åksjuka?
Tänkte ta med min hamster tjej på en längre bil tur på cirka 4.5 timmar p.g.a att jag har ingen som kan vara hamstervakt. Min fråga är: klarar hon det utan problem eller blir hamstrar åksjuka lätt? Sen undrar jag tycker ni jag ska ha henne i hennes vanliga Bur under resan? eller ska jag ha henne i typ en kartong.. hälsningar Anna

Nja skulle inte tro att en hamster kan bli åksjuk så det behöver du inte vara orolig för ; )
Bäst är om du har din hamster i en mindre transportbox som finna att köpa både begagnat och och för runt 50-lappen på djuraffären. Men det går bra att låta henne åka i buren också, ställ den på ett solfritt och dragfritt ställe i bilen då hamstrar lätt får solsting eller bli sjuka.
En kartong är ingen bra alterantiv då hon kommer gnaga sig ur den på en kick, och det är ju inte så trevlig att sitta i en mörk kartong heller.

Hamstrar kan visst bli åksjuka .. Min kompis hamster kräktes när den åkte bil en gång men det är ingen fara. Jag har åkt bil själv med min hamster och det har ej vart nån fara.
Jag tror inte det berodde på åksjuka utan något annat. Så många hamstrar jag åkt t-bana, tåg, bil och buss med så borde någon ha blivit det i så fall. Oftast somnar de bara och tittar yrvaket upp när man är framme.