Hamster iFokus

Hamster

Etikettminneslund
Läst 1814 ggr
Imasy
0

Något hemskt hände igår :(

2 små unga hamster bebisar har fått sätta livet till pga mina dumma katter.

Kan väl visserligen inte bli arg på dem, då jag mer eller mindre har middag/godis/leksak åt dem mitt framför näsan på dem, men inget roligare för det :/

Jag och sonen var inne och badade igår kväll, och jag vart klar före honom, så jag skulle skynda mig ut i köket en snabbis bara.

Ser då Skorpan sitta och mumsa på nåt vid köksdörren och först så trodde jag att han hade spytt blod eller nåt, tills jag förstår vad det är. Han sitter och äter upp resterna av en hamster :´(

Var tvungen att snabbt kolla vart den kom ifrån, och insåg att den har lyckats krypa igenom gallret på buren och och sen så tog det snabbt slut.

Skorpan har varit utekatt och har vanan inne om man säger så….

Upptäckte sedan i morse att ett hål i locket på en annan Bur var upp pillat. Trodde först att en till lyckats bryta sig ut och blivit mat, men det var en katt som tagit sig in i buren istället.

Såg det lilla knytet ligga i sitt bo, och hålet är så stort att katterna kan få ner ett ben/tass i hålet, och haft ihjäl henne också.

Vet inte vem som var skyldig till den sista stackaren, då det hände inatt.

Men ibland så får man ju bara nog….

Sara87
0

Va tråkigt att läsa Jennie, vilken himla otur! :(

Imasy
0

Mmm, och jag har förlorat "många" av mina vuxna också på kort tid. Vet inte vad som har hänt, tror att de skadat sig, förutom en som dog av förlossnings komplikationer.

Undrar bara vad det är som händer. Kanske ska lägga ner allt som har med hamstrar att göra om det bara ska vara såhär?

UlrikaD
0

Så fruktansvärt. Mina katter är inte tillåtna in i rummet där hamstrarna bor. Aldrig. Även ifall mina är inne-katter så finns det alltid instinkter som man aldrig kan ta ur dem.

kajsa08
0

Tråkigt att höra. Har själv 4 katter och 6 hamstrar, så lite extra säkerhet behövs ju. Men är olyckan framme så är den. Men kan inte skylla på katterna heller, det är deras instinkt ju. Förstår att du är ledsen, det skulle jag också vara. Jag har mina hamstrar i ett rum där dörren är stängd, det känns lugnast så. Kram till dig som har det jobbigt! Glad

Imasy
0

När jag var liten hade vi perser katter.

Hamstrarna rymde flertalet gånger eller blev utsläpta av misstag av små syskon och deras vänner.

Endast en blev offer för katterna. Och den var hel eller vad man ska säga, de hade "bara" lekt med den. När vi var ute i sommarstugan och katterna gick i koppel fattade de liksom inte vad de "skulle göra" nr det sprang möss ett par centimeter ifrån nosen.

Men mina vildar, näe, de är inte snälla :(

Bor ju så "litet" att jag inte kan ha ett eget hamster rum heller :(

Imasy
0

Ja, burarna är även låsta med ståltråd just in case liksom.

Såg samme kattf** nyss försöka bryta sig in i en till Bur :/ Men där gick han bet visserligen. Får nog ha hamstrarna inlåsta under nätterna nu.

membeel
0

Men gud va tråkigt!! Fy va hemskt o behöva vara med om det :(

Imasy
0

Ja, det var väl en syn jag gärna kunnat vara utan :/

Ham-Madam
0

så trist när det händer.

hoppas de inte fått blodad tand å fortsätter utan hamstrarna får vara ifred nu.

Guldgruvans1
0

Vad trist!

Tyvärr är det ju så att katter är jägare innerst inne, inte så lätt heller att ta bort sånt beteende.

Kram!

Englatassens
0

Euuuiii…. Fyyy stackars dig…Rynkar på näsan

Imasy
0

Nej, och speciellt inte denna katt som i detta tillfälle var boven i dramat. Han har varit utekatt innan han kom till mig, och jag vet att han var/är en jäkel på att ta djur ute, så att det var han som gjorde det var väl inte helt otippat.

