Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1186 ggr
Okay
0

Svullen med sår, HJÄLP

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag skulle prova dom nya rören med mina honor upptäckte jag att den äldsta honan, Kicki är svullen och var aldeles blodig och jag tänkte att det förmodligen bara är löpet men jag bestämmde att skölja av baken med vatten så gjorde det och upptäckte att hon är full med bitsår och hon är svullen, va f*n ska jag göra? Just nu sitter Kicki i mitt knä och sen kommer hon få bo i en annan Bur tills jag vet vad jag ska göra. Amy och Kicki har ALDRIG bråkat så här illa, det har varit lite småtjafs som skrik men ingen har bitit varandra.

Kicki har alltid haft sällskap då hon älskar det, hon fick vara själv ett tag när den andra kullen skulle komma och hon höll på stressa ihjäl sig, även efteråt när ungarna hade dött så vill inte att hon ska var själv. Hon trivdes ihop med Totte men vill inte ha fler ungar om man säger så xD Och jag kan inte heller ha 3 burar då jag ska ha med dom till skolan det blir för mycket då.

Tacksam för snabba svar.

Sara87
0

Det är ju tydligt att dom inte ska bo ihop längre. Det är inte alltid dvärgar trivs ihop livet ut. Låt dom bo åtskilda å håll koll på Kickis sår.

Asa-N
0

Det är som Sara säger bara att sätta dem i var sin Bur. Det är tyvärr sådant som händer.

Okay
0

Jag har redan särat på dom men är nu orolig för att Kicki ska bli super stressad, än verkar det lugnt men hon är väldigt slö med, inte alls lika pigg nå mer.

Sara87
0

Troligtvis lite chockad å trött efter det misstänkta bråket hon haft med burkamraten. Håll koll på henne, blir hon inte bättre eller såren blir sämre så kontakta veterinär.

Okay
0

okej, tack så mycket

Okay
0

Svullnaden har redan börjar gått nermen hon har inte rört maten, hon ville inte ens ha sin favorit, solrosfrön, SKALADE :/ Om hon inte har ätit eller druktigt (ser om hon har gjort det tack vare vattenflaskan :P) innan kvällen då jag ska glra rent henens sår igen så ska jag frösöka få i henne vatten på något vis.

Sara87
0

Hur mår hon nu? Har hon ätit å druckit?

(Ställ in en skål med vatten åt henne, det kanske är svårt för henne att sträcka sej upp mot flaskan)

issa83
0

ja hur har det gått?

Okay
0

Jodå det går ganska bra. Svullnaden är helt borta snart (bara lite kring såren) och jag har gjort rent ganska ofta utan att bli biten (tro det eller ej xD Totte bet mig alltid när jag gjorde rent hans sår) hon dricker och äter grönsaker men är orolig för hon har magrat ur och äter inga förer som jag kan se och jag kollar till henne 2 gånger om dagen och hon har aldrig fröer i kindpåsarna som hon alltid har annars. Funderar om hon inte vill äta?

Kan det vara för att hon är separerad från kompisarna? xD Eller ja mobbaren.

Ska ställa in en skål imorgon då jag inte vill väcka mamma och pappa nu och gå in i rummet xD Men hon får iaf i sig väska genom gurkan och det saftiga salladen vi odlar själv xD (Som nu är utrotad pga larvinasion så vi fick kasta ut all sallad :/)

[findusen]
0

har haft en del tjaffs mellan ungar på jobb som man fått sära på osv o d brukar inte va några problem d brukar läka fint o hamstern kan bli lite räddare av sig då den tror att allt o alla ska attackera den men d brukar lugna sig när den väl märker att man inte e farlig (som burkompisen:P)

MangoPeperoniOwner
0

Lycka till.. Om hon blir mer stressad kanske man kan hitta en ny burkompis?

Ham-Madam
0

när hon bodde med kompisen var hon ju tvungen att ha mat i påsarna så hon fick ha den ifred.

nu har hon ingen som vill sno hennes mat å behöver inte fylla påsarna på samma vis.

hon fyller nog nu bara det godaste å bär iväg.

dvärgar brukar gräva ner maten å inte bara lägga den i ett hörn så som guldisarna. kanske ser du inte att hon flyttat på maten. försök se om några vissa fröer försvinner ifrån skålen då vet du att hon äter iallafall dom.

varför de attackerar nedre delen av magen å könsöppningarna är för att de inte vill ha konkurans om fortplantningen å försöker kastrera varandra.

deras tänder är långa å kan tränga djupt in. bli inte förvånad om hon inte blir dräktig om du tänker avla på henne. har hon fått nåt inuti som gör ont vid parning så kan hon bli grinig mot hanen.

tänk på det senare så du är observant å tar bort honom i tid.

bara små råd,vet ju inte hur dina planer för henne ser ut.

säljer du henne så upplys nya ägarna om vad hon gått igenom.

Okay
0

#10 okej. Jag tror inte att Amy och Kicki kan gå ihop, amy har alltid varit en liten bitch men hon har aldrig varit elak. Idag bet hon mig när jag bytte vatten och Sand åt henne :S Men det blev inte hål i skinnet xD

#11 Jo har funderat på det men då måste det vara en unge.

#12 Jo det kan stämma, ser dock inte om mat försvinner då hon har en enorm matskål xD aj, det lät att göra ont. Jag som funderade om man skulle ta en chansning och ta en till kull (hon har redan haft 2 och amy är från den första) och hoppas att hon komemr överäns med honon i kullen om det blir någon. För hon verkar inte må så bra själv, men det kanske är jag som inbillar mig?

vet inte, vad tycker du? Ska jag chansa och försöka ta en till kull till hösten (innan hon blir för gammal) eller ska hon få gå själv?

Ham-Madam
0

sissta kullen bör de få innan de blir ett år.

du kan ju sätta ihop henne om några v med en hane å se hur hon reagerar, är hon grinig så utmana inte ödet utan låt hon få vara.

MangoPeperoniOwner
0

11# Ok.. så bra :)

Okay
0

#14 Okej, men tycker du jag ska prova? Finns det en chans att hon och denna unge kommer komma överänns eller tror du det kommer bli samma sak igen?

Men borde inte dom sluta försöka kastera varande om Kicki nu snart blir 1 år och kan inte få fler ungar? eller? xD

Gör ett frösök i värsta fall särar jag bara på dom xD fast mamma kommer bli tokig xD