Veterinärbesök - av vilken anledning?
Lite luddig rubrik kanske, men kan ju inte få med allt där ;)
Det jag undrar är alltså: Av vilken anledning har ni behövt besöka veterinären med nån av era nuvarande eller tidigare hamstrar?
Här va de minsann tomt :P
Jag har varit till veterinären med hamstrarna en gång, det va Mirella å Astrid som båda behövde dit å klippa tänderna :)
När min Jippie vart sjuk,.. p g a lugninflammation.
Har aldrig varit till vet med min hamster, eller ja, när den levde. Den va frisk verkade det som =)
Har varit 2 ggr med sjuka gamla hamstrar och låtit dem somna in.

Jag har endast varit till veterinären med en av mina hamstrar och det var när Lemon skulle avlivas pga tumör.. :(
Men förutom henne så har jag *ta i trä* inte behövt åka till veterinären men någon av mina.. :)
// Nathalie
Skulle egentligen ha velat åka till veterinär med min första hamster, han var alldeles matt och dog senare under natten. Förmodligen uttorkning enligt mamma iaf, vattnet var slut i flaskan så jag hade glömt fylla på antar jag, vet inte säkert iom att det är så många år sen nu.
Kruxet var bara att jag var typ 10 år och föräldrarna vägrade ta honom till vet. "Hamstrar är utbytbara" liksom…
Sen dess har jag inte behövt åka till vet som tur är. Fast jag har ju varit utan hamstrar fram tills för några månader sen så jag har ju inte hunnit ha hamster så länge heller.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Med min brorsas första hamster åkte vi för att hon hade jättemkt gegg i ögat, som visade sig vara en inflamation i en kindtand. Medicinering hjälpte inte så nästa gång vi åkte var det för avlivning =/
Med Bella så åkte vi med misstankar om njursjukdom. Fick medicin mot kvalster men blev inte bättre, så vi beställde tid för avlivning. Veterinären som tog emot oss då såg direkt att det var fel på binjurarna så hon fick somna in preciis innan hon började må sämre <3

Jag har varit med en hamster en gång till vet och det var med en av mina gamla guldhamstrar som hade lunginflamation. Hon fick somna in =/
Jag va till veterinären i onsdags med Astrid som har lunginflammation, hon fick antibiotika i 10 dagar.

Har bara tagit en hamster till veterinärenen en gång. Det var min första hamster Mini, hon fick wet tail och fick somna in. Jag fick bara ha henne i en vecka =`/

Jag har varit hos vetten 1 gång då Filur hade långa tänder
Har varit till veterinären 1 gång med Mrtin pga av nysningar. De visste tll att han nyste, men de sa att det inte var någon fara.
Blev ett till besök hos veterinären med Astrid i somras, då va det avlivning som gällde :(

av ren nyfikenhet så undrar jag vad ni har fått betala för era veterinärbesök och vad de gjorde då? är också lite intresserad av vilka sjukdomar och skador man brukar göra något åt och vad sånt går på? det känns lite som att man hellre avlivar än försöker rädda kortlivade djur..

#15 Det beror lite på vart du åker.. Bäst att ringa runt till de veterinärerna du kan ta dig till och kolla hur dom ligger prismässigt, kan ibland vara stor skillnad..
Jag har endast varit hos veterinär 2ggr.. Första gången var ju då med Lemon som hade en tumör, där gör man ju inte direkt nått utan hon fick leva med den så länge hon kunde fungera normalt och jag inte såg några förändringar på henne. Men en kväll kom hon upp och kunde inte öppna ena ögat och var alldeles kladdig i baken, troligtvis kunde hon inte nå runt att tvätta och då fick hon vandra vidare. Då jag hade sjukt barn hemma så skickade jag med henne med min lillebrors ex som jobbar på Roslagstull och det kostade mig 410kr för avlivning + bränning.
Andra gången så gick det så fort. På kvällen kl 21 så gick jag in hos hamstrarna för att kolla till dom och hör då hur nån piper när den sover, jag trodde först att den bara drömde men jag märkte snabbt att så icke var fallet.. Jag flytta snabbt bort honom från resten. Dagen efter ringde jag veterinären. Ena veterinären skulle ha över 500kr bara för besöket, spela ingen roll vad som var fel på hamstern utan det var grunbeloppet bara man steg innanför dörren. Det är ju bara det att eftersom jag varken har bil eller körkort så kan jag ju inte riktigt åka hur långt som helst för att komma till en veterinär heller så jag ringde till veterinärpraktiken här i Knivsta och fick tid att jag skulle vara där kl 21 kvällen efter första symtomet. Och vid det slaget, endast 24 timmar senare, var han så dålig att jag kände att det enda humana är att avliva honom. Han kunde inte gå utan han vingla, han råka ramla på rygg och kunde inte ens vända sig, han kunde inte öppna ögonen bla.. Det var riktigt jobbigt att se. Så jag hade nästan redan innan jag kom till veterinären bestämt mig för att ta bort honom för hans egna skull. Och det besöket med avlivning och allt kostade mig 200kr.
Så det kan vara stor skillnad beroende på vart man bort och vart man väljer att gå.
Hade veterinären sagt att han med stor chans skulle kunna repa sig och bli bättre skulle jag helt klart försökt mig på en behandling, han var ju ändå bara 4mån(!), men veterinären höll med mig om att eftersom allt hade gått så himla fort så var det nog stor risk att han inte skulle klara det iaf så då gjorde jag det som jag trodde var bäst för honom. Man kan ju inte vara självisk såna gånger..
// Nathalie