Dessutom så satt jag med en annan vuxen hamster i soffan och gosade med henne för några veckor sedan. Då satt denna katt en bit ifrån, och så flyger han bara på henne och biter henne över ryggen, och sliter henne ur händerna på mig. Nu gick det bra med henne iallafall som tur var. Vart mest så chockad att han var så fräck och attackerar henne snabbt som ögat när jag håller i henne.

Tänk om de kunde förstå innebörden av det man sa till dem :/

mocchino
0

Usch vad hemskt! :( Lider med dig!

Jag har också katter men mina har aldrig varit ute utan jag fick hem dom redan vid 4-5v då deras mamma vart påkörd så det är ju mer lr mindre jag som uppfostrat dom men man ser ju på dom att instinkterna finns ju där. Och vid de tillfällena nån av hamstrarna har rymt (har väl hänt ca 2-3ggr) så leker dom ju gärna med dom men än så länge har dom aldrig skadat nån så allvarligt så det varit nån större fara.

Eller jo när jag hade bebisar för första gången så hade jag hamsterburen på en stol i sovrummet och då råkade ena katten ha omkull den så olyckligt att 2 av ungarna omkom av själva fallet, hamna tråkigt nog mellan plasten och gallret men resterande överlevde och klara sig bra..

Så jag har väl haft tur.. Mina lyssnar på nått konstigt sätt på mig när jag säger till dom. Då jamar dom tillbaka och ser allmänt ledsna ut. Men jag skulle ju aldrig lita på dom så att jag skulle lämna dom utan uppsikt för då skulle dom nog mer än gärna ta tillfället i akt!

"Tyvärr" är det ju helt naturligt för dom..

// Nathalie

MickiRosa
0

Beklagar.. Det är såå hemskt och äckligt när man upptäcker vad dom gjort, katterna.. Jag har bara varit med om det en enda gång, men det var det mest fruktansvärda jag varit med om. I mitt fall var det en dvärghamster som hade rymt ifrån sin Bur på översta hyllan, eventuellt skadat sig och sen tagit sig in under köksdörren ut till hallen där katterna är. Katterna är aldrig själva med djuren. Jag hittade en halvuppäten dvärghamster i hallen när jag kom hem.

Kram till dig.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Imasy
0

Nu höll en busig unge till på att få sätta livet till.

Den busen hade gnagit sig ut ur sin plast låda och tur att den sitter bredvid mig här vid datorn så jag såg vad som hände.

En fd utekatt var alldeles bredvid, men som tur var vart den dumma kraken rädd för hamstern och sprang iväg för att lurpassa, så jag han ta den innan det blev lika förödande igen.

Men då jag nyss kommit hem så var det tur att den inte kom ut lite tidigare, för då har den varit borta.

Fattar inte att det inte är fler än en som blivit offer för katterna då de rymt flertalet gånger på de mest outgrundliga vis. Fast jag klagar inte om man säger så!

UlrikaD
1

Inte för att vara dum eller så nu…

Men om du nu vet att dina katter är ute efter hamstrarna, varför har du inte hamstrarna separat där katterna inte kan komma åt dem? Bättre att förebygga olyckor än städa upp efter dem liksom. Och om man har hamstrar som rymmer så är det ju ännu viktigare att katterna inte får chansen.

Jag har katter som både är innekatter och vana att leka med chinchillorna MEN jag skulle aldrig låta dem komma i närheten av hamstrarna ändå. Varför utmana ödet liksom?

Imasy
0

ja, jag kan ju inte förutse att de ska gnaga sig ut ur burarna :( Detta är dessutom en unge, och ingen ordinarie rymmare.

Det enda jag egentligen skulle kunna ha som garanterar att de aldrig kommer ur, är väl att be om att få svetsade plåtlådor.

En annan som rymde var det jag som var klant. Hade inte surrat fast ståltråden på hans lucka, och jag tror att han var där och klättrade och lyckades få upp den själv.

