Hårlös unge i kullen
I en utav kullarna är det en unge som är nästintill "hårlös". Först så trodde jag att han bara hade fått fälsen skavd eller något, men nu ser han ordentligt anskrämlig ut.
Han har haft tjock fin päls som sina syskon, men som ni ser på bilden så är han ingen skönhet längre.
Någon som vet varför det blir såhär?
De har ingen ohyra kan väl tilläggas.

Är den rexad?
Nej, inget rex alls i kullen.
Det har varit rak fin och slät i pälsen tills den såg ut sådär.
Pälsen ser "krusig" ut, ungefär som bränt hår som krullat ihop sig. på bilden i #2 ser man jur hårlös/gles han är.

Jag får en känsla av att det kanske kan vara en mutation?
Eftersom det varken är kvalster eller rex….
jadu, nåt är ju iaf inte som det borde vara ;)

Vad läbbigt!?
Har ingen aning om vad det kan vara… kanske nån annan sort ohyra? Har du ringt veterinär och rådfrågat?

Jag tror också det kan vara bra att prata med en veterinär. Det kan vara allt möjligt smått och gott. Det kan vara nån slags ohyra som Nico skriver, det behöver inte ses med ögat. Kan ibland bara ses under "lupp". Det kan behöva göras typ "skrap-prov". Sen kan det också vara nån svampinfektion. Det kan också vara nåt ärftligt.. Så det är ju svårt att säga på rak arm, men en kunnig veterinär ser nog orsaken till det hela.) Lycka till!
Han kanske är allergisk mot något. Och tappar pälsen..
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Smådjur har inget värde här, utan de "ska" avlivas, alt att du får ingen diagnos alls. Bara en massa pengar fattigare.
Därav har jag ej ännu ringt veterinär.
Han är som vilken busunge som helst. Verkar inte heller ha något besvär av det, att han kliar eller så.
Om det skulle vara ohyra, kan det då också göra att hårstråna växer glest?
Där han har tappat päls, är det som att den har gått av, att det bara är något "ludd" kvar, yttepyttekort päls.
Men i ansiktet tex, där har han gles päls, inte sådär tjock och fin som en vanlig hamster. Därav tycker jag att det låter så konstigt att det skulle vara ohyra.
Och mamman är fin i pälsen, likaså hans syskon.

#11 Ring en annan veterinär i Svergie, behöver ju inte ta en just där du bor om de inte är intresserade av att hjälpa. Roslagstull är ju himmla bra, be att få prata med en veterinär då om de har den möjligheten då du ringer (ibland kan man få göra det).
Har du nummer till Roslags tull får du gärna pm:a mig det :)
Frågan är ju om de kan ge ett vettigt svar utan att sett ungen?
Funderar helt enkelt på om han är ett "dåligt exemplar"?
Han får ju hursom helst stanna kvar, så får jag se om han får tillbaka pälsen eller hur hans öde nu kan tänkas bli.

Det där med allergi låter inte allt för omöjligt….om du har spån så kanske du kan byta över till toalätt och prova det några veckor…blir han finare i pälsen så vet du ju vad det beror på.
#13 se om du kan få tag i Aloe Vera Veterynary Formula och spraya på hamstern. Jag hade ju en hamster som inte hade någon ohyra eller något men som tappade pälsen från hakan till rumpan på bröstet och magen alltså. Jag sprayade på detta varje kväll och efter ca 1 vecka så började pälsen återvända och efter ett par månader var det full päls på honom.
Du kan pm:a mig om du vill veta var du kan få tag i det.
Finns det inget annat än Toalätt man kan testa? Tyckte det verkligen luktade skurk på burk, och vil aldrig ha in det igen.
Ska testa med Aloen få se om det funkar.

