Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1113 ggr
sabinabergstedt
0

är mina hamstrar tjockisar?

har kikat runt lite här och letar efter lite viktinformation om sibiriska dvärghamstrar.

mina väger 54g och 65g och det fick vi höra på djuraffären när vi var där för kloklippning att det var på tok för mycket.

det är dock två väldigt aktiva hamstrar som springer och leker väldigt mycket, så det är inga latmaskar som bara äter.

har sett här att dom ska väga strax över 50g.

vad väger era hamstrar och är mina på tok för överviktiga?

Vi har satt dom på diet nu, det var dom på djuraffären som tyckte att det var bäst så, så nu får dom en tesked mat varannan dag.

vet inte om jag vill lita på dom, då det är samma personer som sa att hamstrarna inte skulle ha frukt/grönt/kött.

är supertacksam för alla kommentarer och blir väldigt glad om ni vill dela med er av era hamstrars vikter. :)

Shjimm
0

nä men va, tycker inte man kan sätta hamstrar på diet då de hamstrar och äter när de behöver liksom. de har sjukt snabb ämnesomsättning och så länge de kan springa och röra sig som vanligt låter det verkligen inte som att det ska vara någon fara! hellre lite för tjock än lite för smal, tycker jag Glad

Linda3046
0

Det man kan göra är ju att plocka bort lite solrosfrön ur fröblandningen och ge dom lite extra grönsaker.. Men man ska inte haka upp sig på vikten för mycket, känns dom tjocka?

Jag har en guldhamsterhane här hemma som väger 227gram vilket är ganska mycket för en guldhane, men han är inte det minsta överviktig så vitt jag vet, ingen domare som klaga på utställningen i alla fall ^^ Men skulle t ex honan på min skola väga så mycket skulle hon rulla fram ;) Så man ska inte stirra sig blind på siffror.

Guldgruvans1
0

Men vart tog mitt svar vägen? eller har du kanske startat ny tråd?

sabinabergstedt
0

jag startade en ny tråd. :)

tack för era svar!

Sara87
0

En tesked mat varannan dag? Det låter inte bra i mina öron. Hamstrar ska ha tillgång till mat jämt eftersom dom har en hög ämnesomsättning.
Ni bör nog istället försöka aktivera hamstrarna mer än ni redan gör å dra ner på bröd, frukt, gröt å va ni nu brukar ge.

sabinabergstedt
0

vad skönt det är att få höra att man ska ge dom mat varje dag och så.

kände mig jättedum när dom sa att vi hade gett dom för mycket mat, jag trodde vi skulle mata ihjäl dom eller någonting =/

men då är det inte jag som är knäpp utan dom som jobbar där ;D

vekan
0

#6 Jag känner också att jag skämmer bort min kille ibland.
Han får fri tillgång till fröblandning och han får nästan frukt, grönsaker, Barnmat och sådant där så gott som varje dag. ;)

Mizoan
0

mina dvärghamstrar har vägt nästan 60-70 gram så dina väger ingenting om man jämför :P fast nu utan att jag har gjort något mer drastiskt än att plockat bort de flesta solrosfröna i matblandningen så väger de ca 50 gram, fast sen börjar de bli lite äldre också men det var bara gosigare när de var lite runda så skäm bort dina sötnosar det förtjänar dem Skrattande