UlrikaD
0

Nej, du kanske inte kan förutse att de kan gnaga sig ur burarna, självklart. Men du kan se till att det inte finns någon katt som står nedanför och väntar på lunchen. Om hamstern kommer lös i ett rum där inte katterna är så är det ju ingen större skada skedd, eller hur? Då är det bara att fånga in hamstern och stänga in den igen. Men om den kommer ut i ett rum där katterna är så är det ju oftast ingen hamster kvar. Det är det jag menar med att förebygga. Man kan ju inte gå och hoppas att det ska gå bra varje gång.

Imasy
0

Jag är väl en av dem som inte har den fördelen att jag har rum i överflöd.

Och att stänga in katterna på för trång yta slutar troligtvis med protestkiss/bajs, och det är inte heller så trevligt alla gånger.

Marina
0

Jag tror katterna komemr fortsätta hamstermassakern nu när de vet hur man gör och hur hamster smakar, tyvärr. Jag hade nog övervägt om hamstrarna eller katterna skulle få det bättre hos någon annan.

Imasy
0

ja, och hunden kan ju faktiskt bita ihjäl katterna och rymmande hamstrar om hon vill också, så de kanske ska sitta instängda allihop i varsitt rum?

Tyvärr så hör det väl till katternas natur att de ser hamstern som ett byte om den kommer lös på golvet, oavsett om de äter upp dem eller ej. Det kan jag aldrig ta ur dem.

Men det är ju inte katterna som gnager sönder deras burar. Dessvärre så har de som rymt, rymt ur lådor liknande samla-lådorna som så många här använder.

Helena1978
0

Ja, det hör ju liksom till katternas instinkt att äta djur av alla de slag, det ligger i deras natur. Jag brukar själv stänga in mig i köket eller något annat rum när jag släpper lös hamstrarna eller passa på när katterna är ute.

Att hamstrarna rymmer kan man ju inte förutse, och visst är det trist att det händer, och i ditt fall förödande.Skulle själv inte vilja uppleva det du varit med om.

Själv hade jag en hamster som rymt till in till en annan hamster, kan ju säga att hon bitit honom på flera ställen, så blodvite uppstått. Tack och  lov så kom jag in och räddade honom, stackaren.

Inga djupare sår, men gissa om jag mådde dåligt. Dagen efter så hade han några torra skorpor, inga såsande sår och han var otroligt pigg.

Tanken som slog mig då var: varför har jag djur som slåss på liv och död om de hamnar på samma revir. Jag förstår ju deras beteende med tanke på de områden de härstammar ifrån och hur de lever i det vilda, men ändå så är det ju brutalt.

Kan ju bara säga att jag är tacksam för att min ena katt slutat öppna dörrar, en färdighet han ofta utövade förr utan svårigheter, bor ju som sagt i lägenhet så det finns ju ingen nyckel till dörrarna inomhus.

gulzebra
0

Uh, vad hemskt :( Ang olika rum så går det ju inte ens att förebygga helt så heller. Har själv haft katt och gerbiler när jag var liten. Tyvärr kunde katten öppna dörrar så han tog sig in i rummet och rev upp magen på en av gerbilerna genom gallret…

På tal om att förebygga - terrarium kanske vore nåt att ha?
Och så har ju Ferplast nån ny bursort där det är typ som ett (plast?)akvarium med gallerlock, plasten(?) ser dock ut att vara så pass slätt att det blir lika svårt att ta sig ur den som att tugga sig igenom bottendelen på en petbox.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Motalavikens
0

Jag har själv katter , 4 st som gärna skulle vilja käka upp alla hamstrar /gerbiler .

MEN jag tycker det är väldigt dålig stil att inte ta sitt ansvar för sina djur , alla som har katt vet ju hur de funkar , varför utmana ödet med att tillåta katter i samma rum som dessa djur ?!

Ni får bli arga eller tjuriga på mig för att jag säger detta , tycker det är oansvarigt bara !

Ni vet att en hamster kan käka sig ur buren , då ser man till att ha burarna på skyddade platser , inte mer probs än så .

