Liten fråga
Djurhusen på min skola har fått hamsterbebisar för ca 2 veckor sedan och idag visade kvinnan som har hand om djurhuset bebisarna då hon undrade vad de var för färger.
Det fanns en svart bandad, en nf, en dove bandad och till min stora förvåning två silvergrå! Föräldrarna är nämligen svart bandad och creme (har berättat för henne att man helst inte ska para dessa färger med varandra, så hon vet det nu iallafall)
Så min fråga är, hur kan detta uppstå? För vad jag förstått måste en av föräldrarna vara silvergrå för att det ska dyka upp silvergrå i kullen överhuvudtaget.
Vet att silvergrå inte är min grej så, men dessa två såg precis likadana som Åsas förra silvergrå kull så blev ju allt lite förvånad.
Det måste vara en silversvart bandad för att det kan inte bli silvergrå om inte en av föräldrarna är det.

Hanen har riktigt bra svärta så silversvart är han inte. :)
Det måste han vara om honan är creme, annars kan det inte komma silvergrått i kullen :o) det är genetiskt omöjligt.

Det jag funderade på var om det kanske blev något fel med generna på något sett då även ena silvergrå bebisen är väldigt långsam i utveckligen (har fortf bebishuden på vissa ställen och hår på andra).
Det kan säkert hända, då det kan bli fel med våra generna hos människan. Vad tror du?

Hur gammal är hanen då ? Min silversvarta var väldigt mörk som liten, nu har han bleknat mer och mer .. och båda mina små pojkar just nu har bra svärta .. så det kan nog gömma sig en silversvart där under ..

Har faktiskt ingen aning, men fullvuxen är han allt.

Är han kh eller lh?

#7 Kh

Men då är det nog därför han inte ser ut att vara silversvart .. LH får ju kjol, och kjolen blir väldigt blek-grå .. min hane är hetrozygot silvergrå, och han ser mer svart ut, Freja ur min senaste kull är homo, hon är mer granitgrå i sin färg (:

Okej, men om han inte skulle vara silversvart tror du det är möjligt att det kan ha blivit fel i generna? Läs #4 där jag skrev lite mer. :)
han du inte vid tillfälle fota å lägga in?
vore kul å se föräldrarna å ungarnas färger.
#10 nej det är inte möjligt, det GÅR alltså inte att få silvergrå Sg av aa och ee, helt omöjligt.

#11 Tyvärr har jag inte min kamera hemma, men kan ev låna en och fota imorn eller på fredag. Dock blir det inte bra bilder då den kameran inte tar bra bilder på smådjur. =/
Du kommer gilla den svart bandade bebisen Eva, synd dock att mamma hamster är creme annars hade det kanske vart en liten bebis för dig. :)
Tiina, kan det vara så att honan inte är creme utan offwhite?? I så fall kan det ju komma Sg-bebbar, offwhite är ju eeSgsg och både creme o offwhite har ju mörka öron.
det var det jag funderade på också om det är offwhite därför ville jag se bilder.

Hmm, mycket möjligt. Kollade inte så noga på henne igår, dock är hon ju ljusare än min creme hona här hemma. Ska dit imorn så då blir det att dubbelchecka :)
finns både ljusa å mörka offwhite precis som med alla andra färger, ljusare el mörkare nyanser

#17 Okej
Tyvärr, glömde jag kameran som jag skulle låna så bilder blir det inte imorn, men ev kan jag låna den under måndagen nästa vecka. :)
den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge el nåt ditåt.
fota när du hinner.
#18 ja hon måste vara offwhite, de skiftar ju lite över i creme, så antingen är han silversvart eller hon offwhite, då kan det komma silverbebbar.

Idag var runt halva klassen i djurhuset och städade och myste med djuren och jag o en kompis fick naturligtvis guldhamsterdelen. :)
De har ju en caramell/creme hona där så jag jämförde henne med mamma hamster och självklart var mamma hamster mycket ljusare, så jag är ganska säker på att hon är offwhite.
Förra gången kollade jag inte så noga eftersom jag fokuserade mest blicken på de gudomligt söta bebisarna så lyssnade bara på vad kvinnan som bestämmer i huset sa, alltså att mamma hamster var creme. Dock har jag nu sagt att hon mycket troligt är offwhite så nu vet hon det. :)
Dessutom ska jag ev ta emot den lille svart bandade sötnosen, som troligen är en hona. Då dem gärna vill ha en liten bebis från mig så det kommer isf bli ett byte kan man säga. :)
Och måste ju bara berätta en helt fantastisk sak. Hon satte ihop två guldhamstrar (hona och hane) häromdan i samma Bur (som man gör med dvärgar) för att dem skulle para sig och dem går ihop hur bra som helst! Ser så otroligt fint ut när dem ligger och sover brevid varandra! Åh så fantastiskt hur vissa guldhamster individer går ihop så bra fast vissa biter ihjäl varandra. Åh jag blev så glad när jag såg det.
Kan ju passa på att fråga om någon vill ha en bebis från dessa två? Båda föräldrarna är nf kh och storvuxna. Och dessutom hur lugna och trevliga som helst! :)