16# usch vad jobbigt det måste vara att bli av med en vän sådär :( skönt att veta att det bara rör sig om några hundringar om det är så pass illa att man behöver avliva och ta bort lidandet.. antar att det bli dyrare om man ska göra någon slags operation eller vad man gör vid sjukdomar man tror man kan bota, men som du säger går det inte att vara självisk. pengar spelar ingen roll när det handlar om liv. men som med tumörer, går det inte att ta bort, eller är de för små djur? känns ju hemskt att man inte ens kan försöka rädda :(

#17 "men som med tumörer, går det inte att ta bort, eller är de för små djur?"
Den frågan har jag också ställt mig många gånger nu efteråt. Men även om dom kanske skulle kunna klara operationen i fråga så är det väl oftast nedsövningen som är problemet. Man vet inte riktigt hur man ska söva ner så små djur och det är oftast pga det som dom går bort om jag förstått rätt. Det är väl därför man inte ens opererar på så små djur.
Sen ska vi väl vara ärliga och om man tänker på den korta livslängden som en hamster är det så är det kanske inte "värt"(helt fel ord men jag hoppas ni förstår hur jag menar) att lägga ner kanske ett tusental kronor på en operation som endast KANSKE kan lyckas.. Och även om den lyckas vet man ju inte hur länge till hamstern skulle leva efter det..
Men som sagt jag har tänkt MYCKET på det där.. Tom vart inne på tankarna att veterinärutbilda mig med små gnagare som specialité men tyvärr tror jag inte att det skulle kunna innebära så jätte mkt jobb.. :/ Sen så är jag nog lite för blödig av mig. Börjar ju nästan gråta så fort jag är hos veterinären.. Usch! Men ge mig några år så kanske jag mognat till mig lite och växt ifrån "fjanterierna"! :P
// Nathalie

#18 ja just ja nedsövningen, tänkte inte på hur riskabelt det är för småttingarna. :/ jag skulle nog vilja försöka även om det är en liten chans till överlevnad, hade nog fått för dåligt samvete annars.. men helst ser jag självklart att alla fluffbollar mår bra hela livet.. :)
Snacka om att det är dyrt att gå till vetrinären!

#19 Hamstrar är ju, vad jag förstått det, väldigt tåliga djur. Så när man väl behöver gå till veterinären känns det som det redan gått för långt eller vad man ska säga. Men med det menar jag absolut inte att man inte ska gå till veterinären och försöka för att jag tycker precis som dig där! Jag vill testa allt innan jag ger upp! Hoppet är väl ändå det sista som lämnar oss, är det inte så man brukar säga?! :) Fast just när det gäller operationer på en liten hamster där drar väl jag min gräns och det är inte för pengarna för att det har ingen betydelse i det sammanhanget utan det är just för nedsövning..
// Nathalie

#20 Fast det är billigare att gå med en hamster än med en hund eller katt iaf.. ;) Man ska väl se allt från den positiva sidan.. *thihi* 
// Nathalie

#21 ja precis! och är det så pass illa att man behöver söva för att operera är det nog snällare att låta det lilla livet somna in för gott..
#20 ja dyrt och dyrt, jag kan inte se pengar när det gäller sånt. och då är jag ändå fattig student. prioriterar deras liv över allting :)
Självklart , Det finns inga pengar i världen som är värd mer än mina djur<333

När jag var hos veterinären senast så kostade det mig 250 kr för en avlivning:(
#15 Astrids första besök i år kostade 240 kr + medicin för 111 kr. Då kolla vet. henne bara lite snabbt å konstaterade att det va en förkylning, ev. något mer (lunginflammation)
Andra gången med Astrid så avlivades hon å då kostade det 240 kr.
Min vet. har en grundkostnad på 100 kr.
jag var till vetrinären med pärlan när hon var 2 månader för hon var alldeles kal runt rumpan och vid snippan, jag fick världens panik och gick med henne till vetrinären, fick betala 400 kronor för att sen skämmas när jag kom in i rummet och läkaren skulle kolla på henne.
Hon hade bara tvättat sig precis, så pälsen hade åkt åt andra håll..när vi väl var där inne så hade ju pälsen torkat och då var det ju ingen fara. :p
jag fick tillbaka pengarna, och kände att jag springer hellre till vetrinären en gång för mycket än en gång för lite =)
#27 , hah xD Man måste ju vara säker ^^
Jag har varit hos veterinären 3 gånger, en gång när vi skulle undersöka Lucy, och en gång då vi fick antibiotika av veterinären till Toffie.. Senare blev Toffie dödligt sjuk och vi blev tvungna att avliva henne… :'(
Har aldrig behövt besöka veterinären :) *peppar peppar ta i trä*