Tycker det är trist att du har förlorat din hamster såklart men jag tycker fortfarande ansvaret ligger på ägaren sen kan man inte sitta och säga som så att , jaja katter har ju den instinkten ..bla bla bla …

Mina är i ett separat rum , inga katter om inte jag är där !
Är jag här inne så kan de få sitta med mig vid datorn annars är detta rum of limit !

Imasy
0

Det är ju bara att gratulera att du är en av de lyckliga som har plats i överflöd, tyvärr råkar jag vara en fattiglapp som inte har möjlighet att ha större hem är en ynka fjuttig trea.

Men ar du något förslag på vad vi ska göra, vi oansvariga som inte har extra rum till smådjuren? Om fattigdom och oansvarighet går hand i hand, så är ju i princip hela bunten på detta forum oansvariga, då de flesta bor i lägenhet begränsat antal rum.

Motalavikens
0

Jag bor i en 3:a =) Har ett rum med dator och alla djuren .

Tycker det är upp till var och en och ta ansvar för sina djur , jag ska inte behöva hjälpa folk med det . Tycker det verkar som många tycker det är ok bara för att en katt har den instinkten att döda en råtta/hamster/gerbil mm . DEt är upp till oss ägare att se till att våra djur har det bra , inget mer med det .

Imasy
0

Jo, menjag tycker att du verkligen står och kastar sten i glashus, när du kallar mig oansvarig.

Du har också katt, och bara för att det inte har hänt en olycka hos dig ännu, kan du ju aldrig säga att det aldrig kommer att hända.

Jag bor inte ensam i min 3:a, utan jag delar den med min son, så jag har inte den möjligheten att ha ett data/hamsterrum.

Dessutom så behöver katterna ha den lilla yta vi bor på. Men du kanske löser det genom att ha dina katter ute så de får göra av med energi på det viset?

tuska
0

Hej Imasy !  Jag hoppas att det inte är killen som är olydig och äter hamster. 

Jag såg vart du hadde dina hamstrar. Gör som jag gör utekattgårdarna. Köp hundgallersektioner, även som tak och givetvis dörrsektion. Sen hyllor på väggarna där hamsterburar även får plats. man kan sätta ihop gallren med strips änkelt för en som inte är så jädrans händig.

Kanske inte så snyggt men man kan hänga massa med trevliga grejer i nätet. Du kan även sprutmåla nätet i nån rolig färg  jag såg att du får plats med min ide.

På blocket finns begagnade hundgaller sektioner, där har jag köpt mina ALLA grinder å de är många.

Imasy
0

Nej, det är inte killen som är boven, utan skorpan, den blå/vita vanen ifall du minns honom?

Men det var killen som blev rädd för hamstern igår och sprang iväg, vilket jag tyckte var konstigt även om jag är glad för det. Konstigt endå med tanke på att han måste väl ha knipt en och annan mus/råtta i sina dagar.

Jag vet inte om jag riktigt hänger med i din idé hur du menar att man ska göra, men hundgaller sektioner är väl ganska stora, och har dessutom stora hål i gallret? Det kanske finns fler varianter av dessa, men de vi hade hade hål i storlek med kompostgaller ungefär.

Motalavikens
0

Varför sten i glashus ? Förstår inte riktigt ditt tänkade där , mina katter skulle aldrig få tag i en hamster/gerbil hemma hos mig .

Såg ett bra tips ovan här , du har ju hyllor till burarna antar jag ?
Sätt galler om dessa då ? Nåt nät av nåt slag ? Om jag skulle vara tvungen att ha mina hamstrar/gerbiler ute i annat rum så hade jag kunnat använda mina ivarhyllor och då skulle jag bygga nåt slags nät om hela sektionerna med dörrar på framsidan , typ bygga som vissa har till kaniner , ahh ni förstår säkert vad jag menar .

Tycker fortfarande det är oansvarigt att en hamster ska få sätta livet till .
Inget elakt med det jag säger , tycker bara det .

