Hej, ny hamster
Jag har haft två hamstrar och är inne på min tredje nu. Jag antar att jag har haft väldigt tur med mina förra hamstrar på grund av att de aldrig bitits, det gick att hålla dom med en gång och de var jättegosiga.
Det är lite värre med min tredje som jag har nu, Puff. Jag har haft honom i cirka 4 veckor nu och han har knappt blivit tamare, så fort det blir ett plötsligt ljud eller en plötslig rörelse så ser det ut som om han ska dö av rädsla och han hoppar till nästan varje gång. Han gnagar som tusan på gallret fast han har både råttpellets och kräcker, det går inte få honom att sluta, han har dock inte sår på nosen. Han kliar sig även väldigt mycket, stryker sig mot gallret och putsar sig mer än vad som kanske behövs. Han har heller inte så mycket päls under hakan vilken antagligen betyder att han lider av tristess. Han är inte särskilt sällskaplig utan vill vara själv hela tiden, det går inte att hålla i honom heller.
Jag vet inte vad jag ska göra med honom, snälla hjälp?

Hur har du gått till väga då du försökt hålla i honom och så? (:
hårlös under hakan kan de bli av burgallergnagning om de håller huvudet på sne så gallret skaver under hakan.
att han gnuggar sej mot buren är för att han vill doftmarkera den. doftkörtlarna sitter på sidorna av magen.
att han kliar sej mkt kan bero på torr luft, särskilt nu när det är kallare ute å man vädrar mindre + elementen slås på så blir lätt inomhusluften torr å kan torka ut huden på djuren. ha en skål med vatten nära buren el sätt en såndär keramiksak på elementet en sån man har vatten i.
vi har två akvarium i hallen å nu avdunstar vattnet mkt fort så torr å varm luft har vi redan.
hamstrar känner ju att man är rädd. så mitt råd är att du har vantar på dej vid hantering,då kan du slappna av för du vet att blir du biten så gör det inte lika ont då kan hanteringen gå lättare å du får honom tam.
Hej membeel, jag tar det lugnt och låter honom vänja sig vid mig först och sen plockar jag upp honom.
Hej Ham-Madam, okej jag har köpt ny Bur nu med mest plast och bara lite galler och nu tuggar han inte. Jag tror heller inte att det är för torr luft för vi har inga element. Jag är inte rädd för att bli biten, det får man räkna med i så fall, han heller inte gjort en enda antydan till att bitas.

Okej (: Men fortsätt hantera honom lugnt och prata mkt med honom så ska du se att han säkert kommer bli mer sällskaplig! Det tar ju olika lång tid för olika individer att bli tama ..