Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 928 ggr
Alta
0

Lära känna min hamster

Hejsan,
för första gången har jag köpt en hamster som är liten och alltså inte tam. Jag har försökt lite grann med att ha handen framme (efter att den är tvättad) och hållit i mat mellan fingrarna.

Enda gången hon riktigt kom fram och åt något var när jag hade banan. Resten av gångerna har hon bara tittat på mig eller snuffat från håll. Nu har hon i alla fall kommit så långt att hon testbitit mig i fingret och i nageln. Första riktiga nära. Att ta något som ligger i handflatan är otänkbart än så länge.

Finns det fler tips på hur jag kan göra? Större delen är hon i kartongen som är hennes bo så det är lite svårt också att försöka närma sig henne. Men jag sitter ofta vid lådan (hon bor i en ikealåda) och pratar med henne även när hon är inne i huset.

Alta
0

Ingen som har tips?

Jag har försökt några gånger till nu att ge henne något. Nu senast när jag lade osten i handen så bet hon i mitt finger igen och då jag ryckte till sprang hon och gömde sig i röret hon halvt som halvt var i.

Jag har själv börjat känna av att jag blir nervös att hon ska bita mig. Det gör inte ont direkt (förutom första gången då hon bet två gånger på samma ställe) men det gör att det blir svårare att försöka få kontakt.

Hon kan äta ur fingrarna som sagt och hon har börjat vänja sig vid att jag har handen i buren ibland.

Westis
0

Hur länge har du haft hamstern?

Jag tycker att det låter som att du är på rätt väg.

Om du är orolig över att hon ska bita dig, så lägg godiset precis brevid handen, då kan hon ta det och samtidigt lära känna din lukt.

Jättebra att du sitter vid buren och pratar med henne! Då lär hon känna igen din röst och kommer säkert snart att förstå att när hon hör den så kommer det något trevligt.

Tycker att du verkar ha en bra inställning, det kommer nog att gå bra det här!

Lycka till!

Alta
0

#2 Jag har haft henne sedan i lördags så det är ju inte så länge ändå.

Tack för tipset, det ska jag testa så kanske både hon och jag blir lite mindre nervös.

Haha ja, jag har till och med suttit och berättat hamstersagor vid lådan då jag inte hade något för mig.

Tack!

Asa-N
0

Låt hamstern vara i buren helt och hållet första veckan. Prata mycket med den och självklart ge den mat. Men den behöver tid på sig att dels boa in sig och dels vänja sig vid din röst. Efter en vecka så kan du börja sticka ner handen med lite godis liggandes i handen.

Alta
0

#4 Okej, så jag ska låta henne vara ifred tills typ lördag-söndag?

Det är så varierat. En del säger några dagar, andra en vecka… hur ska jag veta när jag kan börja ta kontakt?

TiinaN
0

Det bästa är nog att endast prata med henne varje dag utan att börja hantera henne så hon vänjer sig med din röst, sen sakta men säkert låta henne nosa på dina fingrar när du t.ex. ger henne mat. Du kommer märka när hon känner sig säkrare. :)

Alta
0

Hm… okej för hon verkar inte lika rädd längre att hoppa undan. Tydligen betedde hon sig helt annorlunda mot min pojkvän i dag när han skulle byta Färskmat då jag varit borta hela dagen. Hon var jätteblyg och distanserad vilket hon inte är med mig.

Men jag får fortsätta berätta hamstersagor :)