Nopp mina katter är innekatter , har stora ställningar till dem , tar ut dem i koppel då och då .

tuska
0

Jag tänkte närmast på att inte katterna skulle komma åt hamstrarna, Mina grindar är Ca: 1 meter breda.  höjden är så man kan stå rak. Till tak kan man även använda en grind. Grindarna är av rostfritt stål.   Synd jag har haft några grindar, men nyss lovat bort dem till en som ska ha grindarna till  balkongen, vi fraktar dem till Falun nästa helg.  Skit Oxå

UlrikaD
0

Även jag har en trea. Jag har förutom mina fyra inne-katter även nio illrar. Om någonting sådant här hade hänt hemma hos mig, att det var någon av illrarna som fått tag i en hamster så hade det blivit världens liv. Jag hade aldrig fått köpa hamster utav någon. Någonsin. Men om det gäller en katt så är det tydligen ok? Inte bara denna tråden då såklart, jag har ju läst andras historier med. Illrar och katter är ju lika mycket rovdjur. Och om jag hade frågat er andra med katter om det hade varit ok att ha mina hamstrar tillsammans med illrarna så hade ni trott att jag var helt galen, eller hur? Men det är samma sak. En hamster triggar jaktinstinkten på alla rovdjur, inklusive katter. Och som djurägare så är det ens skyldighet att ta hand om djuret på bästa sätt. Då innebär ju inte detta enbart att ge mat, vatten och kärlek. Utan det allra viktigaste är ju att djuret litar på att dess ägare ska skydda den från alla livets faror. Och kan vi inte det, då måste vi verkligen fråga oss vad det är vi gör fel.

Imasy
0

Jag förstå bara inte hur du tänker när du säger att dina katter aldrig skulle få tag på en hamster/gerbil? Kan du förutse olyckor?

Det kan väl vara så enkelt att ett djur smitit ur sin Bur och katten råkar smita in i det rummet utan att du hinner med så är olyckan framme?

Mina katter kan troligtvis inte öppna duna burarna heller, men att säga att det aldrig aldrig aldrig kommer att hända tycker jag är att ta i. Därav kasta sten i glashus.

De burarna som de har rymt ur var en gallerbur som den enda på nåt vis lyckades pressa sig igenom gallret på, och den andra en samla låda som blev söndergnagd.

Då är det troligtvis sådana sektioner som jag ägt en gång i tiden. Ganska lätta endå med tanke på sin storlek? De jag hade var i aluminium eller nåt, men de kunde inte rosta iallafall. Fast jag vet inte vart jag skulle få plats med en sådan nånstans, om jag inte kastar ut soffan ;D

tuska
0

jo men du hadde plats rakt fram i rummet på kortsidan av rummet.där stod ju inte soffan då ialla fall där stog burarna  med hamstrarna. Avskärmningen behöver inte vara så stor om man bygger hyllor efter väggen.   men min ide hjälper ju sketen inte om en hamster smiter.Obestämd  jag lär klura ut nå annat.

Helena1978
0

Nej, jag tycker inte att det är ok att en katt dödar ett annat djur, men som sagt vad jag menar är att naturligtvis är det svårt att lägga skulden på ett djur som följer sina naturliga instinkter, men som jag ser det skulle jag vara utan katt så finns ju ändå risken att någon hamster rymmer och skadar en annan hamster, vilket ju oxå kan få förödande konsekvenser, så hur man än vrider och vänder på det så finns det ju alltid någon som kan gå snett. Elkablar kan de ju oxå  gnaga på om de skulle lyckas rymma, det är ju svårt att förutse och förebygga allt som kan hända, även om man naturligtvis kan minska riskerna kan man ju aldrig förebygga alla risker helt. Visst har man ansvar som djurägare, men i bland sker det som inte får ske och det är alltid tråkigt.

Guldgruvans1
0

Jag bor i en trea med två barn o sambo. Har visserligen ingen katt men jag har eget rum åt mina hamstrar.

Vi har en klädgarderob som rymmer ca 6-7 burar.

