Vanliga/mindre vanliga sjukdomar?
Jag är lite nyfiken på en sak som jag har funderat över ett tag.
Hur är det med hamstrar & sjukdomar, Är det vanligt med exempelvis tumörer på dom, och hur är det med stressbeteenden? På möss finns ju bla morrhårstuggandet men det blir ju kanske lite svårare att se sånt bland Guldhamstrarna eftersom att dom bor själva.
Eller har hamstrarna några andra "problem" som uppfödarna har att tampas med?
Hur är det med deras temperament? Jag hade en hamster tidigare som var hur snäll som helst men jag har stött på hamstrar som har varit som värsta huggormar ungefär, och sådant är ju inte så kul.
Jag gillar hamstrar men jag har dragit mig lite för att köpa en ny hamster, jag är lite rädd för att få en som inte alls är ngt snäll & trevlig, eller att den får en massa problem med div oika sjukdomar..
Så jag vill gärna höra från er som håller på med hamstrar bara som sällskap och kel & från er som föder upp hamstrar om hur det ser ut med hamstrarnas temperament och deras sjukdomsbild.

Vad jag upplevt verkar hamstern vara ganska fri från sjukdomar.
De kan dock få defekt på svansen och vita tänder som man då inte skall para på.
Tumörer är betydligt vanligare på möss och råttor än hamstrar. Men även hos hamstrar finns detta problem, men det är inget stort problem. Svansknyck är ett problem men oftast helt ofarligt för hamstern.
Hamstrar är mycket trevliga djur och köper du en hamster från en uppfödare så är den i allmänhet tam redan vid leverans. Köper du en hamster i zoobutik så tar det oftast längre tid att få dem tama då de aldrig blivit hanterade. Fördelen med att köpa från en uppfödare är ju också att de avlar bara på friska sunda djur, köper du i zoo-butik så vet du ju inget om vad hamstern bär med sig.
Hoppas detta besvarar dina frågor :o)

Japp det besvarede mina frågor, jag tror det i alla fall. men jag kan ju komma på mer eftersom. Jag köper inte gärna djur från ngn zooaffär, för ibland vet ju personalen knappt vad dom har i burarna ens och hur kul är det.
Jag har alla mina möss från reggade uppfödare. Jag köper helst mina djur från dom som vet vad dom håller på med och att dom vet vad dom har för djur i burarna, både när det gäller hälsa & temperament.
Ja jag är ju lite sugen på att köpa en hamster, men jag har inte bestämt mig till helt hundra ännu och risken finns ju att man senare inte nöjer sig med bara en hamster..:)
Hahaha ja risken att man inte nöjer sig med en hamster är väldigt stor *S*

Här har det ökat i antal på de 8 månaderna jag började med hamster igen

#3 Om du går in på Svenska hamsterföreningens hemsida så finns det en del information om sjukdomar och sen en hel radda på uppfödare;)