Tam?
Många skriver här på hemsidan att deras hamstrar är ute och springer i tex. Köket. Men kan man verkerligen bara släppa ut en DVÄRGHAMSTER på golvet eller borde man ha något slags staket eller kan man bara släppa ut den ?
Jag skulle inte släppa ut som fritt. Har själv 5 dvärghamstrar. Låter den guldhamster som jag har hemma springa fritt men inte dvärgarna. Har en leklåda till dom. Alltså en låda man har under sängen, från ikea. Den fyller jag med lite roliga leksaker m.m. Det är mycket uppsakkat av dom. :) Skulle vara för rädd att dvärgarna skulle hitta gömställen som dom skulle kunna ta sig in i och inte kunna ta sig ur igen. Så lådan är en bra lösning. :D
tycker d e lättare att ha dvärgarna lösa eftersom dom inte klättrar som guldhamstern gör :P får sätta för alla möjligheter till rymning för henne(hon e överallt, bla i persiennerna o på soffryggen o i väskor o i högtalare o tvbänken bakom dvdn osv), men för dvärgarna e d bara o sätta för dörrhål :P men man får prova sig fram o utöka rastningsområdet.
men nu har ja sån tur att min hund (shetlandsheepdog, vallhundsras) har stenkoll o visar precis var dom är så jag är aldrig av med dom =)
Jag släpper aldrig mina helt fria. Sitter alltid med å håller koll som en hök :D (jag har guldisar)
Samma svar här som Sara. Jag har dvärgar just nu och dom får komma ut varje dag men bara klättra runt på mig, i soffan och sängen (med mig som ständigt vaktar)Kommer få hem i guldis här nån dag framöver också och det blir samma sak för den skulle jag tro:)
#3 Ja, jag sitter och och kollar men jag känner att en guld hamstern kan få mera frihet efter som att enligt meg är dom inte lika svåra att få in som en dvärghamster. :)
Skulle aldrig släppa lös min blivande hamster (kommer hem till mig den 13 september) även om jag kommer ha en guldis.Jag ser det högst olämpligt att släppa en hamster helt utan uppsikt.Men du kan ju köpa en sk Lekhage som de tipsade mig om i djuraffären där jag ska hämta hem min hamster ifrån.Där kan du ju placera lite roliga saker.
#6 det tar ungefär 4 sekunder sen e guldhamstern utanför hagen. dvärgarna har päls på tassarna så dom tar sig inte över men en guld kan lätt som en plätt göra det! hade mina ungar i en sån hage, tillome dom kunde klättra över när dom va 3 veckor gamla!
Jaa, dom är ju lite snabba..

Okej men tror ni att jag kan ta en Bur och ha som en leklåda ? och typ stoppa in lite leksaker ? Kan man ha leksaker i den "vanliga" buren med ?
#9 jag tycker absolut att du ska ha leksaker i buren också. Ha lite olika leksaker som du kan byta mellan då och då så hamstern får lite variation :) Men se till att de leksaker hamstern har i buren är sådant den inte an skada sig på eftersom du inte alltid är med och passar på den när den leker i sin bur(om nätterna tex)
Det gör ju inget, liksom om man håller koll på den hela tiden kan den springa fritt. Plus att om man har en hage rymmer ofta dem om man inte håller under uppsikt. Och så annars kan man alltid använda sig av en hamsterboll, men då måtse man också hålla koll.
Jag släpper INTE min hamster (guldis) löst..jag sitter och vaktar honom ständigt! Men därimot i duchen kan han va där går det ju att stänga:)

Okeej! Jag tror att jag får ta en sväng upp till IKEA och kolla på en låda eller ngt liknande. men har ett par frågor angående detta.
1. Ska jag ha pellets i lådan
2. Tycker ej att det finns mycket leksaker i djuraffärer. Har hemma toa-rullar & ägg kartonger.. har någon nåt annat tips ?