Flis finns med…
Nämen oj, är han lika gles över hela kroppen?
Hoppas det inte är nå allvarligt å att pälsen kommer tillbaka :))

#16 Det finns ju även Q-strö som är pellets gjort på trä, även kallad miljöströ. Sen finns det bokflis och alflis. Och det är väl typ det jag kommer på nu.. :)
// Nathalie
Nej, förutom att pälsen är super kort på vissa ställen, är den även normallång, men fruktansvärt gles på andra ställen, tex ansiktet.
Är han från kullen där nästan alla ungarna är satin?
Japp, det var satin i kullen, ca 50/50.
Jaha, så det var inte mer än 50/50, jag fick för mig att det var fler.
Jag hade en tanke om att det kanske var en satin/satin-parning och att den hårlösa ungen var resultatet av det. Men det var nog en lite väl långsökt tanke. :)
Man får inte para satin+satin av just den anledningen ;)
Dessutom så har han tappat håret under den senaste veckan, så jag tycker att han borde ha varit pälslös redan från början om det var en dubbel parning.

Ja jag funderade oxå ett tag på om det kanske är så att ena föräldern är dålig satin och det är resultatet av en omedveten satin + satin parning, men som sagt det låter rätt långsökt.. :/
// Nathalie
# 24
Jo, jag vet ju att man inte ska para två satin av den anledningen och menade på att du skulle ha gjort det av misstag pga att den ena föräldern är dålig satin. Men en sådan "dubbel-parning" borde ju ge upphov till större andel satinungar än 50 % (om det nu inte finns fler som också är dålig satin vill säga). Ja, och man tycker ju, precis som du skriver, att han borde ha varit pälslös redan från början i sådant fall. En långsökt tanke som sagt. :)
Hoppas att han pälsar på sig.
De som blev satin blev bra satin.
Visst kan det vara så att pappan är mkt dålig satin, och att jag har missat det.
Men å andra sidan, så denne unge som är hårlös är inte satin.
Jag har iaf gett honom 2 omgångar med aloe. Det är ju bara han kvar som är osåld (ock kommer förbli så länge han ser ut som han gör) och har fått en egen Bur. Jag har bara papper där i, ifall det kan vara så att han reagerat på spånet.
Jag vet inte om det är önsketänkande, men jag tyckte han såg finare ut idag, om än hårlös.
Jag hade en siskution med en annan hamsterägare ang detta problem. Vi fnulade på om det har kunnat vara så att han ev skulle kunna vara allergisk? Jag har ju gett ungarna mycket omelett, så vi funderade på om det kan vara så att han reagerat på äggen?
Jag har fotat honom lite mer igår kväll, om jag hinner så lägger jag upp fotona ikväll.

Jo men visst ser det väl ut som att han fått tillbaka lite päls! :)
// Nathalie
´Jag får väl köra en kur Rogain på honom annars då ;)

#31 *haha* Ja det tycker jag låter som en bra idée! *haha*
// Nathalie
Ja, vad fasiken, karl som karl, huvudsaken är väl att han får tjock fin glänsande päls ;)
Nu är han numer en fin kille med fin päls ;)
Syns inte alls på honom längre att han har varit hårlös, så jag har ingen aning om vad det var för något med honom.
Vad bra! Helskum grej med hårlösheten och vad skönt att han har pälsat på sig igen. Du har inget nytt foto så att man kan se hur fin han har blivit?

Säger som föregående, helskumt!
Men kul att pälsen kommit tillbaka, men skulle ju vara intressant att veta vad som hände!

Säger som föregående, helskumt!
Men kul att pälsen kommit tillbaka, men skulle ju vara intressant att veta vad som hände!
Ja, skumt är det sannerligen ;)
Det enda jag har gjort är att smeta in honom med min aloe smörja, samt att han har inte fått någon omelett på menyn.
Här är iaf några dagsfärska bilder, fast han ser finare ut i verkligheten.

Men vilken skillnad! Det har ju ändå inte gått så lång tid. Kul att se!
Ååå va bra!! Grattis!! Men… kanske han då e allergisk mot ägg?? el om du hade mjölk i - laktosintolerans?? Bra kämpat Imazy!
jadu, vad som var fel vet jag inte, men han är ju på väg att bli bättre, så jag är nöjd med det :)
Japp, jag gör alltid min omelett med mjölk.
snacka om skillnad i pälskvaliten.
bra att han blev bättre.
är han känslig mot ägg kan han även reagera på andra produkter så var observant
Vilken skillnad!!! Bra att det rättade til sig iallafall.
Mvh John Weinerhall
Ser finfint ut nu ju, skönt! :)

)