bur :D

[PixelMollan]
0

Ser ju bra ut :D håller själv på med ett hemmabygge :D påminner lite om ditt :)

Imasy
0

Men hur får hon luft? :)

[PixelMollan]
0

#4 det är ju galler längst fram :P

VindensKaningard
0

#3 Tack =)

#4 som 5 skriver är det ju galler, satte lite plast som spånstopp ca 5cm upp bara. Gan för övrigt berätta att dessa två damer inte kunde ta sig ut genom gallret.

Måste dock tänka om lite på det undre facket, damen har nämligen klurat ut hur man får upp dörren. De övre facket däremot har funkat alldeles utmärkt. Ska byta till ett snyggare spånstopp eftersom tjejerna uppenbarligen inte kommer ut genom gallret (Nättätheten 1x2cm räcker alltså för att hålla dvärghamstrar instängda).

Omslagsplast var för övrigt toppen att klä in hyllan med - skyddar hyllan men tog fem sekunder att fästa och funkar lika bra som någon annan typ av skydd.

Tjejerna älskar buren kan tilläggas, hade akvarium tidigare som tog otroligt mycket höjd som aldrig utnyttjades - och givetvis var de inte lika breda som hyllan. Nu får de ju ett helt hyllplan att busa på (vilket innebär mer leksaker, hihi)

VindensKaningard
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är en nattperson så kreativiteten dyker endast upp på natten.

Rekomenderar inte omslagsplasten till spånstopp - det läcker och mina töser grävde sönder den. Glömde skriva det här över, har bytt till kartong istället. Nu när allt är klart (för nu, provar mig fram funkar inte kartongen heller får jag komma på en tredje lösning).

Sara87
0

Ser ut som mycket härlig plats att lattja runt på :)

Du kanske skulle kolla upp plastgolv (alltså sånt vi människor har på golvet), heter det laminat kanske?
Du kanske skulle kunna trycka in silikon eller nåt liknande i springorna för att förhindra att kisset sätter sej i springor å i hyllträet?

Imasy
0

Aha, men då kanske det är ljuset som speglas och spelar ett spratt, för jag tyckte det såg ut som att det först var nät, och sedan helt inplastat hela vägen, och det verkade ju…. inte så smart ;D Därav min fråga ;)

Tycker Saras ide var bra :) Sådant kostar ju inte mycket att köpa heller. Jag la nytt golv en gång, och då lämnade dels mattläggaren massor av sånt kvar, ni ska inte tro att han städade efter sig heller ;D

Men jag köpte min matta på färgtema, och de kanske har "skräp rester" kvar man kanske kan få lite billigare?