Jag åkte till vetrinären i tisdags för att avliva Hugo :'(
#30 Tråkigt :( -kramar-
När jag var inne med Arnold så gick det inte att göra något för henne så det blev avlivning som kostade 168 kr. (Jkpg)
Tidigare hade jag ett marsvin så fick en lårbensfraktur och med besök och röntgen för henne så gick det på drygt 2000 kronor.
Fick även hämta ut smärtstillande medicin åt henne för ca: 200 kr.
Tyvärr så slutade inte den historien bra utan hon fick avlivas och det kostade ca: 1060 kronor. ???? (Uppsala)
Då tog jag hem kroppen själv och begravde henne ute i skogen hos mina farföräldrar för att jag ville ha graven nära.
Otroligt vilken skillnad på avlivningspris…
Hur kan det komma sig?
Så mycket mera medel kan det ju inte vara till ett marsvin jämfört med en hamster?
har bara varit med en hamster.
en dvärghane med infekterad körtel.
fick antibiotika att ge i några dar å sen var han bra resten av sitt liv.
#32 Jadu, priset kan skilja jättemycket mellan olika veterinärer!
#32 Oj vilken skillnad! :O Tror inte det har med avlivningsvätskan att göra utan det var nog bara den veterinären som tog lite överpris. 1000kr är ju väldigt mycket för en avlivning, visst är det bra att det känns lite i plånboken så det inte bara blir ett bekvämt sätt för vissa att "göra sig av" med oönskade djur, men risken finns ju att folk tar saker i egna händer om de ska ta sådär höga priser :/
Frågar du mig så gick jag med hamstern i Jönköping för jag har flyttat tillbaka till Småland.
Tidigare när jag hade marsvinet så bodde jag i Uppsala och det var där jag fick avliva henne.
Båda veterinärerna tittade på (undersökte) dem, konstaterade att det fanns inget mer att göra och rådde mig till att avliva dem.
Varken mer eller mindre blev gjort och mängden i sprutorna var likvärdiga.
Just det ja, här i Jkpg på djursjukhust var de fantastiska!!!
Kan ju låta absurt men om ni bor i närheten och måste avliva så är det jättebra att göra det hos dem!
När jag kom in med Arnold så undersökte vet henne (kollade i ögonen, reflexer osv) och konstaterade att hon antingen fått en stroke eller hjärntumör och att det bästa vore att låta henne få somna in.
Då bad jag om att få ett par minuter ensam med min hamsterhona och vet + sköterskan? lämnade rummet.
De lät mig få vara ensam hfsat lång tid så jag fick ta ett ordentligt farväl.
När de sedan kom tillbaka så sa jag att vi får väl göra det då och då går vet för att hämta sprutan och när hon är tillbaka så har hon även med sig ett ljus som hon tänder.
Hon sätter sprutan, släcker ner övrig belysning och lämnar mig sedan ensam med Arnold medan hon får somna in.
Sköterskan kommer tillbaka för att kolla hjärtat och det slår fortfarande och hon lämnar rummet.
Sen kommer vet tillbaka efter en väldigt lång stund och konstaterar att nu är min lilla gumma bort.
Hon hämtar en kistkartong för husdjur och hon låter mig betala inne i rummet för att slippa stå i kö när jag ska gå.
Helt underbart bemötande!!!, "fast jag bara kom in med en hamster"…. Ni förstår nog vad jag menar.
En stor eloge för dom!
Man skulle ju önska att allas bemötande i en sådan situation var likadant men så fungerade det inte i Uppsala.
Men det kan vi ta en annan gång…
Det stämmer nog att folk tar saken i egna händer när det kostar så mycket att avliva djur, tyvärr. Kan ju inte tänka mig att alla lyckas på första försöket…. :o(
Visst, det sved i plånboken men jag hade aldrig klarat av att göra det själv och jag hade aldrig klarat av att nån annan hade gjort det heller. Hon fick ett värdigt slut i min famn så för mig var det värt varenda krona i slutändan!

Vi har varit med Thomas en gång när han snodde päls kring benet så att det svullande. Då rakade och klippte de bort pälsen och gav honom antibiotika och allt läkte fint så nu är han pigg igen. Det kostade 650 kr. men väl värt det, han är ju bara några månader så vi vill gärna behålla honom ett tag till ;)