Imasy
0

Menar du där klösträden stog? Där har jag lyckats klämma in ett skrivbord med nöd och näppe, och det är ju smalare än vad två sektioner lager hyllor är :/ Därav tvungen att kasta ut soffan ;)

Tror jag vet vad du menar, och jag önskar att jag hade en sådan garderob i denna lägenhet. Hade en sådan i min förra, och den var ju guld värd!

Motalavikens
0

Håller med dig Ulrika D , vi ska faktist skydda våra djur , de har ju bara oss att förlita sig på …

Klart jag inte kan förutse olyckor , har hållt på nu i 3 år med hamstrar och ingen hamster har blivit döda av mina katter , vilket jag är superglad för men sen gör jag allt för att skydda dem oxå .

Skulle inte kunna vara utan katt heller för den delen så då har jag ett separat rum åt dem där jag vet att de är skyddade .

Men skulle jag bli tvungen att flytta till mindre lägenhet så skulle jag se till att näta in mina sektioner för att skydda mina hamstrar/gerbiler .

tuska
0

#34   jag har nog glömt hur trångt det va, Du får hänga burarna i taketSkrattande

Ham-Madam
0

rummen är ju inte så stora å badrummet är inte att tänka på där går nog två burar in bara.

tyvärr är det så i gammla hus att rummen är små.

nån som har en bild på hur hyllor med galler ser ut?

blev nyfiken å vill se hur ni menar.

tuska
0

Jag hadde tänkt så här

Att anväda sej av en hörna av rummet, då blir det bara 2 sidor med dessa galler (sektioner)  Hyllorna får man sätta på väggen köpa separat.

tuska
0

Nu fick jag en ide till.  Man kan ju klä denna galler konstruktion som man gör på kattburarna på en utställning, då blir det strax lite hemtrevligare.Cool

Imasy
0

Var det du eller jag som blev tvungen att banka sönder väggen häromdan? OskyldigFlört

För mig kvittar det väl egentligen om det är en hund, katt, iller, annan hamster, "vild"-råtter eller något annat djur, det är väl lika tragiskt iallafall. Och djur är djur.

Du får det ju att låta som att jag struntar fullständigt i mina djur när du skriver.

Men att mer eller mindre kunna garantera att varken katterna eller hunden aldrig skulle kunna ta en hamster anser jag vara lika naivt som att säga att jag kommer aldrig vara inblandad i en bilolycka för att jag kör nykter och håller hastigheten.

Det är väl bra för dig och dina djur om det inte har hänt en olycka på så lång tid, och det är väl bara att hoppas att det aldrig händer dig heller. Men det kan ju lika gärna hända dig imorgon som att det aldrig någonsin mer kommer att dö en hamster hos mig något mer pga de andra djuren.

Ham-Madam
0

kan berätta om en uppfödare som bodde mkt trångt.

i det lilla köket fanns hyllor överallt där det gick att sätta upp dom. burar från golv till tak. inget köksbord hade hon plats med.

i sovrummet hade hon likadant ,hyllor burar å hyllor å mer burar.

runnt å över sängen fanns hyllor å burar.lite golvyta fanns så hon kom fram till hyllorna och sängen.

katterna fick bara vara i köket å sovrummet när hon var med.

hallen och vardagsrummet var katternas utrymme att vistas fritt på.

trångt var det å inget socialt liv funkade i den bostaden.

nu är detta en () , kom bara att tänka på den uppfödaren när jag läser om jennys problem.

UlrikaD
0

#43 Visst var det jag. Men å andra sidan så fanns det inga djur som han kunde bli uppäten av och det fanns en vägg att öppna och plocka ur honom igen. Inga problem. Det är det jag menar med att det gör ingenting om någon skulle råka rymma, det är bara att lyfta ner dem i buren igen.

Imasy
0

Men det jag ville påpeka var ändå att ett hem kan ha fler faror än andra djur. Flera av dem har redan nämnt i tidigare inlägg. Hur säkert man än försöker göra det så tror jag aldrig att man kan göra det 110% säkert. iaf inte så länge man inte bygger om ett rum då dvs.

