Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 601 ggr
[Hamster95]
0

Vild

Nu är jag beredd att offra jättemycket tid på att Totte ska bli Tam!

Situationen nu:Han kommer fram och nosar men minsta rörelse så ser han ut att dö av skräck!

Han äter ur handen men kommer aldrig riktigt fram!man kan inte ha fingrarna framme för då bits han!

Han vill absolut inte bli klappad för då vänder han sig på mageoch visar tänderna!Han är köpt för fyra veckor sedan!

Hur jag viill ha det:En kelig hamster som man kan klappa och ha kul med!

Mikis75
0

Det låter som att han är nyfiken på dig… men livrädd för dina händer. En av mina hamstrar var också väldigt rädd för just händerna i början. Hon reagerade ungefär likadant som din Totte, kom nyfiket fram och nosade… men bet så blodet sprutade om man råkade röra ett finger.

Jag gjorde så att jag ställde hennes Bur på vardagsrumsbordet på kvällarna. Sedan stoppade jag in handen i hennes Bur och satt med handen där. Till en början höll jag handen alldeles stilla på burbotten, jag satt så i säkert 45 minuter varje kväll medans jag tittade på tv. =)

Efter några dagar, när jag märkte att hon var lite lugnare, så började jag röra lite på fingrarna där inne. Inga hastiga rörelser, jag bara la handen på burbotten och rörde sakta på fingrarna. Såhär höll jag på ett bra tag, tills hon inte brydde sig om att min hand var där… DÅ först började jag röra lite vid henne.

Hela den här proceduren tog flera veckor, men det var det värt! Efter det har hon varit världens goaste hamster. Nu hoppar hon alltid upp i handen självmant och vill vara med mig mest hela tiden. =)

Hoppas att du kan ha lite hjälp av detta. Lycka till!

manda-galler
0

hamstrar som är mellan 1-2 månader är väldigt nyfikna och biter på alting jag har varit isamma sitvatiom men det går över