Konstiga flygfän.
Har märkt under sommaren att det är några konstiga flygfän som drar sig till hamstrarna. Främst maten då jag hittade en sate i burken där jag förvarar hamstermaten (hur nu den har kommit in där vet jag ej)
Brukar kolla igenom burarna dagligen, så att det inte är smutsigt eller så. Men det är något dom där flygsakerna gillar. Små är dom men lika äckliga för det.
Någon som har erfarenhet av detta?
Tacksam för svar.
Kan ju iaf tillägga att det är en i detta hushåll som uppskattar dom och det är katten. Dom är ju riktigt roliga när dom flyger.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Du har fått mal låter det som. All fröblandning du köper ska du ha i frysen i minst 4 dygn. Kolla i fröblandningen din du kan ha flera laver där. Men har du det i frysen som jag skrev så dör de jäklarna :o)
#1 Uuusch! =P äckligt värre. Men jag ska frysa in den nya fröblandningen jag har, sen slänger jag den gamla, var inte så mycket kvar av den iaf. Äckligt det är med sådana kryp!
Men tack så mycket för svaret 
Ja in med den nya i frysen. Kolla även i tak och runt ikring, det kan krypa omkring larver där. Jag fick in sådan där rackare för 2 år sedan och nu som först kan jag säga att nu är jag av med dem, de är seglivade och lägger ägg överallt och fort går det.
hur ser äggen ut? Har inte sett någon förrens idag, då satt den i Bennys Bur. Usch.
De ser ut som risgryn och är liksom puppor… svårt att förklara men de är i storlek som långkornigt ris.
Okej! Kan inte hitta några sådana alls i den maten som finns nu. Men då jag hittade flygfät i maten så slängde jag bort all mat och köpte ny, Så det kanske inte fanns något äckel päckel i den nya maten. Men jag ska nog slänga den för säkerhets skull..
Du har fått hem kvarnmott, de kommer inte bara leva på djurens mat utan även på eran egen mat. Finns en artikel här på hamster.ifokus om kvarnmott.
Har själv haft dessa och anticimex fick komma och bespruta.
Jag fick hem dessa av ett Foder jag köpte av PWSS PUICK hette säckarna.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#7 Är du säker? har bara sett dom i vardagsrummet. Aldrig i köket. Ska söka efter artikeln.
#8 Här var de överallt utom i det sovrum Roger hade där fanns de ej. Vi fann dem i oöppnad ris påse, burk med russin i, i potatismos, sockret, ströbröd, musli, fågelfodret, havre, korn säckarna, barnvälling+gröt.
De kommer fara in i köket mer. Man ser dem oftast då man tänder lampan i rummet de verkar vara mer aktiva då det är mörkt.
Dessa hamnade även hos grannarna varav ena bara har en hund o den andra bara har en råtta.
Anticimex sprayar i köket, sedan får man klister lappar breda sådana som ska placeras ut i alla rum man har.
Minns för massor med år sedan när vi hade dvärgisar. Sa till sambon, kolla vilka söta små skalbaggar här i köket, djurvän som jag är! Då var det bara ett par st men sedan blev det flera. Vi gick igenom skafferiet men boven i dramat var hamstermaten för där kryllade det bara plötsligt en dag. De hade gnagit hål på påsen och spritt sig i köket. Vi rensade och gjorde rent, ingen rolig uppgift, men de försvann och vi behövde inte anlita Anticimex. Vet inte om det var kvarnott, men troligen. I alla fall var de väldigt söta innan de belv för många! 
#10 Läs artikeln det är länkat i den till bild på kvarnmott. Kvarnmott är inga skalbaggar.
OK, ska kolla! Tack! Undrar vad det var för ena vi hade då. Hörde att de är vanliga att få hem i fröblandningar.
Ja, även skalbaggar kan vara flygfän, och länkarna funkade inte i tråden om kvarnmott. Ska kolla Anticimex sida så kan jag kanske visa en bild på de vi hade hemma.
#12 Man kan få med skalbaggar med men vet ej namnet på.
#14 Efter vad jag har kunnat läsa mig till så måste det vara bröd- och tobaksbaggar. Larven lever helst i hårda specerier och kryddor. Skalbaggen blir 2-4 mm.
För ett tag sedan hade jag några djur som såg ut som minifjärilar, antagligen kvarnmott. Men jag dödade dem som jag såg och slängde all djurmat, så jag tror dem har försvunnit…
Ja här var det flera stycken första gången när vi hade köpt nytt Foder. Sen dess ser man bara en någongång då och då. Kanske typ högst två i månaden (detta började typ i början av sommaren)
Mymlan- När anitcimex kom hur fick du göra med dina djur då?
Vi har ju en liten "farm" här hemma.
Får holla koll och se hur det blir.
#17 Ska de spraya hela lght får man flytta ut alla djur ur bostaden. Men de skulle bara spraya i köket så de djur jag hade där behövde vi bara flytta ut till andra rummen. Tejpade runt ena dörren som går mellan kök-vardagsrum bara en säkerhets åtgärd från min sida. Allt man har i skåpen ska ut ur köket, de sprayar även inne i skåpen. Det som är i frys och kyl behöver ej tas ut.
Sedan då de sprayat så får man INTE skura golv etc på 6 veckor då de lägger ut ett långtidsverkande medel.
Skulle de spraya hela bostaden här så hade de fått ta ett rum i taget.