Din hamster hade väl kanske kunnat göra illa sig på vägen in i väggen?

Motalavikens
0

Oj tror ändå att du tar åt dig av detta Imasy , om det inte är kattens fel , vems fel är det då ?

Jag har samma här , skulle en hamster rymma så kan ingen katt ta den , så enkelt var det !

Lösningar är upp till var och en att komma på så det inte sker olycker .

UlrikaD
0

Poängen jag försöker göra är väl att man kan inte förutse alla faror som kan hota ens djur. MEN de faror man vet om kan man ju se till att utesluta. Ett rovdjur VET man är farligt för ett smådjur, alltså ser man till att de inte kommer i närheten av varandra. Likaså vet jag att sladdar är farliga för gnagare, jag har inga sladdar i mitt djur-rum. Jag visste inte innan att man kunde krypa in i hålet i väggen. Nu vet jag och nu har jag stängt för det. Du visste inte att dina katter käkade hamstrar. NU vet du, då får du ju göra som jag gjorde med väggen. Se till att det inte kan hända igen.

Imasy
0

Jag har aldrig sagt att det är någons fel, det var en olycka, och katten följde sin instinkt.

Hade jag vetat att de hade kunnat ta sig ur så hade den naturligvis inte fått sitta i den buren, så enkelt var det med det.

Mina "ordinarie" hamstrar sitter i dunor, och dessa anser jag vara inbrotts säkra, så så enkelt var det med det också.

Motalavikens
0

Hoppas du har kommit på nån lösning så det inte händer igen nu bara ….

Ham-Madam
0

tror mkt i detta ämne upplevts hårdare än det varit.

era röster å tonlägen saknas ju och det skrivna är mer tomt å kan missuppfattas lättare än det som sägs.

för nån v sen fick pexemollan hem sin svarta dvärghamster från mej. den var odöpt.

när pixemollan berättade om hur dvärgen fick sitt namn så missuppfattade jag.det tog nog tre svar innan jag fattade hur lilli fått sitt namn.

en kul diskution där man ser hur enkelt det är att missförstå utan ljud.

tänkte visa inlägget men hittade det inte,kanske är det borttaget.

Imasy
0

lösningen finns i svar #49 ;)

En annan sak som jag har reflekterat över i denna tråd, är att "alla" går i taket över att det skedde en olycka.

Men jag vet ju att flera här inne på forumet har katter som får vara ute på egen hand. Det skulle väl då kunna jämföras som att jag rastar mina hamstrar på golvet tillsammans med katterna?

Men det är okej att katter går ute med alla dess risker, medans man är sk oansvarig om hamstern rymmer? Menar inte att anklaga någon, eller peka ut någon, det var bara en tanke som slog mig.

Englatassens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj vad ni skriver!!

Jag har ju 2 katter… vet inte om d inte e riktigt "normala" för d vaktar mina när d e ute å springer på diskbänken tex… jag lämnar d ALDRIG ensamma naturligtvis men d e som att d ser dem som sina flockmedlemmar… vet ej om d beror på att hamstrarna var här innan ens mamma Finesse kom hit… Å så puttar jag aldrig bort dem utan d får vara med å pussa bebisarna osv…Glad

Jag har haft turen att bara haft 1 rymmare genom åren… en mamma som bet ett hål å en bebis slank igenom å var ute i 3 dgr… till slut var d Finesse som hitta henne åt mig; satt vid ett skåp å glodde, så jag förstod att bebisen var där…Kyss

Motalavikens
0

Hmm , nu är ju detta ett hamsterforum …

Men jag släpper inte ut mina katter .
Ser även till att mina hamstrar är väl skyddade .

Tycker inte personligen att 2 hamstrars död är en olycka ..men men jag är väl dum kanske .

Imasy
0

Nä, klart det inte var en olycka. Jag hjälpte dem ut på golvet naturligtvis….

Det var jätteskoj att sopa ihop resterna av den lilla hamstern, och jag gör det gärna igen Tyst

Imasy
0

Vad snälla dina är! Men du kan nog skratta dig lycklig :)